Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Piratebay bytte namn till Persianbay

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-17, 21:45 #11
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by youheardit@Jun 17 2009, 17:33
jonsson vet ju inte vad han snackar om.
Dem har iaf inte bytt namn! inte ens registrerat thepersianbay.org eller så!
Stämmer nog. Men det handlade inte om domännamn. Förlåt att jag skrev fel. Det enda jag är säker på nu är att yttrandefriheten i Iran är ganska dålig. Den kan bli dålig även i Sverige om vi har otur. Men det kanske är dumt att engagera sig, bättre att jobba vidare.
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 22:02 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Men killarna bakom TPB har satt upp proxies och servrar så att folket i Iran kan kommunicera med omvärlden så att alla får reda på vad som händer där trots att regeringen censurerar och blockerar Internet och telefoni.

Hur kan det vara att inte tillföra något? Jag fattar inte.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 22:24 #13
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 17 2009, 20:32
Det är trams för att det på intet sätt gagnar folket i Iran och för att det, enligt mitt förmenande då, tillkommit enkom för att ge TPB och "piratrörelsen" ytterligare publicitet och kanske någon form av legitimitet.

TPB kan inte tillföra något som gagnar någon i Iran någonting, utan är är det våra folkvalda som kan agera och faktiskt något inflytande (vilket jag iofs tror att de är alltför lama för).

Och nej Clarence, jag tycket inte illa om fildelning, men däremot tycker jag illa om snyltande och upphovsrättsbrott. Jag kan sympatisera med piratrörelsen vad gäller skyddet av den personliga integriteten, men jag är samtidigt av den bestämda uppfattningen att hade vi inte haft piraterna hade vi sluppit majoriteten av de nya övervakningslagarna.
De har varit en långt ifrån obetydlig källa till information om hur oppositionella krafter kan anonymisera sig för att överleva sin publicering liksom att de hjälpt människor att finna informationen publicerad på dessa vägar. De har även öppnat ögonen för många svenskar, inte minst unga svensk-iranier, och internationella sympatisörer om att information finns att tillgå och de kanske kan vara en lite bricka i spelet om Irans framtid via internet.

Man ska inte glömma bort att väldigt många unga människor besöker the pirate bay och att unga människor alltid varit en stor drivande kraft i förändringar i Iran, liksom i många andra delar av världen.

Själv tror jag att endast Irans folk kan skapa en god förändring, så där är vi absolut inte överens. Däremot så kan många; t ex du, jag, en avdankad politiker eller Peter Sunde, hjälpa dom på vägen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 10:41 #14
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Medlem

Vad e nu detta med persianbaby...bay
Här är lite BAKGRUND:

- Nån startade nyligen ett diskussionsforum på sajten whyweprotest.net (under subdomänen "iran").
- whyweprotest.net tycks huvudsakligen vara en protest mot Scientologikyrkan, av några som kallar sig "Anonymous" och använder masker (för att "skydda våra liv och levebröd"). Domänen är för övrigt USA-reggad.
- Piratebay har tillfälligt ändrat namnet på sin logga som länkar till nämnda forum.
Enligt piratebays talesman vet man inte vem som driver whyweprotest.net, men man stöder dem med sina länkar och viss teknisk kunskap.
- Enligt press är det oklart hur säkert och anonymt forumet egentligen är för användarna.

Att piratkopieringssajten piratebay valt att stödja detta forum beror troligtvis på den stora globala publicitet Twitter m.fl. fått senaste tiden: piratebay ser chans till både publicitet och godwill.
Dessutom hänger piratkopiering och anonymitet tätt ihop...

Om någon ska tilldelas cred för detta forum bör det i första hand vara scientologimotståndarna "Anonymous" hos whyweprotest.net som driver forumet.
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-19, 11:41 #15
Medlem

Medlem

Jag bläddrade igenom det nämnda iran-forumet hos whyweprotest.net, och ett problem tycks vara krigshetsare, muslimmotståndare och andra "troll" som vistas där under förespegling att de stöder iranska folket. Alla har ju tillgång till forumet anonymt, även iranska folkets motståndare.

Så forumet kan göra mer skada än nytta, om det inte modereras hårdare. Men moderering är en form av censur, och då är man tillbaka till det ursprungliga problemet.
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-19, 11:47 #16
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Hur skall en hemsida kunna hjälpa ett land?

Edit
Citat:
Men killarna bakom TPB har satt upp proxies och servrar så att folket i Iran kan kommunicera med omvärlden så att alla får reda på vad som händer där trots att regeringen censurerar och blockerar Internet och telefoni.

