FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
En annan sak som är fantastisk viktig:
Använd ett CDN! Eller flytta alla dina statiska filer till en server som kör Nginx eller lighttpd. Det är inte speciellt praktiskt att använda Apache att serva statiska filer med allt minne den drar. Jag kör 4 st Nginx och de kraschar aldrig. Det är sällan en nginx går över en halv procent cpu när den drar 10Mbit ut och servar statiska filer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
php : session.save_handler = memcache session.save_path = "tcp://xxx,tcp://yyy" Då får du redundans, sessionerna sparas på båda memcached-servrarna |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kan bara instämma i att nginx är stabilt och rekommenderar det. Nginx har en bra strukturerad konfiguration men dokumentationen är dock inte den bästa (men blivit bättre på senaste tiden) och har pga det lite högre inlärningströskel. Just nu kör jag dock nginx endast som reverse proxy för statiska filer men att lägga över mer ansvar på nginx framöver ligger i planeringen. Som exemplet ovan med last-balanseringen mha nginx så går det tex att bygga ut det ytterligare så att du låter den nginx fronten serva statiskt innehåll men lastbalanserar dynamiskt innehåll. Jag kör även memcache som session hanterare. Citat:
Ifall du kör reverse proxy med apache som backend behöver du dock installera apache modden rpaf (libapache2-mod-rpaf @ apt) för att inte få lokala ip't som användarens ip. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
* Bör inte kosta mer än en ny server (då tappar man lite vitsen med en hårdvara istället för att göra det med en mjukvarulösning). * Paket per sekund är svårt att svara på. * Enkel lastbalansering, typ round-robin duger gott. * Ingen SSL * Ingen redundans på lastbalanseringen behövs Jag har försökt googla lite på hårdvarulösningar men har inte hittat något lockande. Att betala 100.000 känns lite överdrivet. ![]() PS. Tack för att hjälp ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men eftersom du inte vet gissar jag att det är ganska lågt. Och eftersom du inte behöver redundans så funkar det med vilken PC som helst med Linux på. Installera Linux, ladda modulen ip_vs (LVS) och tanka ner ipvsadm och sätt upp lite regler, PM:a om du vill ha hjälp. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1-2U får du räkna med, kolla på någon begagnad Alteon, Fundry Serveriron, Extreme Summit48si så får du stöd för lastbalansering.
Kolla bara på att dom är med rätt Full3 code eller likande |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() I nuläget så ser det ut att vi kommer att lastbalansera via NginX på en dedikerad server. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||