Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

platsbanken.se till salu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-22, 22:57 #21
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by programmer@Dec 22 2004, 22:39
"Nya" www.platsbanken.se (vilken är otroligt ful?)

i sig är ju lite grann av att förlora besökare - eller vad tror ni?
Helt klart vill dom jävlas med AMS iaf
Deras agerande lär ju inte direkt hjälpa dem i en tvist iallafall.
Tycker nog att deras agerande känns lite oseriöst. Det enda rätta för SEDO att göra nu är att ge platsbanken.se i julklapp till AMS. Det enda de har kvar att vinna är lite Goodwill genom att ge den frivilligt istället för att vänta på att IIS beslutar om ett överförande.

Blir kanske lite off topic, men det är ju relaterat ivf...

Mitt intryck av SEDO har sjunkit otroligt mycket de senaste veckorna. Inte enbart för det här med platsbanken. Var exempelvis i kontakt med dem angående en "top domains" listning och fick till svar att endast "one word domains" var kvalificerade. Domänen det gäller är av mycket hög kvalité och består av endast ett ord. Slutsatsen jag drog av det är alltså att det var någon slags standardiserat svar. Besvarade deras mail och påpekade detta och frågade vad de egentligen menade. Därefter fick jag svaret att endast .COM-domäner publiceras under "top domains" vilket inte alls stämmer eftersom de har allt från .net, .org, .co.uk och t.ex. .is.

Visst är det förståeligt att de endast vill ha "kvalité-domäner" i den listan eftersom det är precis vad den är, vilket de kanske gör en annorlunda bedömnig än vad jag gör. Dock så fick jag beskedet att de visst anser att domänen är av hög kvalité men alltså att det endast är .com-domäner som är kvalificerade. Bemötandet med oriktig information och rent upplysningar med felaktiga kritierier känns väldigt oseriöst. Även om de i regel endast vill publicera domäner under de allra "största" toppdomänerna så borde ju åtminstone sedo.se kunna publicera .se-domäner i "top domains"-listan. Känns som sagt väldigt oseriöst.
Oläst 2004-12-22, 23:27 #22
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
VIP
Macckes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av programmer
"Nya" www.platsbanken.se (vilken är otroligt ful?)

i sig är ju lite grann av att förlora besökare - eller vad tror ni?
Helt klart vill dom jävlas med AMS iaf
Deras agerande lär ju inte direkt hjälpa dem i en tvist iallafall.
Tycker nog att deras agerande känns lite oseriöst. Det enda rätta för SEDO att göra nu är att ge platsbanken.se i julklapp till AMS. Det enda de har kvar att vinna är lite Goodwill genom att ge den frivilligt istället för att vänta på att IIS beslutar om ett överförande.

Blir kanske lite off topic, men det är ju relaterat ivf...

Mitt intryck av SEDO har sjunkit otroligt mycket de senaste veckorna. Inte enbart för det här med platsbanken. Var exempelvis i kontakt med dem angående en "top domains" listning och fick till svar att endast "one word domains" var kvalificerade. Domänen det gäller är av mycket hög kvalité och består av endast ett ord. Slutsatsen jag drog av det är alltså att det var någon slags standardiserat svar. Besvarade deras mail och påpekade detta och frågade vad de egentligen menade. Därefter fick jag svaret att endast .COM-domäner publiceras under "top domains" vilket inte alls stämmer eftersom de har allt från .net, .org, .co.uk och t.ex. .is.

Visst är det förståeligt att de endast vill ha "kvalité-domäner" i den listan eftersom det är precis vad den är, vilket de kanske gör en annorlunda bedömnig än vad jag gör. Dock så fick jag beskedet att de visst anser att domänen är av hög kvalité men alltså att det endast är .com-domäner som är kvalificerade. Bemötandet med oriktig information och rent upplysningar med felaktiga kritierier känns väldigt oseriöst. Även om de i regel endast vill publicera domäner under de allra "största" toppdomänerna så borde ju åtminstone sedo.se kunna publicera .se-domäner i "top domains"-listan. Känns som sagt väldigt oseriöst.
Jag tror faktiskt inte att det är så självklart att AMS kommer få domänen. Det är mkt som spelar in..

