Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lättare ingripa mot fildelning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-26, 08:09 #21
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Största faran med lagändringen är att domstolarna inte har kompetens att avgöra om bevisen är tillförlitliga eller inte. Dessutom är det en principsak, vi har myndigheter vars uppgifter det är att objektivt och opartiskt utreda brott av olika slag så se till att de gör det istället för att lägga ut det på privata - partiska - företag, organisationer och individer.
Citat:
Jo en sak till, väljer man att ta strid och vill hävda sin oskuld så tar man en väldigt stor ekonomisk risk eftersom man kan bli skyldig att betala hela domstolskostnaden vilket är helt horribelt då det sätter rättssäkerheten ur spel.
Jag håller med, det är en fara, men jag kan bara konstatera att "vi" får skylla "oss" själva, hade man som användare/brukare gått in och tagit det här ansvaret, så hade lagen aldrig behövts...så enkelt är det...man kan inte bara sitta och skrika på att någon annan ska lösa problemen åt en....(och för säkerhetsskull kanske jag ska säga att det inte var menat mot dig)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 08:17 #22
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Medlem

Det här verkar vara ett allmänt problem med Sverige. Alla vill få allt nu, inte imorgon. Ingen kan tänka sig spara pengar och vänta tills man har råd. Man köper allt på avbetalning och bryr sig bara om månadskostnaden, ingen tänker sig för och funderar på att varför i helskotta man betalar det dubbla för en vara bara för att få den nu, med det samma. Behöver man verkligen ha allt just nu?

Så länge den här mentaliteten att man måste få allt NU så kommer nog inte piratkopiering försvinna, Svensson kommer att piratkopiera för att det är gratis och man får allt med detsamma. Även om betaltjänster skulle dyka upp som är lika enkla (och sådana finns ju redan i dagsläget) så kommer ingen nappa på det, man kan ju få allt NU men gratis så man har råd att ta en till platt-tv eller ny bil på avbetalning...
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 08:42 #23
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -Westman@Feb 26 2009, 08:45
Största faran med lagändringen är att domstolarna inte har kompetens att avgöra om bevisen är tillförlitliga eller inte. Dessutom är det en principsak, vi har myndigheter vars uppgifter det är att objektivt och opartiskt utreda brott av olika slag så se till att de gör det istället för att lägga ut det på privata - partiska - företag, organisationer och individer.

Citat:
Jo en sak till, väljer man att ta strid och vill hävda sin oskuld så tar man en väldigt stor ekonomisk risk eftersom man kan bli skyldig att betala hela domstolskostnaden vilket är helt horribelt då det sätter rättssäkerheten ur spel.
Jag håller med, det är en fara, men jag kan bara konstatera att "vi" får skylla "oss" själva, hade man som användare/brukare gått in och tagit det här ansvaret, så hade lagen aldrig behövts...så enkelt är det...man kan inte bara sitta och skrika på att någon annan ska lösa problemen åt en....(och för säkerhetsskull kanske jag ska säga att det inte var menat mot dig)
Jag tycker inte att "vi" ska behöva skylla "oss" själva eftersom det finns ett rättssystem som ska hantera brott och utredningar av dem. Att sätta rättssäkerheten ur spel är för mig aldrig acceptabelt.

Det här är egentligen inte en fråga om fildelning ska vara laglig eller inte - den frågan är enbart upphovet till den här lagändringen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 08:54 #24
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Nej, det har jag faktiskt inte råd med. Men principen är att musik, film och spel är alldeles för dyra idag. Det tycker iallafall jag. Förutom alla räkningar och sånt tjafs har jag mitt studiebidrag att leva på. Det ska räcka till mat, kläder, cigg, prylar jag vill ha och nöjen. Jag lär väl knappast vara ensam om det? Hur ska man i den kalkylen kunna köpa ett spel för typ 600kr? Det går inte alltså drar jag ner det från TPB.
Då får man lära sig att vänta TILL MAN HAR RÅD. Hur svårt kan det va?
Är ciggen, prylarna och kläderna gratis också...?...nä trodde väl det.
Har en känsla av att din (och många andras) unga ålder är själva boven i dramat. Uppvuxen med Internet och "gratis" musik, vilket har medfört att du aldrig förstått att musik, spel och film också kostar pengar precis som ciggen, prylarna och kläderna (som är jättebilligt i sverige).
Nej, jag skippar kläder, prylar, nöjen och i veckorna äter jag inget hemma, lever på skolmaten. Jag skulle inte ha råd att köpa en skiva ändå.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 11:59 #25
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 26 2009, 06:41
Citat:
Nej, det har jag faktiskt inte råd med. Men principen är att musik, film och spel är alldeles för dyra idag. Det tycker iallafall jag. Förutom alla räkningar och sånt tjafs har jag mitt studiebidrag att leva på. Det ska räcka till mat, kläder, cigg, prylar jag vill ha och nöjen. Jag lär väl knappast vara ensam om det? Hur ska man i den kalkylen kunna köpa ett spel för typ 600kr? Det går inte alltså drar jag ner det från TPB.
Då får man lära sig att vänta TILL MAN HAR RÅD. Hur svårt kan det va?
Är ciggen, prylarna och kläderna gratis också...?...nä trodde väl det.
Har en känsla av att din (och många andras) unga ålder är själva boven i dramat. Uppvuxen med Internet och "gratis" musik, vilket har medfört att du aldrig förstått att musik, spel och film också kostar pengar precis som ciggen, prylarna och kläderna (som är jättebilligt i sverige).

Nej, jag skippar kläder, prylar, nöjen och i veckorna äter jag inget hemma, lever på skolmaten. Jag skulle inte ha råd att köpa en skiva ändå.
Det finns tv och radio så det problemet är också lättlöst.
Oläst 2009-02-26, 13:07 #26
crazzys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Med en sniken myndighet vid namn radiotjänst som vill ha pengar som inte jag har?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 14:17 #27
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by crazzy@Feb 26 2009, 14:07
Med en sniken myndighet vid namn radiotjänst som vill ha pengar som inte jag har?
Radion är väl licensfri numer?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 14:42 #28
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by crazzy@Feb 26 2009, 15:07
Dra in på dina nöjen, prylinköp etc. SPARA pengar vettja! Svårare än så är det inte.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 15:38 #29
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by crazzy@Feb 26 2009, 14:07
Vem har sagt att du måste ha tv hemma hos dig? Det finns pizzerior, pubar och förhoppningsvis bekanta som har tvapparater. Dessutom är det inte tvlicens för dator - ännu.

Rent krasst så är det så att har man inga pengar så får man vara utan.
Oläst 2009-02-26, 19:49 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag tycker att man kan se mellan fingrarna när det gäller de som verkligen inte har pengar. Om något så tjänar snarare artisterna och skivbolagen i längden på att de laddar ner musiken. Men nu ser inte verkligheten ut så, det finns oerhört många, särskilt yngre människor (20-30 år) som laddar ner bara för att de kan.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017