Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fällande domar i Pirate Bay-målet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-18, 21:14 #111
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Man garvar ihjäl sig, vilken soppa allting är. Det som är positivt är att nästan hela svenska folket förstår problemen med den här domen.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-18, 22:03 #112
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 18 2009, 19:05
jag vågar också påstå att det är ett ansvar som i princip alla tjänsteleverantörer är villiga att ta, när det gäller t.ex. barnporr, så vad det handlar om är väl att man väljer att se mellan fingrarna med illegal fildelning, som ju ÄR ett brott...

Nu är det ju faktiskt så att just barnporr ÄR ett brott i Sverige i alla dess former. Så det handlar ju inte om hur villiga man är eller inte som tjänsteleverantör.

Edit Typo:
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-18, 22:04 #113
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om.
Tror att du måste gå tillbaka och läsa på lite. Om du tjänar pengar på ett brott så ska du straffas för själva brottet inte för odeklarerad inkomst. Om förtjänsten kommer från ett brott så kräver inte staten skatt på inkomsten. Om det däremot inte är ett brott så ska staten ha sin skatt.
Nej då, inte alls, det borde i stället du göra. Det går UTMÄRKT att åtala för skattebrott om man undanhåller skatt. Det är liksom hela finessen. Lagstiftningen skiljer inte på om själva verksamheten som genererar skattepliktig inkomst i grunden är laglig eller ej. Intäkterna kommer ju för tusan från annonser på deras sajt, och att annonsera är ju inte brott i sig.
Oläst 2009-04-18, 22:35 #114
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Citat:
mm för alla lägger ju 50 000 på att fylla sin ipod lagligt 60 gig behövs helt enkelt inte
Citat:
Jag har rippat min cd-samling på ca 300 skivor i vettig kvalite in i iTunes, det landade på ca 60-70 Gb det hela. Då skall man ha i åtanke att 300 skivor är inte mycket skivor. Storkonsumenter av musik skrattar åt den mängden så ja, att påstå att 60 Gb är orimligt mycket musik för att någon skulle legalt införskaffa det är struntprat.

vi säger att dina skivor kostade 100 kr st 100*300 = 30 000 skulle inte kännas så säkert att gå runt med ett värde på 30 000 i fickan? samt alla har inte 30 000 att lägga på musik... eller har jag fel? javisst det kanske skulle finnas 60 gig spelare men dom skulle vara ganska mycket dyrare... osv osv så att kalla det struntprat är att ta i=)
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-18, 22:42 #115
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Varför skulle det kännas det minsta osäkert? Du har ju kvar originalfilerna och/eller originalskivorna där hemma?...
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-18, 22:49 #116
evomedias avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
evomedias avatar

Citat:
Varför skulle det kännas det minsta osäkert? Du har ju kvar originalfilerna och/eller originalskivorna där hemma?...
Roligt att bli rånad?
Oläst 2009-04-18, 22:51 #117
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by CTSMEDIA@Apr 18 2009, 22:35
Citat:
mm för alla lägger ju 50 000 på att fylla sin ipod lagligt 60 gig behövs helt enkelt inte
Citat:
Jag har rippat min cd-samling på ca 300 skivor i vettig kvalite in i iTunes, det landade på ca 60-70 Gb det hela. Då skall man ha i åtanke att 300 skivor är inte mycket skivor. Storkonsumenter av musik skrattar åt den mängden så ja, att påstå att 60 Gb är orimligt mycket musik för att någon skulle legalt införskaffa det är struntprat.
vi säger att dina skivor kostade 100 kr st 100*300 = 30 000 skulle inte kännas så säkert att gå runt med ett värde på 30 000 i fickan? samt alla har inte 30 000 att lägga på musik... eller har jag fel? javisst det kanske skulle finnas 60 gig spelare men dom skulle vara ganska mycket dyrare... osv osv så att kalla det struntprat är att ta i=)
Hur menar du nu? Originalen försvinner väl inte för att du laddar ned dem till din Ipod eller annan spelare? Eller är det en speciell Apple-finess? :P Du får ju faktiskt skapa säkerhetskopior av de skivor du köpt, du kan ha originalen kvar och sedan ha dem lagrade på din dator, eller två om du vill, och sedan lagra dem i din Ipod också. Jag tror inte för en sekund att vi inte skulle haft 60 Gb-spelare om den olagliga nedladdningen inte funnits.
Oläst 2009-04-18, 22:51 #118
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Personligen tycker jag att de fick vad de förtjänade. Men det grundar sig enbart på min personliga åsikt och har inget med rätt eler fel att göra. Det är ju inga små datanördar som sitter hemma och hackar för de tycker det är spännade utan vi pratar om yrkeskriminella som borde låsas in på bra mycket längre tid än vad de fick. Tänk bara vilka enorma summor de kostat samhället genom sina diverse påhitt. Hur skyldiga/oskyldiga de än må vara i detta fallet så har de förtjänat detta. Jag vet att diverse personer kommer att ondgöra sig över mitt inlägg. Men det är lite som att sätta en person i fängelse för ett brott han inte begått men alla vet att han är pedofil så han får något straff iallafal och kommer bort från samhället, lite som de gjorde med Al Capone. Men som sagt detta är vad jag tycker.

Ska man titta lite mer resonerat på fallet utan personlig påverkan så kan det ju få en hel del konsekvenser. Jag tror inte riktig man kan jämföra google och övriga med detta. Det har ju länge varit känt vad deras uppsåt var med TPB. I Sverige är det olagligt att anstifta/uppmuntra till brott och jag tror inte det finns någon person som kan säga att deras intentioner inte varit det de är dömda för. Google går ju inte direkt ut och säger att deras tjänst stöder fildelning. Däremot så kan ju port80 ha en viss misstanke om delaktighet särksilt eftersom en del av TPB grundare har varit/är involverade i port80, så deras medverkan kanske inte är helt opartisk men det går ju inte riktigt att svara på.

EDIT: Typos
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-18, 22:52 #119
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by CTSMEDIA@Apr 18 2009, 22:49
Citat:
Roligt att bli rånad?
Spelar det någon roll om du har en kopia på din medaifiler på din Ipod eller inte när du blir rånad?

Nu förstår jag inte alls vad du menar??
Oläst 2009-04-18, 22:53 #120
evomedias avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
evomedias avatar

Menar ju att man vill inte bli rånad skitsamma om man har originalen i säkert förvar utan själva händelsen är väl inte så roligt sen har man tyvärr ingen kopia på spelaren=)

jo dom hade säkert funnits men för ett betydligt högre pris...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017