Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vita Huset bloggar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-21, 19:56 #11
Overtorps avatar
Overtorp Overtorp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Overtorp Overtorp är inte uppkopplad
Medlem
Overtorps avatar

Reg.datum: Dec 2004
Snygg design om inte annat, påminner en del om Obamas hemsida under valkampanjen.
Kanske är samma webdesigner som fått äran att göra Vita Huset hemsidan också...
Overtorp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 20:50 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Kan delvis hålla med Spindel, jämfört med Sveriges transparens kommer de fortfarande inte långt, men det tror jag handlar om mer än en webbsajt. Men måste också hålla med om att det jämfört med förra administrationens sajt är ett stort steg framåt - på alla plan.

Tycker också att "adress to the nation" en gång i veckan upplagda på sajten är ett riktigt bra steg. Mig veterligen bara Venezuelas Hugo Chávez som har något liknande sen innan (Aló Presidente). Fast liksom allt annat går det att göra värdelöst det med, titta på Jordaniens drottnings youtube-kanal till exempel.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 21:01 #13
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by Spindel@Jan 21 2009, 10:15
Mja, var väl ingen vidare webbsida egentligen. Jämför exempelvis med Sveriges motsvarighet, som jag tycker är några klasser bättre:
http://regeringen.se/
Nu råkar det ju vara så att whitehouse.gov inte kan räknas som en är motsvarighet till regeringen.se.

whitehouse.gov är ju bara en sida för just, THE WHITE HOUSE.
Alla departement o.s.v. har ju sina egna sajter, till skillnad mot sverige där all info ligger under regeringen.se

För att det överhuvudtaget ska bli en rättvis jämförelse så bör man nog ta en titt på alla de miljontals departementssidor m.m. vilka man hittar om man gör en sökning på .gov :
http://www.google.com/search?hl=en&safe=of...gov&btnG=Search

En annan bra utgångspunkt skulle kunna vara http://www.usa.gov/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 21:04 #14
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by Clarence@Jan 21 2009, 14:50
Tycker också att "adress to the nation" en gång i veckan upplagda på sajten är ett riktigt bra steg. Mig veterligen bara Venezuelas Hugo Chávez som har något liknande sen innan (Aló Presidente).
Bushadministrationen gjorde det också. Så det är inget nytt.
Alla tal m.m. sändes också 'live' på whitehose.gov tidigare.
Oläst 2009-01-21, 21:06 #15
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Tycker också att "adress to the nation" en gång i veckan upplagda på sajten är ett riktigt bra steg. Mig veterligen bara Venezuelas Hugo Chávez som har något liknande sen innan (Aló Presidente).
Har jag helt missat det under åratal? Jag trodde bara det var vid speciella tillfällen och förhållandevis sällan dessa gjordes.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 21:13 #16
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Mja, var väl ingen vidare webbsida egentligen. Jämför exempelvis med Sveriges motsvarighet, som jag tycker är några klasser bättre:http://regeringen.se/
Nu råkar det ju vara så att whitehouse.gov inte kan räknas som en är motsvarighet till regeringen.se.
whitehouse.gov är ju bara en sida för just, THE WHITE HOUSE.
Alla departement o.s.v. har ju sina egna sajter, till skillnad mot sverige där all info ligger under regeringen.se
För att det överhuvudtaget ska bli en rättvis jämförelse så bör man nog ta en titt på alla de miljontals departementssidor m.m. vilka man hittar om man gör en sökning på .gov :
http://www.google.com/search?hl=en&safe=of...gov&btnG=Search
En annan bra utgångspunkt skulle kunna vara http://www.usa.gov/
Spela roll. Min poäng var att svenska "motsvarigheten" är bättre på alla plan, bland annat genom att allt samlas under ett och samma tak. Din Google-sökning var ju värdelös i den mening att den gav resultat som Malaysias webbsida. Och den andra länken var ju rörig/värdelös i den synpunkten också.

Såklart whitehouse.gov inte är en motsvarighet till regeringen.se. Jag skrev ju att regeringen.se är flera klasser bättre.

Så återigen; Whitehouse.gov är propaganda och regeringen.se "is the real shit".

