Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sajten Iloveikea granskas av Ikea

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-18, 11:55 #21
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Ireneri
Citat:
Ursprungligen postat av palmik
Göra en sån gratissida och sen tjäna pengar på transporttjänster och liknande känns som en given vinnare.
Då blir det en helt annan dimension gällande investering/logistik/administration, än att enbart driva en betalannonssajt.
Folk som som vänder ut o in på pengapungen och köper de billigaste möbler som finns (inte ikea-möbler, utan BEGAGNADE ikea-möbler...), kommer förstås att vilja ha den billigaste transporten. Så om de inte hämtar möblerna själva, så vill de ha den allra billigaste transporttjänsten, och då måste din transporttjänst ha lägre pris än befintliga...
Jag tror inte det är en given vinnare...
Nej alltså jag mena inte man skulle starta en egen transporttjänst, kanske lät så .

Är du en hub som kontroller mycket gods som ska skickas har du helt andra transportpriser än en privatperson som ska transportera en soffa en gång från Mölndal till Varberg t.ex.

Så har du 60% rabatt med eg UPS kan du erbjuda dig att ombesörja transport med ditt rabattavtal till privatpersonen men ta en del av mellanskillnaden, samma avtal går garanterat göra med lokala transportbud vilket är mest aktuellt för ovan tjänst.

En cut av 10% på att transportera eg bord blir ganska snabbt lite pengar.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 12:44 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by ztream@May 18 2009, 11:25
Nej jag säger inte att jag skulle bojkotta IKEA, men att det skulle påverka min syn på deras godhet lite och i det stora hela påverka min syn av företaget. Vad det betyder i praktiken vet jag dock inte, men det är ju inte positivt är allt jag menar.
"Godheten" är en affärsstrategi, ingenting annat.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 12:51 #23
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 18 2009, 12:44
"Godheten" är en affärsstrategi, ingenting annat.
Näe allvar?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 13:10 #24
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
IKEA är för tramsigt! skulle behöva lite bad publicity så man gå och handla på tönthuset.....
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 13:19 #25
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Citat:
Originally posted by palmik@May 18 2009, 11:55

Nej alltså jag mena inte man skulle starta en egen transporttjänst, kanske lät så .
Är du en hub som kontroller mycket gods som ska skickas har du helt andra transportpriser än en privatperson som ska transportera en soffa en gång från Mölndal till Varberg...
Ok, fast problemet kvarstår om volymen inte blir tillräcklig. Kunder som håller så hårt i pengarna att de köper begagnade ikea-prylar väljer möjligtvis att handla i närliggande län och transportera själva eller via nån snäll granne.
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 10:52 #26
hyperflys avatar
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 361
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare
hyperflys avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 361
Jag kan lova att Nils, 55, ger blanka fan i om IKEA kräver att en sajt som Iloveikea ska byta namn. Lisa, 25, gör också det.

Har svårt att se att det skulle påverka ett så stort och kraftfullt varumärke, särskilt när det är rimligt att de kräver att de byter namn. Man kan inte låta någon kommersiell aktör använda ens varumärke på det sättet utan att ha kontroll på vad som sker där. För Nils, 55, kan mycket lätt tro att Ikea står bakom. Man ska inte tro att allmänheten har lika bra koll på sånt som de som jobbar i branschen.
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-21, 07:33 #27
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@May 17 2009, 03:16
Smart ide.. Men tycker det är synd att han startat den enbart för att sälja den om nga månader..
Varför är det dumt? Om det är en bra idé är det väl skit samma vem som driver den?
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 06:27 #28
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
IKEA kommer agera och måste agera mot sajten och det har inte så mycket med godhet eller elakhet att göra.

Ett av många skäl är att det förr eller senare kommer det dyka upp andra varor från andra tillverkare. Folk som medvetet eller omedvetet säljer möbler som inte kommer från IKEA. Kanske skitmöbler eller felkonstruerade möbler. Detta kommer att ge badwill åt IKEA, folk som köper sådana möbler kommer undra vadfan? och jag tycker IKEA har helt rätt att i så fall agera eftersom sajtens domän innehåller deras namn och säger sig bara förmedla annonser kring IKEA-produkter.

Jämförelse - gör en sökning på "pixar" på YouTube så får ni se vad folk tror är tecknade filmer från Pixar men som givetvis inte är det utan antingen är klipp från andra videobolag (men, höhö, det är ju ett djur med, höhö, måste vara Pixar) eller är patetiskt usla animationer av fisande dinosaurier i 3D som trettonåriga franska ungar petat ihop i sin Amiga eller vad fan de haft (höhö, tecknat och fånigt, måste vara Pixar). Detta ger duktigt med badwill för Pixar som ju bara gjort ett fåtal men mycket bra tecknade kortfilmer som dessutom alla för sin tid håller en exceptionellt hög kvalitet.

Den dagen en sökning på ilove-ikeasajten ger liknande resultat med vingliga möbler köpta på Ullared (höhö, den liknar ju grannens stol, så det måste vara IKEA) eller någon en trettonåring petat ihop i träslöjden (höhö, nästan lika snyggt som IKEA), så är det dags för IKEA - med all rätt - att ta fram både advokater och baseballträn.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 08:20 #29
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by claesm@May 27 2009, 06:27
IKEA kommer agera och måste agera mot sajten och det har inte så mycket med godhet eller elakhet att göra.
Problemet ur Ikeas synvinkel är att det är en bra affärsidé som de behöver ta hem och få kontroll över innan det växer överstyr. Så Ja - de kommer att agera.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-28, 18:05 #30
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Let the fight begin

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...c28%255c339269
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
atf, iloveikea


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017