FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Men killarna bakom TPB har satt upp proxies och servrar så att folket i Iran kan kommunicera med omvärlden så att alla får reda på vad som händer där trots att regeringen censurerar och blockerar Internet och telefoni.
Hur kan det vara att inte tillföra något? Jag fattar inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Man ska inte glömma bort att väldigt många unga människor besöker the pirate bay och att unga människor alltid varit en stor drivande kraft i förändringar i Iran, liksom i många andra delar av världen. Själv tror jag att endast Irans folk kan skapa en god förändring, så där är vi absolut inte överens. Däremot så kan många; t ex du, jag, en avdankad politiker eller Peter Sunde, hjälpa dom på vägen.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad e nu detta med persianbaby...bay
Här är lite BAKGRUND: - Nån startade nyligen ett diskussionsforum på sajten whyweprotest.net (under subdomänen "iran"). - whyweprotest.net tycks huvudsakligen vara en protest mot Scientologikyrkan, av några som kallar sig "Anonymous" och använder masker (för att "skydda våra liv och levebröd"). Domänen är för övrigt USA-reggad. - Piratebay har tillfälligt ändrat namnet på sin logga som länkar till nämnda forum. Enligt piratebays talesman vet man inte vem som driver whyweprotest.net, men man stöder dem med sina länkar och viss teknisk kunskap. - Enligt press är det oklart hur säkert och anonymt forumet egentligen är för användarna. Att piratkopieringssajten piratebay valt att stödja detta forum beror troligtvis på den stora globala publicitet Twitter m.fl. fått senaste tiden: piratebay ser chans till både publicitet och godwill. Dessutom hänger piratkopiering och anonymitet tätt ihop... Om någon ska tilldelas cred för detta forum bör det i första hand vara scientologimotståndarna "Anonymous" hos whyweprotest.net som driver forumet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag bläddrade igenom det nämnda iran-forumet hos whyweprotest.net, och ett problem tycks vara krigshetsare, muslimmotståndare och andra "troll" som vistas där under förespegling att de stöder iranska folket. Alla har ju tillgång till forumet anonymt, även iranska folkets motståndare.
Så forumet kan göra mer skada än nytta, om det inte modereras hårdare. Men moderering är en form av censur, och då är man tillbaka till det ursprungliga problemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur skall en hemsida kunna hjälpa ett land?
Edit Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Sedan är jag alltjämt övertygad om att det inte finns några ädla motiv bakom utan att syftet är att "tvätta sitt namn" en gnutta. Jag kanske är cynisk...? Nåväl, Clarence, som du skriver, de enda som verkligen kan påverka är folket i Iran, men de kan få stöd utifrån, det har du helt rätt i.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att säga att man ökar kunskapen om Iran-problematiken genom att länka TBPs logga till ett forum, är ju så långsökt så det finns inte. Om de nu verkligen slåss för demokratin i världen så borde de starta insamlingar eller donera 10% av sina reklamintäkter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kanske hur det är på gatorna i Teheran just nu. Med tanke på att TPB når visa målgrupper jävligt effektivt, så skall man inte underskatta deras roll och vad dom kan göra. Vad det gäller upphovsrätt så delar jag den uppfattningen att den skall finnas, men bör kanske upphöra då upphovsmannen går ur livet. Att upphovsrätten idag skulle förlängas till 90 år känns inte rimligt, det bör snarast kortas ner till 10 år. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|