Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Registrera företag och skydda namn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-12, 14:11 #11
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by hubbert@Jan 12 2005, 13:08
Har du skapat kundrelationer och fått ett bra rykte kan du få börja om från början igen. Du kan också fundera på om varumärkesskydd är något för dig. Även om du registrerar via Bolagsverket är ditt namn bara skyddat i länet. För att få ett nationellt namnskydd krävs ansökan via PRV (de tar ut moms).

Edit:
Guran har helt rätt. Reg.bevis underlättar betydligt.
Bolagsverket är samma som gamla PRV Bolag. För att få nationellt skydd för namnet i en enskild firma, HB eller KB så måste man tilläggsskydda namnet i varje län till en kostnad av 800:- per län. Den enda bolagsform som får nationellt namnskydd är ett AB.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 14:48 #12
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Bolagsverket är samma som gamla PRV Bolag. För att få nationellt skydd för namnet i en enskild firma, HB eller KB så måste man tilläggsskydda namnet i varje län till en kostnad av 800:- per län. Den enda bolagsform som får nationellt namnskydd är ett AB.
Det stämmer inte riktigt det där.
Citat från PRV
"Varumärket är ett kännetecken som företag använder för att skilja sina varor och tjänster från andras. Ett varumärke kan vara ett ord eller någon annan grafisk symbol som kännetecknar en vara eller en tjänst."

Det går med andra ord att skydda ett namn eller loga nationellt. Grundavgiften är 1.400:- för en klass gäller då i hela riket. Mer information finns på http://www.prv.se/varumarke/start.html

Jag nämnde i min svarstext varumärke inte specifikt firmanamn. Men det finns inget som hindrar att varumärket som du skyddar och firmanamnet är detsamma.

Edit: förtydligande
Ditt svar ang skillnaden mellan AB och HB/KB och namn och vad som gäller är rätt. Men som sagt det hindrar inte att man skyddar namnet via PRV
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 17:42 #13
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag har fått ett Postgirokonto kopplat till ett Visa Giro Business utan att vara reggad på PRV.

Kanske inget att rekomendera men det gick iaf
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 21:23 #14
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Jag har fått ett Postgirokonto kopplat till ett Visa Giro Business utan att vara reggad på PRV.
Tja varför inte. Det andra kan man ju fixa när man ser att det fungerar.
Oläst 2005-01-12, 22:57 #15
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

[quote]Originally posted by hubbert@Jan 12 2005, 15:48
Citat:
Det stämmer inte riktigt det där.
Citat från PRV
"Varumärket är ett kännetecken som företag använder för att skilja sina varor och tjänster från andras. Ett varumärke kan vara ett ord eller någon annan grafisk symbol som kännetecknar en vara eller en tjänst."

Det går med andra ord att skydda ett namn eller loga nationellt. Grundavgiften är 1.400:- för en klass gäller då i hela riket. Mer information finns på http://www.prv.se/varumarke/start.html

Jag nämnde i min svarstext varumärke inte specifikt firmanamn. Men det finns inget som hindrar att varumärket som du skyddar och firmanamnet är detsamma.

Edit: förtydligande
Ditt svar ang skillnaden mellan AB och HB/KB och namn och vad som gäller är rätt. Men som sagt det hindrar inte att man skyddar namnet via PRV
Varumärkesrätten uppkommer enbart genom registrerting.
Enligt firmalagen så uppkommer rätten till firmanamnet formlöst (och genom registrering). Man måste inte registrera firmanamn, det är skyddat iaf. Men det kan bli svårt att få rätt.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 23:14 #16
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

vad innebär "formlöst" i detta fall?
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 00:59 #17
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Saint@Jan 13 2005, 00:14
vad innebär "formlöst" i detta fall?
Det är en lagterm som innebär bland annat att skyddet uppkommer utan registrering. Genom inarbetning tex.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-07, 08:17 #18
Niclas Niclas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Niclas Niclas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Har jag fattat rätt att om jag registrerar Enskild Firma enbart i mitt eget län + skyddar varumärket för 1400:- på http://www.prv.se/varumarke/start.html så har jag ett lika säkert (eller bättre) skydd som en AB registrering?
Niclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-07, 10:43 #19
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Har jag fattat rätt att om jag registrerar Enskild Firma enbart i mitt eget län + skyddar varumärket för 1400:- på http://www.prv.se/varumarke/start.html så har jag ett lika säkert (eller bättre) skydd som en AB registrering?
Om de vill ha en enskild firma med ett skydd för hela landet i den grupp du ansöker om skyddet för, ja.
Starkare än ett AB blir det knappast. Det optimala är ju att starta AB med samma namn som varumärket OCH söka om varumärkesskydd.
Fördelen med varumärkesskydd är ju att du kan sätta dit ett litet R efter namnet när det är klart.
Vilket ur min synpunkt verkar både seriöst och till viss del avskräckande för ev namnsnyltare.
Oläst 2005-05-08, 20:51 #20
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Observera att det inte är varumärkesskydd det handlar om, det är namnskydd i ditt län.

MEN det innebär INTE att det är bara du som heter så i ditt län ändå.

Om du har ett företag som heter "Cykelsport" så kan det ändå dyka upp fler företag som tar sig det namnet i ditt län. T.ex här i Göteborg är det inte långt till nästa län (Halland), och det är många som bor där men har butiker etc i Göteborg. Det kan alltså bli så att någon har postadress (skriven) i t.ex Kungsbacka i Hallands län, men har butiken på andra sidan länsgränsen.

Det är också så att det kan komma andra företag som har liknande namn, t.ex "Bengt Cykelsport" eller "Motor- och cykelsport" eller "Cykelsport - sport i full fart" osv...

Sökte på SNR precis på sökordet taxi göteborg och fick 62 träffar. Namnet "Taxi Göteborg" är varumärkesskyddat etc, men ändå finns det av dessa 62 träffar flera företag som har namn där just orden "Taxi Göteborg" i den följden och stavningen finns med - utan att de har anknytning till Taxi Göteborg. Exempelvis "Global Taxi Göteborg", "Taxi Göteborg FL", "D.D.M. Taxi Göteborg", "F1 Taxi Göteborg", "Web Taxi Göteborg"... Där föreligger en stor risk för att företagsnamnet kan blandas ihop, men de är ändå godkända.

Inom vissa branscher är det vanligt att man har liknande namn, typ "Städservice", "Allservice", "Transport" etc...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017