Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google petade ned oss i serpen...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-07, 16:08 #11
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Jag blev själv drabbad då fyra av mina sidor hamnade i ett filter under loppet av en vecka. Jag tror tyvärr inte de kommer tillbaka förens några år. Jag tror att inlänkar av dålig kvalité var orsaken för mig. Det handlar om länkar från endast 2-3 länkkataloger så jag tycker knappast att jag förtjänar det. Jag är rätt pissed på Google. :angry:

Hoppas det ordnar sig för dig! (och mig )
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-07, 20:38 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ninza
Citat:
Originally posted by -mephisto73@Aug 7 2009, 15:36
Citat:
Flera domäner dnsade till samma burk utan en korrekt 301 redirect?
Vad menar du nu? Domänen ligger på ett konto hos binero, och ja det är flera domäner på samma konto, men det är väl inte något konstigt med det?

Nej om du bara har en domän kopplad till sajten är de väl lugnt. Men jag menade mer, om du har flera domäner till samma sajt och du bara rent direkt dnsat alla domäner till en och samma burk/IP så blir Google ledsna och säger ifrån. Och plockar bort den sajten.. De skall vara en korrekt 301-redirect med flera domäner inblandade.
Vad får dig att tro att detta skulle vara anledningen? Vi har många webbplatser med drivor med domäner inpekade mot dem och vi ligger bland de 10 första på sökorden i många av dessa. Inte har vi blivit straffade för det. Intressant om så skulle vara fallet, men det verkar osannolikt.
Oläst 2009-08-07, 22:00 #13
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Citat:

Vad får dig att tro att detta skulle vara anledningen? Vi har många webbplatser med drivor med domäner inpekade mot dem och vi ligger bland de 10 första på sökorden i många av dessa. Inte har vi blivit straffade för det. Intressant om så skulle vara fallet, men det verkar osannolikt.
Har man flera domäner och inte gör en korrekt 301-redirect så straffar Google(Sökmotorer) sidan och det är inte de minsta osannolikt _OM_ de nu skulle vara så att ni inte gjort en 301-redirect. Har ni gjort det så är det osannolikt, ja. Och det var allt jag sa. No more, No less.
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-08, 17:35 #14
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by mephisto73@Aug 7 2009, 15:11
Inte så mycket innehåll ännu, men hur ska det någonsin bli det om sidan inte går att hitta ens om man söker på domännamnet?
Google är inte särskilt intresserade av att indexera sajter med lite innehåll. Det går liksom inte ihop med deras vision om att alltig leverera bästa möjliga resultat på användarnas sökningar. Normalt sett brukar väl innehållet komma först, därefter får man placeringen man gjort sig förtjänt av. Är du i behov av användargenererat innehåll kan det vara ide att skaffa några bra inlänkar och få trafik den vägen till en början. Dessutom kan det vara bra att sätta sig och skriva lite innehåll till en början.

Om sajten är ny så kan den ha fallit eftersom Google till slut lyckats ge sajten den ranking de tycker den förtjänar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-08, 19:55 #15
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Inte så mycket innehåll ännu, men hur ska det någonsin bli det om sidan inte går att hitta ens om man söker på domännamnet?
Google är inte särskilt intresserade av att indexera sajter med lite innehåll. Det går liksom inte ihop med deras vision om att alltig leverera bästa möjliga resultat på användarnas sökningar. Normalt sett brukar väl innehållet komma först, därefter får man placeringen man gjort sig förtjänt av. Är du i behov av användargenererat innehåll kan det vara ide att skaffa några bra inlänkar och få trafik den vägen till en början. Dessutom kan det vara bra att sätta sig och skriva lite innehåll till en början.

Om sajten är ny så kan den ha fallit eftersom Google till slut lyckats ge sajten den ranking de tycker den förtjänar.
Sant, men jag antog att eftersom TV:s kartsajter fick ett par år på sig att samla innehåll så kanske samma ynnest kunde ges till andra aktörer...
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 01:21 #16
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Googles syfte är ju inte att marknadsföra sajter som är i behov av innehåll, utan att visa upp de som redan har innehåll som är till nytta för de som söker.

