FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dröjsmålsränta regleras i räntelagen (1975:635).
§6 ger dig rätt till referensränta + 8%-enheter om inget annat avtalats. Referensräntan fastställs för varje kalenderhalvår av Riksbanken enligt §9. Det finns ett undantag i §8 om jämkning av dröjsmålsränta om försenad betalning beror på sjukdom eller arbetslöshet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
kom hem från min semester nyligen hade varit borta i någon månad, vad hittar jag då jo en påminnelse från Radiotjänst på en faktura som jag aldrig fått eller borde ha fått då jag inte har en TV eller har anmält TV innehav. När jag ringde kundtjänsten så sa dom att dom ringt någon gång i maj och personen som svarat har medgivit att det finns en TV i hushållet. Och vart hade den ursprungliga fakturan tagit vägen?? Dock vet dom inte vem dom pratat med, dom visste inget förutom att någon på mitt nr medgivit TV innehav... Men nu till saken dom hade lagt på en påminnelseavgift på 75 kr:/ aldrig sett en så hög påminnelseavgift:P (fakturan var till mig som privatperson) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bara så att du vet, att en del företag skriver i avtalet att de har rätt att ta ut 50kr / påminnelse. SÅ får du två påminnelser så är du uppe på 100:- istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag citerar Du har fortfarande inte betalat tv avgiftsfakturan. Om du inte betalar denna faktura, skickas ärendet till kronofogden. Ärenden hos kronofogden kostar dig 600kr utöver tv-avgiften. Dessutom kan du få en betalningsanmärkning som gör det svårt för dig att få hyreskontrakt eller banklån. din överklagan har blivit nekad då personen som svarat medgivit tv innehav. Du måste betala tv-avgiften till dess att radiotjänst fattat ett annat beslut. Om du inte betalar skickas skulden till kronofogden. sen fortsätter det med länsrätten, åtal osv osv jag har inte tid att ta ärendet vidare betalar hellre deras blodpengar... Men men jag vill inte ta någon annans tråd ville jag göra detta till någon diskussion kan jag skapa min egen tråd min fundering var bara om dom fick lägga på 75 kr i påminnelseavgift |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Huruvida de får ta 75 kronor eller ej beror ju på vad du (förlåt, den som svarade i telefon) avtalat med dem.
Dessutom är det numera mycket vanligt i avtal att man skriver in villkor att man får ändra villkoren lite hur som och jag har varit med om att man efter ingånget avtal förutom påminnelseavgift också petat in "förseningsavgift" på 100:- inklusive moms" och "ränta, dock minst 50:-", så plötsligt blev det 200:- när påminnelsen dök upp. Kul villkor. Fast jag kan inte se något juridiskt fel i avtalet och jag fick bita i det sura äpplet. Det är ju lite enklare om man bara betalar i tid. Ibland uppstår dock dessa situationer där ursprungsfakturan försvinner och även om det är mitt ansvar att betala i tid är det ju så att det känns lätt orimligt att krävas på 200 spänn för en faktura man aldrig sett. Nu var inte detta fallet för mig, jag hade helt enkelt slarvat, men ändå...
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
* Olaga hot * Bedrägeri (Dom hävdar att du har anmällt något som du inte har) Bestrid fakturan och säg att dom ska dra åt helvete och att dom får driva det som civilmål i tingsrätten då. Då måste dom bevisa att du har anmällt det, och att du har gjort det. Dom har inte rätt skicka det vidare om du bestrider. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Special med tv-avgift och en hel massa andra myndighetsliknande avgifter. Oftast kan man inte bestrida en sådan avgift utan man är tvungen att betala men kan överklaga beslutet i sig vid sidan om.
Staten har en särställning vid indrivning av sina avgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Men går ju alltid att bestrida alla fall, även bestrida hos KFM. |