FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag skulle papeka avtallet och saga att dom har godkant det samt fyllt i addressen sjalv, skulle ocksa saga att tyvar sa kan du inte gora nagot med denna faktura men eftersom du forstar att dom har missuppfattat avtalet osv sa erbjuder du X% rabbat vid nasta bestallning.. (eftersom du inte ser dom som aterkommande kund sa skadar det inte att forsoka fa tbx dom har men se till att du far in alla dina utgifter.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Själv hade jag en kund som var helt tokig över en påminnelseavgift på 50 kr när hon inte hade betalat fakturan. Hon skrev att hon hade läst villkoren med att hon inte i sin vildaste fantasi hade kunnat tro att det faktiskt bara var 14 dagar kredittid. Hon undrade om vi trodde att hon hade en heltidsanställd ekonom, eller hur vi kunde tro att hon skulle ha möjlighet att betala en faktura mitt i veckan. Hon menade att vi inte fick sälja till privatpersoner med endast 14 dagars kredittid (hon var alltså privatperson).
Jag svarade att det var tråkigt, men att vi skulle vara tvungna att avstå henne som kund i framtiden och att hon skulle betala fakturan innan den gick till inkasso. Har man problem att betala en faktura på 14 dagar så får man väl ta påminnelseavgiften på 50 kr. Svårare än så behöver det inte vara. Vissa människor vill man inte ha som kund. Jag har varit i situationer då jag gått med på idiotiska krav från kundens sida och det brukar normalt bara eskalera och bli värre och värre. Tillslut sitter man med en massa kostnader och en kund som fortfarande är sur över ingenting. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man ska gå på magkänsla när det gäller sådana ärenden. Många gånger kan man missa en riktigt bra kund och en bra referens när man försöker vara som storföretaget och följa sin policy till punkt och pricka.
Hellre att bjuda på några extra dagar, kanske även ta bort fakturaavgiften. Jag bjuder många gånger även på påminnelseavgiften när kunden ringer och förklarar att deras system inte tillåter betalningar på kortare tid, bara dumt att tappa bra kunder för 50 kr. Säger magkänslan att det är en kund som strular för att det känns rätt så är det bara att sätta hårt mot hårt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Onkelborg: Exakt min åsikt, lite trevligare ton och jag hade förmodligen försökt fixat något.
Hade det varit en privatperson hade jag också försökt fixat något. Här är mitt svar till Maria på ekonomiavd.: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Lustig formulering att slänga in efter beställningen är gjord? : )
"Vi på S*****c AB accepterar inga faktureringsavgifter." "Tack för chokladen vi beställde, den var god. Men vi på S*****c AB accepterar inte priset utan vill bara betala hälften. Eller inget alls." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Blä, så trött man blir på kunder ibland. Jag brukar som sagt alltid fixa så att kunden blir nöjd i slutändan, men det innebär ju inte att jag inte måste sparka i väggen för att avreagera mig och uppbåda all min viljestyrka för att avhålla mig ifrån att åka hem till kunden och hälla in fem burkar av fjolårets surströmming i brevinkastet. För övrigt ett jättebra svar du skrev till dem tycker jag. Helt neutralt och utan att upplevas som otrevligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Och så kom svaret tillbaka, jag svarade tillbaka:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Spännande tråd.
Jag tycker att du hanterar saken helt rätt. Det skall bli intressant att följa detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Case closed!
Jag fick tillbaka ett svar att de betalar fakturan på 14 dagar, jag skickade tillbaka ett tack och önskade en trevlig vinter/vår. Maria skickade då tillbaka ett "Tack detsamma :-)" Fick även ett mejl från Magnus (beställaren) som bad om ursäkt för allt strul. Han avslutade med att han i allafall var nöjd med takboxen.. ![]() Alla glada! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||