FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat från PRV "Varumärket är ett kännetecken som företag använder för att skilja sina varor och tjänster från andras. Ett varumärke kan vara ett ord eller någon annan grafisk symbol som kännetecknar en vara eller en tjänst." Det går med andra ord att skydda ett namn eller loga nationellt. Grundavgiften är 1.400:- för en klass gäller då i hela riket. Mer information finns på http://www.prv.se/varumarke/start.html Jag nämnde i min svarstext varumärke inte specifikt firmanamn. Men det finns inget som hindrar att varumärket som du skyddar och firmanamnet är detsamma. Edit: förtydligande Ditt svar ang skillnaden mellan AB och HB/KB och namn och vad som gäller är rätt. Men som sagt det hindrar inte att man skyddar namnet via PRV |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har fått ett Postgirokonto kopplat till ett Visa Giro Business utan att vara reggad på PRV.
Kanske inget att rekomendera men det gick iaf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
[quote]Originally posted by hubbert@Jan 12 2005, 15:48
Citat:
Enligt firmalagen så uppkommer rätten till firmanamnet formlöst (och genom registrering). Man måste inte registrera firmanamn, det är skyddat iaf. Men det kan bli svårt att få rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
vad innebär "formlöst" i detta fall?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Har jag fattat rätt att om jag registrerar Enskild Firma enbart i mitt eget län + skyddar varumärket för 1400:- på http://www.prv.se/varumarke/start.html så har jag ett lika säkert (eller bättre) skydd som en AB registrering?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Starkare än ett AB blir det knappast. Det optimala är ju att starta AB med samma namn som varumärket OCH söka om varumärkesskydd. Fördelen med varumärkesskydd är ju att du kan sätta dit ett litet R efter namnet när det är klart. Vilket ur min synpunkt verkar både seriöst och till viss del avskräckande för ev namnsnyltare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Observera att det inte är varumärkesskydd det handlar om, det är namnskydd i ditt län.
MEN det innebär INTE att det är bara du som heter så i ditt län ändå. Om du har ett företag som heter "Cykelsport" så kan det ändå dyka upp fler företag som tar sig det namnet i ditt län. T.ex här i Göteborg är det inte långt till nästa län (Halland), och det är många som bor där men har butiker etc i Göteborg. Det kan alltså bli så att någon har postadress (skriven) i t.ex Kungsbacka i Hallands län, men har butiken på andra sidan länsgränsen. Det är också så att det kan komma andra företag som har liknande namn, t.ex "Bengt Cykelsport" eller "Motor- och cykelsport" eller "Cykelsport - sport i full fart" osv... Sökte på SNR precis på sökordet taxi göteborg och fick 62 träffar. Namnet "Taxi Göteborg" är varumärkesskyddat etc, men ändå finns det av dessa 62 träffar flera företag som har namn där just orden "Taxi Göteborg" i den följden och stavningen finns med - utan att de har anknytning till Taxi Göteborg. Exempelvis "Global Taxi Göteborg", "Taxi Göteborg FL", "D.D.M. Taxi Göteborg", "F1 Taxi Göteborg", "Web Taxi Göteborg"... Där föreligger en stor risk för att företagsnamnet kan blandas ihop, men de är ändå godkända. Inom vissa branscher är det vanligt att man har liknande namn, typ "Städservice", "Allservice", "Transport" etc... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|