Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyresrätt i Stockholm

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-03, 12:25 #11
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
När behöver du lägenheten? Vad har du för tak på hyran?
Har tillfälligt boende jag kan stanna i rätt länge, till hösten iaf. Vore dock trevligt med något som känns mindre temporärt så fort som möjligt. Tak för hyran är ungefär 5000kr men då ska det vara rätt centralt också för den summan. Söker en 1a.
Det blir inte lätt att hitta något centralt (innanför tull) för de pengarna bara sådär utan väldigt bra kontakter.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 12:33 #12
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Citat:
Originally posted by -Kristofer@Jun 3 2009, 12:16
Citat:
Har tillfälligt boende jag kan stanna i rätt länge, till hösten iaf. Vore dock trevligt med något som känns mindre temporärt så fort som möjligt. Tak för hyran är ungefär 5000kr men då ska det vara rätt centralt också för den summan. Söker en 1a.

Det blir inte lätt att hitta något centralt (innanför tull) för de pengarna bara sådär utan väldigt bra kontakter.
Kan ju vara strax utanför också i paritet med Nacka, Solna, Sundbyberg och andra ställen som ligger 10-20min utanför med kollektivtrafik.

Gissar att jag kommer få använda en förälder som medlåntagare pga mitt vikariat och köpa mig en lya. Trist bara att fortfarande ha ett så starkt beroende av dem..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 14:02 #13
Björklunds avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Citat:
Originally posted by Kristofer@Jun 3 2009, 12:33
Kan ju vara strax utanför också i paritet med Nacka, Solna, Sundbyberg och andra ställen som ligger 10-20min utanför med kollektivtrafik.
Gissar att jag kommer få använda en förälder som medlåntagare pga mitt vikariat och köpa mig en lya. Trist bara att fortfarande ha ett så starkt beroende av dem..
Ja då går det, men det är ju inget som man räknar som centralt.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 20:36 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Köerna är inte alltför omöjliga i Sollentuna, Upplands Väsby etc.
Jag tror jag hade tre-fyra månaders kötid när jag fick min lägenhet i Sollentuna.

I både Märsta och Södertälje har jag blivit erbjuden lägenheter omgående. Kolla med exempelvis Graflunds och Akelius om det är intressant. Det är visserligen lite längre pendlingsavstånd än du angivit, men du kanske kan jobba på pendeln?

Hela Roslagen verkar dock helt omöjligt vad gäller hyresrätter...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 21:04 #15
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Det släpps också hyresrätter enligt först-till-kvarn-principen på Bostadssnabben.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=bostadssnabben

Det finns lite olika sätt att bevaka Bostadssnabben i träfflistan...
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 21:47 #16
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Norman@Jun 2 2009, 22:40
15min Sundbyberg (1 byte)
Fast bor man nära Sundbybergs central kan man ta pendeln, då tar det drygt fem minuter.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 08:10 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Kristofer@Jun 2 2009, 18:51
Är på väg att flytta till Stockholm för att börja jobba som riskanalytiker, en tjänst som dessvärre är ett 15 månaders vikariat och inte en tillsvidareanställning. Detta gör att jag har svårt att få bolån utan medsökande och då vore det ideala att hitta en hyresrätt tills jag får en fast tjänst.

Har hittat sajter som fixakon[REMOVE]traktet.se som erbjuder sms så fort lediga lägenheter hos privata aktörer läggs ut och bostad-s[REMOVE]tockholm.com som verkar erbjuda endast fastighetesregister.

Har någon av er mindre anonyma människor prövat att betala för något sådant? Just det där med att få ett sms till ett först-till-kvarn-förfarande låter väldigt bra om det fungerar.

Känner mig som en skeptisk norrlänning men innan jag pyntar iväg 300kr till någon lyckligt lottad tänkte jag höra mig för iaf.
Välkommen till Fjållträsk. Tyvärr så är staden lite speciel vad det gäller boende.. Det är svårt att hita bostad i Stockholm, kanske bero de på att Stockholm stad har en befolkning på ca 900.000 invånare medan länet har väl 2 miljoner. ( Stockholm stad har inte haft så här Storbefolkning sedan 1960 talet. Stockholm växer med ett Göteborg på 10 år )

Men ett tips är att lite oaktrativa områden såsom Bokyrka, Upplands Väsby..

Solna, Sundbyberg och Bromma är väldigt populära att bo i .. Men Hässelby är ett alternativ. Väldigt långt ut på Tunnelbanan, men ändå nära till affärer och sånt. Vällingby är hyffsat område, med ny ombyggt centrum.

Annars finns Hägersten med Midsommarkransen, där är det också fint, vid Aspudden. Dock börja bli väldigt populärt område.

Sedan har du Huddinge, 15 min med pendel till Plattan från Huddinge Centrum. Huddinge är förövrigt Stockholms nästa största kommun. I Flemingsberg kan finnas billiga lägenheter, husen ser vidriga ut. Spelar roll!. ( Det är färgglada saker i Flempan )

Ekerö är ett fint, dock är det lite svårare med bostäder där och skall man åka kollektivtrafik så är det riktigt jobbigt.

Annars kan man bosätta sig i Mariefred / Strängsnäs, det är 40 min med SJ till T Centralen. Dock går dom tågen lite sällan på kvällar och sånt, därav tappar man flexibelit.

Tyvärr håller Stockholm Lokaltrafik väldig låg standard och pålitligthet, särskilt pendeltågen, slå vad om att den fungerade bättre i Berlin Maj 1945 än det gör i Stockholm 2009. Så ett tips åk bil i Stockholm.

Och slutligen den viktigast frågan av allt, vilken sida i Rulltrappan skall man stå på?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 08:19 #18

Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
15min Sundbyberg (1 byte)
Fast bor man nära Sundbybergs central kan man ta pendeln, då tar det drygt fem minuter.
Sumpan är riktigt smidigt, och generöst krog utbud.. Dock väldigt populärt område..
Oläst 2009-06-08, 08:24 #19

Citat:
Citat:
Originally posted by -jonasb76@Jun 3 2009, 11:25
Citat:
Originally posted by -Kristofer@Jun 3 2009, 12:16
Citat:

Det är dyrt med bostadsrätter i Stockholm....Räkna med 1 miljon för 2:a i Vällingby / Bromma.
Oläst 2009-06-08, 08:26 #20

Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Vill bo så centralt som möjligt.. 30min max till T-centralen men 10-15min (Typ Sundbyberg eller Söder) vore guld *
Nu har inte jag koll på hyresrättsmarknaden, men om lägenheten ligger nära pendeltåget så kan du ta dig in från nästan hela länet på 30 minuter (jag bor i Upplands väsby och har ca 20 minuters pendeltåg till centralen). Jag tror att det kan ta något längre tid söderifrån.
Men om du kollar längs pendeltågssträckningarna har du många kommuner att leta igenom.

Tyvärr har jag inte testat de tjänster du nämner, eftersom jag ville ha en bostadsrätt. Hyresrätter är det väldigt ofta köer till och det kan vara värt att hålla utkik även efter andrahandskontrakt. Som redan nämnts bör du försöka leta bland dina kontakter, de kanske känner någon som är på väg att flytta ut från sin lägenhet eller som nyligen flyttat ihop med någon och som då står med en lägenhet som de vill hyra ut.
Åka pendeltåg är gudsstraff.. Försökte åka Pendel från Nynäshamn, för snål som jag var, så tog jag färja från Gotland och flög inte.. Fy fan! Fick vänta i 2 timmar på ett tåg från Nynäs. Det har alltid varit så där.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017