FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ubuntu lösning är en vått dröm hur det skall vara, koppla in modemet, få upp en ikon, välj operatör, sen klart. Buggar lite på tre, då en APN fel. Annars klockrent. Förstår inte problemet, det är vanliga AT kommando som används med modemet, så att det skall vara så mycket drivrutiner och skit för detta är helt orimligt. Det modemet som följer tele2 surfpkt hetter Huawei E1550 skall enligt tele2 kundtjänst vara olåst. ( Vilket jag fråga sätter dock. För då kan man verkligen lätt hoppa mellan olika operatörer. T.ex har TRE generösare datamängd. ) Skall försöka få ingång E1550 i ubuntu... Slutligen klara modemet bara 3,6 Mbps och inte 7.2 Mps, men för den som inte vill sälja sin själ till satan 18 mån ,utan bara vill ha simpel surf lösning. Kan man sedan använda den på dom små netbooks köra Ubuntu, så har man en prisvärd internet terminal lösning. Då de sitter en MicroSD kort läsare i modemet, så skulle man kunna lägga en live version av Ubuntu på den ) . Du skulle man kunna ha både operativ och modem i ett. Slutligen kan även folk som har pissig ekonomi ( Skuldsaldo hos KFM ) , skaffa en uppkoppling till internet. Sedan finns den tydligen bara och köpa hos ICA Maxi, vilket är synd. ICA Maxi ligger ofta otillgänglig till, utanför stadskärnan. Mitt fall låg den Biz park i Solna, vilket är lite bökigt, då jag bor på andra sidan av flygplatsen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen vet jag inte om jag håller med om att det är en våt dröm om att få upp en ruta där man väljer operatör (detta har ju t.ex. dom stora mobiltillverkarna i sin programvara, om man använder mobilen som modem) eftersom man med stor sannolikhet faktiskt bara använder en operatör, så jag ser hellre att den kopplar upp till min leverantör direkt istället. Skillnaden som jag ser mellan Comviq´s och 3´s är att förvisso är Comviq´s paket billigare i inköp, däremot skickar ju 3 med en veckas fri surf, Comviq bara en dag. Sen vad jag förstår så har dom en absolut gräns vid 5GB, vilket är lite på en månad, jag hittar ingen gräns hos 3, så även om det säkert kan vara så att dom reducerar hastigheten någonstans så går det fortfarande att använda iaf (tror jag, skriv mig gärna på näsan om jag har fel) Så dom där 300 kr som man sparar på att köpa modem från Comviq kan ganska snabbt försvinna på annat håll. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Medlem
|
3 har en gräns på 20 GB, efter det å stryper dom till 200 Mbit.
Detta gäller iaf privat abonemangen, företagsabonemangen har jag inte hittat nån sån gräns på. http://www.tre.se/templates/BroadbandShop/...e.aspx?id=36316 Kolla på vanliga frågor & svar. Jag har hittils inte lyckats få strypt hastighet fast jag sitter uppkopplad dygnet runt och låter det jobba ganska hårt, sitter iof inte och tankar filmer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
rille77>> ah, tack. Använder man kontantkort och betalar per vecka borde man iofs kunna ha 2 olika "abbonemang" och på så sätt alternera och få 20+20 GB/månad (eftersom simkortet som sådant inte kostar något)
Jag tankar iofs inte heller filmer, och jag passerar säkerligen inte 20GB, men ändå. Eftersom ämnet är uppe, och Telenor var så jävla otrevliga mot mig när jag pratade med dom kan jag lära ut ett (mindre användbart) trick. Trafikdebitering när det gäller data, även på kontantkort (detta gäller säkerligen alla operatörer) sker ju med väldigt långa intervaller, så har man ett kontantkort med väldigt lite pengar som ligger, så kan man surfa ganska länge på det innan det tar stopp (länge = nån dag), nu går det ju inte att ladda om kortet, för då drar dom ju dom pengarna såklart, men det kommer inga efterkrav på kontantkort, om det inte är registrerat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är de jag vill utreda, om man kan använda TRE kontantkort i E1550 modemen. Om man skall tro comviq kundtjänst, så är alla tele2 modem olåsta. Hårdvara kan vara intressant.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||