Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-04, 21:46 #111
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Medlem

Citat:
Originally posted by ztream@Aug 4 2009, 17:00

Men jag släpper mycket av mitt material under CC-licens så ja i praktiken kan du göra det om du vill. Bara du följer licensreglerna och använder attribution så uppnår jag det jag vill...
Eller så kan man bara strunta i din "licens"
Ireneri är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 21:56 #112
Medlem

Medlem

Info för dig som halkat in här o undrar vad tråden handlar om:

här diskuterar en massa tekniker jungfruliga juridiska spörsmål. Ungefär som när jurister diskuterar ny teknik
(jomenvisst blir det lite smått crazy :P
Oläst 2009-08-04, 22:10 #113
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ja, det spelar ingen större roll egentligen, men nu går vi ifrån tråden eftersom det i detta fallet handlade om ett givande och tagande, ett utbyte så att säga.

Att bara stjäla material på Internet är ju en ganska tråkig diskussion som inte alls har de nyanserna som denna tråd har.

Citat:
Originally posted by Ireneri@Aug 4 2009, 21:46

Eller så kan man bara strunta i din licens

ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 22:46 #114
Medlem

Medlem

Blomsterpassion:

Tips, som eventuellt kan vara till fördel i framtida rättsprocess:
skapa en sida med användarvillkor, ange villkoren för användning av ditt material (tex att det inte får visas i en frame eller iframe utan ditt tillstånd). Lägg en länk "Användarvillkor" e.dyl. på varje sida.

exempel
http://www.eniro.se/hjalp/lankpolicy/
Oläst 2009-08-04, 22:58 #115
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Medlem

Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 4 2009, 21:09

Vi funderar på hur vi ska göra med den där ramen för ickeinloggade. Vi jobbar knappast aktivt på att få den indexerad, dock verkar det ha inträffat, så det får bli en liten ändring av Robotsfilen ikväll. Men som sagt, det har aldrig varit syftet och jag trodde inte att det var det som var huvudfrågan? Olagligt är dock en helt annan fråga
Jag har aldrig påstått att själva indexeringen av er webbsida med mitt material på Google var olaglig, och inte heller att det var huvudfrågan.

Huvudfrågan var huruvida er webbsida som visade mitt material och era annonser var ett intrång mot Upphovsrättslagen och Marknadsföringslagen eller inte.

Ber om ursäkt för upprepningen av frågeställningen, men Patrik frågade.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 23:06 #116
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Originally posted by Clarence@Aug 4 2009, 20:39

Varför är MP3-målet relevant för djuplänkning snarare än referenslänkning? Menar du att resonemanget som förts för att fria i det målet i fallet med frames istället fäller? I vilket fall får du gärna dela med dig om var eller varför det brukar hänvisas till gällande djuplänkning.
HD drog slutsatser kring djuplänkar men man behandlade aldrig referenslänkar, dvs länkar där man för besökaren tydligt hamnar på en ny webbsida.
I fallet bedömdes handligen som ett offentlig framförande. Eftersom målsägarna var fonogramframställare och att det finns ett undantag i upphovsrättslagens 47 §, så kunde han inte straffas för ett offentligt framförande.
"Oavsett bestämmelserna i 45 § första stycket och 46 § första stycket får ljudupptagningar användas vid
1. ett offentligt framförande"...
- http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1960:729

Källor:
https://lagen.nu/dom/nja/2000s292
Lundgren J: Upphovsrätt och Internet, Docendo, 2006.
Sweden, Justitiedepartementet, Upphovsrätten i informationssamhället: genomförande av direktiv 2001/29/EG. m.m, Norstedts Juridik AB, 2003.
ric är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 23:13 #117
-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling

-Joel- -Joel- är inte uppkopplad
Nykomling

Hej blomsterpassion. Tolka inte det här fel, jag är bara nyfiken på hur du ställer dig i följande punkter:

1) RSS-läsare som laddar ner och presenterar de senaste bloginläggen från valda bloggar.
2) Samma som punkt 1 men online, tex google reader.

Anser du att även dessa bryter mot upphovsrättslagen?
-Joel- är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 23:31 #118
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Ireneri@Aug 4 2009, 22:46
Blomsterpassion:

Tips, som eventuellt kan vara till fördel i framtida rättsprocess:
skapa en sida med användarvillkor, ange villkoren för användning av ditt material (tex att det inte får visas i en frame eller iframe utan ditt tillstånd). Lägg en länk "Användarvillkor" e.dyl. på varje sida.

exempel
http://www.eniro.se/hjalp/lankpolicy/
Tack för tipset, det skulle ju vara en fördel i en rättsprocess som du skriver. Dock inget jag planerar för egen eftersom Bloglovin åtgärdat det jag bett dom om i mitt specifika fall.

Men jag tycker det ändå är viktigt att poängtera att en upphovsrättinnehavare aldrig bär ansvar för att att någon annan publicerar det eller använder det det i strid med de regelverk som finns. Alla bär ju ansvar för sina egna handlingar. Många har skrivit inlägg om att man kan lägga in script och blockera frames eller att materialet visa på en annan domän, och det kan man ju göra, men man är inte tvungen att göra det.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 23:35 #119
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Varför är MP3-målet relevant för djuplänkning snarare än referenslänkning? Menar du att resonemanget som förts för att fria i det målet i fallet med frames istället fäller? I vilket fall får du gärna dela med dig om var eller varför det brukar hänvisas till gällande djuplänkning.
HD drog slutsatser kring djuplänkar men man behandlade aldrig referenslänkar, dvs länkar där man för besökaren tydligt hamnar på en ny webbsida. I fallet bedömdes handligen som ett offentlig framförande. Eftersom målsägarna var fonogramframställare och att det finns ett undantag i upphovsrättslagens 47 §: Oavsett bestämmelserna i 45 § första stycket och 46 §
första stycket får ljudupptagningar användas vid
1. ett offentligt framförande... - http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...11bet=1960:729
Källor:
https://lagen.nu/dom/nja/2000s292
Lundgren J: Upphovsrätt och Internet, Docendo, 2006.
Sweden, Justitiedepartementet, Upphovsrätten i informationssamhället: genomförande av direktiv 2001/29/EG. m.m, Norstedts Juridik AB, 2003.

Och om du skulle försöka sammanfatta vad de drog för slutsatser som du tolkar det? Jag lyckas tydligen missa det väsentliga när jag läser domen.

edit: Läser det du skrev igen, och inser att det ju är precis det du gjort. Dock hävdade du förut att det fanns referenser till frames här, de hittar jag inte någonstans?
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 23:50 #120
rics avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
rics avatar

Min tolkning/sammanfattning:

HD drog slutsatser att sättet man länkade på, dvs besökaren såg aldrig att man lämnade sidan (djuplänkning) vara samma sak som ett offentligt framförande.
I just detta fall fick den åtalade inget straff för att han gjort ett offentligt framförande då offentligt framförade av ljud fick göras utan tillstånd genom undantaget i 47 §.
ric är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017