FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag glömde ange storlek på bilden, jag testade med en JPEG på 2.2 MiB.
/ mikael |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Mikael, mycket bra redovisning!
3 ggr är ganska mkt... dock är mitt problem att jag vill kunna begränsa access till vissa bilder / filer vilket avgörs i PHP-filen. Får nog ta och överväga det hela och se om det verkligen är värt det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Personligen tycker jag att du ska köra med PHP om du behöver begränsa tillgången som du säger. 3 gånger är INTE mycket om man tänker på vad som sker på servern när PHP används instället för att anropa bilden direkt.
Citat:
/ mikael |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Testet borde göras om med en mindre fil (om det är mindre filer du vill accesskolla), men i det stora hela tycker jag du ska köra på en PHP lösning för att sfå den funktionalitet du vill ha. I slutänden vill du ju göra så mkt mer än att bara hämta filen. Din accesskontroll (mot DB förmodar jag) kommer sannolikt stå för större del av tiden än vad fpassthru komemr göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Däremot kanske readfile() är enklare att använda här och ger lite snyggare kod. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sen det där med bilden, hur snabbt det blir beror lite hur PHP är implementerat på servern. Att bara göra en bench utan att tala om något om konfigurationen säger i princip inte ett dyft. Den överheaden som tillkommer gentemot en "statisk" bild är ju först och främst att sidan måste parsas av PHP-tolken. Om det är CGI-installerad PHP så får man enorm overhead jämfört om man kör FastCGI eller som apachemodul. Den andra överheaden som tillkommer är hur optimerad din kod är. Det exempel vi såg är den enklaste och som ger minimal overhead. Sen kan det ju vara så att man vill fippla med bilden i sig och då får man använda sig av andra imagefunktioner som säkert ger ännu mer överhead. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Givetvis kör jag PHP som en Apachemodul, ledsen att det inte framgick i mitt exempel. / mikael |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet inte hur ApacheBench funkar men är det möjligt att den cachar bilderna och därför bara får ett 304 svar? För isåfall bör man lägga in samma sak i PHP skriptet vilket är rätt enkelt gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tror inte du ska bli så förskräckt av att php tar 3 gånger längre tid på sig att läsa filen än om apache skulle göra det. Jag vet inte vilken typ av sida du driver men du tvingar användaren att bli medlem (ha seession) för att se bilden och hotlinking slipper du. Har du otur kan hotlinking göra din servern mer beslastad än vad du kan tänka dig.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|