Jag tror inte Googles tanke med TV:s kartsajter var att ge honom chansen att samla in mer innehåll, utan helt enkelt att de tyckte de var tillräckligt kompletta för att visas på en "bra" plats i SERP:en.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 08:33 #17
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
En del som är till din nackdel:
- Domänen är endast 10 veckor gammal.
- I princip inget unikt innehåll (seo-vänlig text) på startsidan.
- På tok för många länkar på startsidan.
- Ingen "Dsscription tag"
- Ingen H1 H2 o.s.v.
- Ordet "dagis" förekommer en (1) gång på de 1244 första raderna kod. Den gången ordet förekommer, så omgärdas det inte av någon relevant text.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 21:20 #18
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Ja precis som för den välbekante Ted V så har vi nu drabbats av yxan. Det är dagis toppen.se det handlar om.
Liknar ganska mycket de berömda kartsajterna, men är betydligt nyare. Mer eller mindre allt innehåll försvann ur SERPen för några dagar sedan, efter att ha rankat hyfsat.
Några tips på vad jag kan göra för att blidka Google-gudarna? Jag har inte samma populära vänner som TV så den vägen är inte möjlig.
OBS att gråta ut i DI/Expressen är förmodligen inte heller aktuellt.
Och nej, jag förväntar mig inte första platsen, eller ens första sidan på alla sökord, men kanske bland de 100 om man söker på t.ex. dagis i göteborg?
Citat:
Originally posted by -mephisto73@Aug 7 2009, 15:50
Citat:
Originally posted by -AnOnYmUs@Aug 7 2009, 15:47
Kan det bero på att just dagistoppen inte finns mer än 0.1% av hela innehållet? (på eran sajt) Det är väl din title, domän och möjligtvis en länk och en namnet längst ner på sidan som innehåller just det ordet.

Nja, kanske det är delvis, men sidan har försvunnit (ej bland de 100 första) för i princip alla sökord, även sådana där den för en vecka sedan syntes bland de 10-20 första.
Får mig att tro att sidan blivit bestraffad i serpen.
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
En del som är till din nackdel:
- Domänen är endast 10 veckor gammal.
- I princip inget unikt innehåll (seo-vänlig text) på startsidan.
- På tok för många länkar på startsidan.
- Ingen Dsscription tag
- Ingen H1 H2 o.s.v.
- Ordet dagis förekommer en (1) gång på de 1244 första raderna kod. Den gången ordet förekommer, så omgärdas det inte av någon relevant text.
Det måste vara Googles fel. Först petar de ner sidan, sedan ändrar de kod och innehåll på sidan. Dumma, dumma Google :P
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 22:54 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -ninza@Aug 7 2009, 15:45
Citat:
Originally posted by -mephisto73@Aug 7 2009, 15:36
Citat:
Flera domäner dnsade till samma burk utan en korrekt 301 redirect?
Vad menar du nu? Domänen ligger på ett konto hos binero, och ja det är flera domäner på samma konto, men det är väl inte något konstigt med det?

Nej om du bara har en domän kopplad till sajten är de väl lugnt. Men jag menade mer, om du har flera domäner till samma sajt och du bara rent direkt dnsat alla domäner till en och samma burk/IP så blir Google ledsna och säger ifrån. Och plockar bort den sajten.. De skall vara en korrekt 301-redirect med flera domäner inblandade.

Kanske missförstått dig, men jag är tämligen säker på att vi inte har en enda 301:a... Trots detta får vi ruggigt bra placeringar.
Oläst 2009-08-10, 08:38 #20
mephisto73s avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Aug 9 2009, 01:21
Googles syfte är ju inte att marknadsföra sajter som är i behov av innehåll, utan att visa upp de som redan har innehåll som är till nytta för de som söker.

Jag tror inte Googles tanke med TV:s kartsajter var att ge honom chansen att samla in mer innehåll, utan helt enkelt att de tyckte de var tillräckligt kompletta för att visas på en "bra" plats i SERP:en.
Det är jag medveten om, men TV:s kartsajter tilläts ändå ligga högt upp i SERPen från scratch, under ett par år, och nu har de så klart genererat en massa användarinnehåll.

MEN, nya, liknande sajter får INTE samma smekmånad, utan måste generera sin trafik enkom från betalda annonser eller andra inlänkar.

Så grattis till TV, ibland är det viktigt att vara först, och tacksamt sen när Google tar bort stegarna för konkurrerande sajter.

Men visst, innehåll är A och O. Får väl ordna det på annat sätt.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, serp

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017