FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror inte det är webbhotell han tänker på, Verkar vara mer för eget bruk och lek.
Som ngn sa, Det är coolt att äga "servrar" |
|||
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tänker inte vara cool utan starta ett webhotell.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En väldigt enkel fråga till emil123, anser du att du är tekniskt kunnig när det gäller servrar och klarar av att drifta en servermiljö?
|
|||
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
|
Citat:
Man kan kanske jämföra det med om barnmorskan frågar mamman som snart ska föda barn, hur gör man? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
|
Citat:
Kapital --------- 50 servrar á 15000 SEK/st dvs 750 000 SEK 4 rack á 20 000 SEK dvs 80 000 SEK Serverhall á 1,5 Mkr Kontor ... Diverse annat lull-lull 500 000 SEK Totalt 4 Mkr Personal ----------- 3 Erfarna supporttekniker 1 systemarkitekt 2 servertekniker 1 redovisningsansvarig 1 Marknadsförare 1 VD Totalt 9 personer Lönekostnad i minst 2 år ca 7 Mkr (373 kKr/anst/år) Marknadsföring ------------------- 3000 SEK per ny kund och 10 000 nya kunder blir ca 30 Mkr i annonsering Totalkostnad: Investering i utrustning: 4 Mkr (eller leasing) Personalkostnader: 7 Mkr Marknadsföring: 30 Mkr Totalt kapitalbehov: 41 Mkr På ett ungefär alltså.... |
||
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Citat:
Vet dock inte exakt hur många kunder de har men enligt allabolag.se (http://allabolag.se/5566890397/) så hade de 5,76 Mkr i omsättning 2008, 3,067 Mkr 2007 så jag gissar att de har ca 9-11 Mkr i omsättning för 2009. Men att knipa 10 000 kunder kostar stålar på kort tid. Ju snabbare man vill ha tag i kunderna desto mer kostar det per kund. Jag har skissat på att satsa 3000 SEK/kund för det är en realistisk summa men vill man komma fram snabbare så får man nog satsa 5000-6000 eller ännu mer per ny kund. Sen gäller det att behålla dem under många år så de hinner bli lönsamma. Jag betalade väl ca 1650 SEK ink moms för ett konto så de tar väl ca 1300 per konto ex moms. 5,76 Mkr/1300 SEK blir väl ca 4430 konton egentligen så då borde marknadsföringskostnaden stanna på 13-22 Mkr om man ska komma i kapp Binero på ett par års sikt. Men om man räknar med att de ökar lika mycket som mellan 2007 och 2008 dvs +87% så hamnar de på 8319 konton för 2009 och då hamnar vi på 25-41 Mkr i marknadsföringskostnad för att komma i kapp dem marknadsmässigt. det är en bra instegströskel mot konkurrenter, vem vill ta såna risker (på uppåt 50 Mkr)? Sen ska man ju komma ihåg att det är beydligt svårare att ta marknadsandelar från företag med nöjda kunder än det är att få kunder som inte redan har en bra leverantör. Det kan man räkna på genom att öka på marknadsföringsbudgeten. |
|||
![]() |
Stängt ämne |
|
|