FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Svenska Akademin har ju i och för sig rätt i att det finns (minst) ett problem med dom-användningen, nämligen de fall där både de och dem skulle vara korrekt men ha olika betydelser. Ersätter man då med dom blir meningen kanske ambivalent, om det inte går att utläsa ur sammanhanget vad som menas.
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Så vissa av er anser att det är okej att skriva
"Dom är som dom är" istället för "De är som dem är"? I min mening är det helt okej att ersätta "dem" med "dom" men ersätt för guds skull inte "de" med "dom". Hela mening låter fel i så fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men jag ser att ingen vågat att "finna felen". OK, här kommer lösningen: "Trist är det när man kontaktar dem att inte få svar men så har det för mig bara varit de senaste 2 veckorna annars inga som helst problem alls med att de inte hör av sig eller återkommer." Det var bara ett fel alltså. Aha! Det är alltså Svenska Akademin som bannlyst "dom", och det är alltså det som är skälet till att alla ska tvingas att välja mellan de och dem, och knappt hälften klarar av det.. :P För övrigt tycker jag inte det här ämnet är helt OT. Vi som jobbar med webbpublicering bör tänka på stavning och korrekt grammatik, eftersom en sajt kan ge ett mycket dåligt intryck om det innehåller undermåligt språk. Jag i alla fall reagerar på sådant när jag surfar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
iof lärde jag mig svenska först när jag var 10 år gammal så svenska i skrift kom inte direkt naturligt för mig och jag blev lärd att "dom" var helt korrekt att använda. Detta var under högskoleåldern. "Dem" fick jag lära mig var gammalt språk som håller på att dö ut.
När ska man använda "de" och "dem" då? Kan någon förklara? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() "De är som de är" vore korrekt, men "dom är som dom är" är alltså helt ok, och låter faktiskt bättre, tycker jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ett par länkar i "dom"-debatten:
Svenska språknämndens syn på saken. En bra förklaring på Susning.nu, Beskriver även när "de" respektive "dem" ska användas.
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är språkpolis vad gäller orden "tack vare" och "på grund av" som många tar fel på, proffs som amatörer.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|