Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur ska jag göra med stora pengar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-22, 17:05 #11
MRosensons avatar
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2006
Flitig postare
MRosensons avatar

Men de går ju inte, man måste vara 18 för att få registrera konton på Double.net och MoSms.se.

Och förresten, jag har visst med CSN att göra? Jag har mitt inackoderingstillägg eller vad de heter från dom.
MRosenson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-22, 19:40 #12
LRantalainens avatar
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
LRantalainens avatar

Reg.datum: Jul 2005
Alla som studerar och är 16 år gammal får studiebidrag av CSN.
LRantalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 04:22 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Om din mamma registrerar ett Kommanditbolag med sig själv som komplementär (personligt ansvarig) och dig som kommanditdelägare (om jag minns rätt finns ingen åldersgräns för kommanditdelägare eftersom man inte har något personligt ansvar). Då får bolaget ett eget orgnr som kan vara registrerat som publisher hos både MoSMS och DoubleNet. Din mor är då "VD" och måste fatta besluten och hon är även ansvarig. Du kan då vara anställd och ta ut lön ur bolaget innan du fyllt 18. Blir det mycket pengar (mer än 100000-200000 SEK) så kan ni ju skapa ett Aktiebolag där din mor är VD och styrelseledamot samt att ni måste ha en annan person som suppleant, och du är ende aktieägare.

Den dag du fyller 18 år, kan ni byta plats i bolaget och din mor blir passiv kommanditdelägare och du blir komplementär med fullt personligt ansvar. Ni behöver då aldrig ändra kontohavare hos MoSMS eller DoubleNET utan verksamheten kan fortsätta helt oförändrad. Men du har då tagit över.

Det finns en del fler detaljer men i huvudsak skulle det kunna fungera så här. Ni får ursäkta om jag har fel om åldersgräns på kommanditdelägare, men orkade inte (tröttmössa...) kolla med bolagsverket just nu.... Det kanske du kan kolla själv....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 10:03 #14
MRosensons avatar
Flitig postare

Flitig postare
MRosensons avatar

Okej, tack för infon!
Men jag vill helst inte involvera min mor för mycket, då hon redan har fullt upp, även om inte hon gör så hemskt mycket i sådana fall.

Men jag tänkte på en annan sak, jag är 16 år, jag får ju starta ett företag, skaffa f-skatt, då kan ja be dom ändra kontona till mitt företag istället, detta kanske är en idé?
Oläst 2009-01-24, 11:36 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
En företagare under 16 år måste väl fortfarande ha målsmans
tillstånd på ungefär alla beslut som tas?

Jag antar att det bara gäller enskilda firmor, och de har samma
org.nr. som ditt personnummer. Jag vet inte om affiliate-företagen
gör några undantag för sådana företag.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-24, 20:40 #16
MRosensons avatar
Flitig postare

Flitig postare
MRosensons avatar

Jo visst kanske målsman måste ge tillstånd för beslut, men de är ju de att jag vill få skatten på mig.

Varför skulle inte Affilite göra undantag? De är ju ett företag, de är f-skatt, varför skulle de inte gå?
Oläst 2009-01-24, 22:44 #17

Citat:
Originally posted by Mini_G@Jan 24 2009, 10:03
Okej, tack för infon!
Men jag vill helst inte involvera min mor för mycket, då hon redan har fullt upp, även om inte hon gör så hemskt mycket i sådana fall.

Men jag tänkte på en annan sak, jag är 16 år, jag får ju starta ett företag, skaffa f-skatt, då kan ja be dom ändra kontona till mitt företag istället, detta kanske är en idé?
Problemet är att den som inte fyllt 18 år inte får ingå avtal med bindande verkan, de är med automatik ogiltiga. Visserligen får man starta vissa former av företag som 16 eller 17 åring, men man kan knappast få några seriösa kunder under den tiden om man inte jobbar i rena kontantbrancher (Sälja korv, kratta löv m.m.).

Det är lätt att bli lurad av skrupelfria skojare som spelar Allan och verkar mer seriösa än de är, jag har mött en gäng av dem själv och blivit blåst så det visslar om det. Jag startade mitt första företag när jag var 18 år och 2 månader. i December 1982. Ja, det är 26 år sedan, men det blev liggande när jag åkte på alla blåsningar så jag startade inte seriöst förrän Juni 1999 med min nuvarande verksamhet.

Din målsman behöver vara engagerad fram till den dag du fyller 18 i vilket fall. Gör ett upplägg som passar den situationen, det är bara bortkastad tid att försöka gå runt systemet, du får ägna all din energi åt fel saker.

Börja med att skriva en ordentlig affärsplan, det tar dig nog större delen av tiden fram till du fyller 18 i alla fall.

Om du lyckas få fram en affärsplan till din 18 årsdag så är du bättre rustadatt starta en seriös verksamhet än 99,99% av dina jämnåriga konkurenter och 95% av alla upp till 24. Det är ett bra försprång.

Ingvar Kamprad var 17 år när han startade sin verksamhet (IKEA) med att cykla runt i smålandsbygden och sålde reservoir-pennor. Det gick ju ganska bra för honom senare.

Han var dock ett energiknippe utan dess like även om man jämför med dagens mycket mer medvetna, informerade och välutbildade ungdomar.

En enkel affärsplan som inte kostar dig ngot är http://www.smartplan.se
den använder jag själv till flera av mina affärsidéer. Jag har testat mnga olika mallar och denna tycker jag har en lagom nivå att starta med. Varken för simpel eller för komplicerad, precis lagom.

Mitt tips är att förbereda sg väl och skaffa sig ett flertal olika mentorer som du kan fråga om råd och dåd i vått och torrt. Lita ALDRIG blint på någon enskild rådgivare utan lyssna på flera åsikter men fatta besluten själv, du måste i alla väder ta konsekvenserna av ALLA dina beslut själv.

Att lita blint på, och göra exakt som någon säger, är att LYDA, det ska man ALDRIG göra, man ska fundera själv och analysera de råd man får, anpassa efter din egen situation och SEN fatta egna beslut.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 12:07 #18
MRosensons avatar
Flitig postare

Flitig postare
MRosensons avatar

Well, stort tack för hjälpen!

Nu vet ja betydligt mycket mer om ämnet, ska kolla smartplan.se också.

Återkommer!
Oläst 2009-01-25, 15:08 #19
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jan 24 2009, 23:44
Problemet är att den som inte fyllt 18 år inte får ingå avtal med bindande verkan, de är med automatik ogiltiga. Visserligen får man starta vissa former av företag som 16 eller 17 åring, men man kan knappast få några seriösa kunder under den tiden om man inte jobbar i rena kontantbrancher (Sälja korv, kratta löv m.m.).
Fel, se 9:5 föräldrabalken: En underårig som driver rörelse med samtycke enligt 13 kap. 13 § eller 14 kap. 14 § andra stycket, får ingå sådana rättshandlingar som faller inom området för rörelsen. Vad som nu har sagts gäller dock inte i fråga om rättshandlingar som avses i 13 kap. 10 §.

(Själv startade jag företag vid 16.)
Oläst 2009-01-25, 15:16 #20
MRosensons avatar
Flitig postare

Flitig postare
MRosensons avatar

Jamen, va bra!
Detta måste ju ändå betyda att mitt problem har hittat en lösning?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017