Edit: Och om man vill så kan man ju jämföra www.sweden.se med www.usa.gov. Även där vinner Sverige över USA. Usa.gov ser ju ut som en MFA-sida.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 21:14 #17
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -WebboT@Jan 21 2009, 21:04
Citat:

Har jag helt missat det under åratal? Jag trodde bara det var vid speciella tillfällen och förhållandevis sällan dessa gjordes.
Sklilladen är ätt Obama ska köra sin "weekly address to the nation" med video.
Bush gjorde en radioadress. Sak samma med skillnaden att man kan se Obama när han läser.
Oläst 2009-01-21, 21:21 #18
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Citat:
Originally posted by -studiox@Jan 21 2009, 16:28
Citat:
Mja, var väl ingen vidare webbsida egentligen. Jämför exempelvis med Sveriges motsvarighet, som jag tycker är några klasser bättre:
Kan du utveckla det där ?
Man får också tänka på att dom byggt sidan innan det fanns någon administration. Under "transition period", som jag tror är 1 månad är första tillfället dom får möjlighet att göra något.

Ja, alltså jag kan helt enkelt inte se vad som är så fantastiskt med webbsidan. En blogg? Wow, det var ju något väldigt unikt På regeringen.se kan jag se presskonferenser live via webbsidan, jag kan ta del utav utredningar, budgetar och så vidare... Total öppenhet. Allt jag kan se på whitehouse.gov är mer eller mindre propaganda. För övrigt tycker jag att sidan känns rörig på sitt sätt. Regeringen.se har, tycker jag, bättre upplägg och framför allt ett upplägg som är mer lättläst. Whitehouse.gov kanske är "snyggare" men bättre? Nja, du får gärna förklara vad isåfall.
Jag säger inte att den är fantastisk, däremot skulle jag gärna vilja se exempel på stadshuvuden som bloggar - Vilket var min rubrik på inlägget. Sedan, precis som jag sa innan har sidan varit live i 24 timmar nu, hur många beslut tror du Obama tagit under den tiden?

Till skillnad från Sverige så styrs inte usa av Vita Huset, det styrs av United States Congress som består av Senate och House of representatives - se house.gov för en bättre inblick i hur USA styrs. Efter valet så lanserade Barack Obaman change.gov som innehåll tonvis med information om processen till vita huset. Tyvärr är den nere nu oh hänvisar till white house . gov.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-21, 21:40 #19
Spindels avatar

Spindels avatar

studiox: Men vadå bloggar? Bloggen är ju inte ens en riktig blogg, det är ju pressmeddelanden!

Så här ska en blogg se ut:
Utrikesminister Carl Bildt
Försvarsminister Sten Tolgfors

Bara några exempel på ministrar som bloggar. Börjar bli tröttsamt att säga det men; 3-0 till Sverige.

House.gov var även den värdelös. Ni hakar upp er på petitesser som att regeringsformerna skiljer sig åt (och därför är det fel att jämföra...?) men faktum kvarstå; Regeringen.se vs. Alla-amerikanska-webbsidor-som-ger-info-om-makthavandet så vinner Regeringen.se.

Det är ju absolut inget speciellt med whitehouse.gov. Bara massa tomma ord. Det är ingen kritik mot ER utan mot hemsidan som sådan.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-22, 00:07 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Spindel@Jan 21 2009, 22:40
studiox: Men vadå bloggar? Bloggen är ju inte ens en riktig blogg, det är ju pressmeddelanden
Så här ska en blogg se ut:
http://carlbildt.wordpress.com/
http://tolgfors.wordpress.com/
Bara några exempel på ministrar som bloggar. Börjar bli tröttsamt att säga det men; 3-0 till Sverige.
House.gov var även den värdelös. Ni hakar upp er på petitesser som att regeringsformerna skiljer sig åt (och därför är det fel att jämföra...?) men faktum kvarstå; Regeringen.se vs. Alla-amerikanska-webbsidor-som-ger-info-om-makthavandet så vinner Regeringen.se.
Det är ju absolut inget speciellt med whitehouse.gov. Bara massa tomma ord. Det är ingen kritik mot ER utan mot hemsidan som sådan.
Jag tycker tyvärr poängen går bort här - Jag försöker inte jämföra Obamas administrationssida mot svenska regeringens, utan mot Bush.
Poängen är att vi kan förvänta oss mer saker från Obama.

Det handlar heller inte om vad enskilda ministrar gör - Det är mängder med politiker i usa som bloggar också, och obama är nog den enda politikern i världen som använder twitter, som ett exempel.

Jag hakar inte upp mig på petitesser. Du menar att det är helt försvarbart att jämföra Äpplen och Päron precis som det mest naturliga i världen? Vad kommer riksdagen.se in det här, exempelvis. Varför har vi två webbplatser och inte än, om vi nu är såååå bra.. ? Och varför har alla myndigheter egna webbplatser ? Vi har bara 478 myndigheter i Sverige - Vem har sagt att sverige är krångligt?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017