Det visste jag inte. Tänk om någon skulle göra så för Kina också
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-19, 12:13 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Det är trams för att det på intet sätt gagnar folket i Iran och för att det, enligt mitt förmenande då, tillkommit enkom för att ge TPB och piratrörelsen ytterligare publicitet och kanske någon form av legitimitet.
TPB kan inte tillföra något som gagnar någon i Iran någonting, utan är är det våra folkvalda som kan agera och faktiskt något inflytande (vilket jag iofs tror att de är alltför lama för).
Och nej Clarence, jag tycket inte illa om fildelning, men däremot tycker jag illa om snyltande och upphovsrättsbrott. Jag kan sympatisera med piratrörelsen vad gäller skyddet av den personliga integriteten, men jag är samtidigt av den bestämda uppfattningen att hade vi inte haft piraterna hade vi sluppit majoriteten av de nya övervakningslagarna.
De har varit en långt ifrån obetydlig källa till information om hur oppositionella krafter kan anonymisera sig för att överleva sin publicering liksom att de hjälpt människor att finna informationen publicerad på dessa vägar. De har även öppnat ögonen för många svenskar, inte minst unga svensk-iranier, och internationella sympatisörer om att information finns att tillgå och de kanske kan vara en lite bricka i spelet om Irans framtid via internet.
Man ska inte glömma bort att väldigt många unga människor besöker the pirate bay och att unga människor alltid varit en stor drivande kraft i förändringar i Iran, liksom i många andra delar av världen.
Själv tror jag att endast Irans folk kan skapa en god förändring, så där är vi absolut inte överens. Däremot så kan många; t ex du, jag, en avdankad politiker eller Peter Sunde, hjälpa dom på vägen.
Jo, förvisso är det många unga som besöker TPB och därmed är det en kanal att nå ut med information. Jag är dock tämligen säker på att land som Iran utan minsta problem kan stoppa eller censurera precis som de önskar ad gälelr trafiken till och från landet över Internet, att tro något annat är nog naivt. Därför tycker jag att det tillför föga att sitta i Sverige och tro att man kan blogga/snacka fram en förändring.

Sedan är jag alltjämt övertygad om att det inte finns några ädla motiv bakom utan att syftet är att "tvätta sitt namn" en gnutta.

Jag kanske är cynisk...?

Nåväl, Clarence, som du skriver, de enda som verkligen kan påverka är folket i Iran, men de kan få stöd utifrån, det har du helt rätt i.
Oläst 2009-06-19, 12:17 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by WeaZear@Jun 19 2009, 11:47
Hur skall en hemsida kunna hjälpa ett land?
Edit
Citat:
Det visste jag inte. Tänk om någon skulle göra så för Kina också

Om regeringen i Iran vill det så kommer inte ett pip ut därifrån. Se på Nordkorea, Burma och, ja, Kina. Jag tror inte att upprättandet av proxyservrar hjälper ett piss... Vi talar inte om demokratier här.
Oläst 2009-06-19, 12:29 #19
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Att säga att man ökar kunskapen om Iran-problematiken genom att länka TBPs logga till ett forum, är ju så långsökt så det finns inte. Om de nu verkligen slåss för demokratin i världen så borde de starta insamlingar eller donera 10% av sina reklamintäkter.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-21, 19:38 #20
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by htiawe@Jun 19 2009, 12:29
Att säga att man ökar kunskapen om Iran-problematiken genom att länka TBPs logga till ett forum, är ju så långsökt så det finns inte. Om de nu verkligen slåss för demokratin i världen så borde de starta insamlingar eller donera 10% av sina reklamintäkter.
Det är väl det dom gör, en reklam annons på TPB är knappas gratis. Självklart kan inte TPB fälla en diktatur, men dom kan frågan bli aktuell, att t.ex såna här trådar skapas, och vi bortskämda Svenskar få annat och tänka på än att vi just bröt en nagel.

Kanske hur det är på gatorna i Teheran just nu. Med tanke på att TPB når visa målgrupper jävligt effektivt, så skall man inte underskatta deras roll och vad dom kan göra.

Vad det gäller upphovsrätt så delar jag den uppfattningen att den skall finnas, men bör kanske upphöra då upphovsmannen går ur livet. Att upphovsrätten idag skulle förlängas till 90 år känns inte rimligt, det bör snarast kortas ner till 10 år.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017