Till mig sade dem att "endast engelskspråkiga" domänen stoppas in på TopDomains!
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 23:45 #23
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Det jag tycker är ganska roligt är texten SEDO har satt på platsbanken nu.
Citat:
Platsbanken är ett beskrivande begrepp utan varumärkesskydd. Inget företag eller organisation som arbetar med arbetsförmedling har mer rätt till domänen platsbanken.se än någon annan. Trots det har AMS ansökt om ett alternativt tvistlösningsförfarande för domänen platsbanken.se. Det innebär att AMS kommer att försöka komma i besittning av domänen. Sedo kommer att försvara platsbanken.se. Vår ambition är att svenska arbetssökande alltid ska finna de bästa jobben via platsbanken.se, genom att kunna välja mellan ett stort antal olika aktörer.
Man vet ju inte om AMS vinner tvisten, men vi har sett tidigare för dessa tvister att beskrivande begrepp utan varumärkesskydd har gått till andra. Känns som SEDO redan på sidan försöker försvara sig.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 00:19 #24
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by MusikGuru@Dec 23 2004, 00:45
Det jag tycker är ganska roligt är texten SEDO har satt på platsbanken nu.
Citat:
Platsbanken är ett beskrivande begrepp utan varumärkesskydd. Inget företag eller organisation som arbetar med arbetsförmedling har mer rätt till domänen platsbanken.se än någon annan. Trots det har AMS ansökt om ett alternativt tvistlösningsförfarande för domänen platsbanken.se. Det innebär att AMS kommer att försöka komma i besittning av domänen. Sedo kommer att försvara platsbanken.se. Vår ambition är att svenska arbetssökande alltid ska finna de bästa jobben via platsbanken.se, genom att kunna välja mellan ett stort antal olika aktörer.
Man vet ju inte om AMS vinner tvisten, men vi har sett tidigare för dessa tvister att beskrivande begrepp utan varumärkesskydd har gått till andra. Känns som SEDO redan på sidan försöker försvara sig.
Varje fall är unikt
Det är olika parter, olika "domare" och sen är det mkt ett spel med ord. Den med bäst argument och advokater har ju en stor fördel..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 12:28 #25
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

till stor del är det ju en fråga huruvida de handlat i ond tro eller ej.
vem kan säga annat än att SEDO köpt platsbanken.se för att sälja den? tror knappast SEDO haft några planer på att utveckla en egen "platsbank"

till stor del handlar det ju dock om hur bra representanterna/ombuden sköter ärendet.
Oläst 2005-02-24, 10:38 #26
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

Enligt Realtid så valde AMS att betala Sedo för domänen till slut i alla fall: http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid989.dbp.asp
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 11:02 #27
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by nicclas@Feb 24 2005, 11:38
Enligt Realtid så valde AMS att betala Sedo för domänen till slut i alla fall: http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid989.dbp.asp
Saab tillbakavisar rykten handlade den artikeln om...

Här finns info...

Väl investerade skattepengar
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 11:26 #28
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Borde man inte kunna få reda på hur den affären slutade exakt? Det är ju skattpengar som är spenderade.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 11:30 #29
Sedos avatar
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
Sedos avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det stämmer att affären är avslutad. Länkar till artiklar:

http://www.idg.se/ArticlePages/20050...526_CS.dbp.asp
http://computersweden.idg.se/Article..._CS877.dbp.asp
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 11:46 #30
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av T.Å
Citat:
Ursprungligen postat av nicclas
Saab tillbakavisar rykten handlade den artikeln om...
Oops, Realtid tog visst bort (bytte URL på) den artikeln, men den fanns där nyss - jag lovar
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017