Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Min nya domän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-20, 22:44 #11
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Dec 20 2008, 20:55
Som den .nu-förespråkare många ser mig som, så håller jag inte helt med, även om [tab.nu] som Svenskt ord kanske inte så helt lyckat.

- Inte minst för att .se-varianten är upptagen av "Tidningstjänst AB" och skapar du content för sidan, finns risk för felskrivande besökare.
Men "tab" på engelska har ett flertal betydelser:

Förutom att betyda "nota" så är det förkortningar av;
TAB Tablet
TAB Tape Automated Bonding
TAB Teen Advisory Board
TAB Technical Advisory Board
TAB Technical Activities Board
TAB Totalizator Agency Board
TAB Testing, Adjusting, and Balancing
TAB Tax Anticipation Bill
TAB Totally Artificial Beverage
TAB IEEE Technical Activities Board

Det är även en mindre ort i Ungern

..och engelska ord under .nu har har såvitt jag känner till FORTFARANDE andrahandsförsäljningar med högre belopp än både Svenska och Engelska motsvarigheter under .se

Men allt är förstås helt beroende på din avsikt med domännamnet. "nu" har iaf en ordbetydelse för 360+ miljoner (Svenska, Danska, Holländska, Franska och Portugisiska) och uttalas "new" på Engelska..
Ja, det är möjligtvis en förkortning för TAB. Dock finns det betydligt bättre toppdomäner för just dom förkortningarna.

Sen tror jag nog felskrivande besökare försöker med .com, fast det är klart, många känner ju till .nu också

Jag kan lägga ut en betydligt bättre ledig engelsk .nu om nu någon är intresserad
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 23:37 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Dock finns det betydligt bättre toppdomäner för just dom förkortningarna.
Kan jag iofs hålla med om om tilltänkt publik är engelskspråkig, men det är förstås helt beroende på avsikten med domänregistreringen..

Citat:
Sen tror jag nog felskrivande besökare försöker med .com
Ditt påstående skulle jag säga var sant för 3-4 år sedan..men inte idag.

(Du har inte funderat på varför .com tappar och .nu växer i Sverige?)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 00:50 #13
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare

Personligen (tror jag?) prövar jag först med .se, sen med .com när det gäller svenska sidor. Sen googlar jag. .Nu finns inte ens med som möjlighet, jag ogillar det av lite alla möjliga anledningar
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 11:24 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Personligen (tror jag?) prövar jag först med .se, sen med .com när det gäller svenska sidor. Sen googlar jag. .Nu finns inte ens med som möjlighet, jag ogillar det av lite alla möjliga anledningar

Varför ogillar du .nu? Tycker det gör sig bättre än .com normalt sett för en svensk tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
(Du har inte funderat på varför .com tappar och .nu växer i Sverige?)
Menar du nyregistreringar eller totalt antal registrerade domäner eller både och?
Oläst 2008-12-21, 11:47 #15
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Medlem

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Dec 20 2008, 20:55
Som den .nu-förespråkare många ser mig som, så håller jag inte helt med, även om [tab.nu] som Svenskt ord kanske inte så helt lyckat.

- Inte minst för att .se-varianten är upptagen av "Tidningstjänst AB" och skapar du content för sidan, finns risk för felskrivande besökare.
Men "tab" på engelska har ett flertal betydelser:

Förutom att betyda "nota" så är det förkortningar av;
TAB Tablet
TAB Teen Advisory Board

..och engelska ord under .nu har har såvitt jag känner till FORTFARANDE andrahandsförsäljningar med högre belopp än både Svenska och Engelska motsvarigheter under .se

Men allt är förstås helt beroende på din avsikt med domännamnet. "nu" har iaf en ordbetydelse för 360+ miljoner (Svenska, Danska, Holländska, Franska och Portugisiska) och uttalas "new" på Engelska..
När jag läser ditt inlägg kan jag inte låta bli att fundera på om en sajt om alla dessa betydelser kan fungera?
En undersisa för varje betydelse. Om jag nu skapar en innehållssida på det sättet och försöker få lite reklamintäckter. Hur pass stor fördel har jag då att domänen är tab.nu om någon söker på tab? Eller tex "tab + ord", gör domännamnet mycket?
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 11:50 #16
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Varför ogillar du .nu? Tycker det gör sig bättre än .com normalt sett för en svensk tjänst.
För det första tycker jag .nu ser fult ut, för det andra ser jag ingen större anledning till att använda .nu, .se finns för svenska, och .com finns för "neutrala" (vilket språk som helst. Sedan finns det ju andra tld:s, men, men) Utöver det så gillar jag inte företaget bakom .nu som har fuffens för sig, låser in kunderna (finns väl fortfarande ingen "oberoende" som har en kopia på det företagets register över domäner som folk äger?) och tar ockerpriser.

Det enda, och då menar jag det, det enda jag tycker .nu är bra för är hemsidor där det blir en "ordvits" av alltihopa, typ "skaffahäst.nu". Men jag föredrar någon annan toppdomän även i det fallet. För mig är det en seriositetsfråga, jag tycker helt enkelt instinktivt att .nu-domäner ser iseriösa. Får jag välja mellan en med .com/.se/.net/.org och en med .nu så tar jag i 9 fall av 10 den utan .nu.

[edit]Jobbiga quote-taggar[/edit]
Oläst 2008-12-21, 12:03 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Lyx
Citat:
- Inte minst för att .se-varianten är upptagen av Tidningstjänst AB och skapar du content för sidan, finns risk för felskrivande besökare.
Men tab på engelska har ett flertal betydelser:
Förutom att betyda nota så är det förkortningar av;
TAB Tablet
TAB Teen Advisory Board
Men allt är förstås helt beroende på din avsikt med domännamnet. nu har iaf en ordbetydelse för 360+ miljoner (Svenska, Danska, Holländska, Franska och Portugisiska) och uttalas new på Engelska..
När jag läser ditt inlägg kan jag inte låta bli att fundera på om en sajt om alla dessa betydelser kan fungera?
En undersisa för varje betydelse. Om jag nu skapar en innehållssida på det sättet och försöker få lite reklamintäckter. Hur pass stor fördel har jag då att domänen är tab.nu om någon söker på tab? Eller tex tab + ord, gör domännamnet mycket?
Valet av TLD vid en sådan sökning bör inte spela in. Vad exakt menar du med "fungera"? Du kommer inte få in några stora pengar om det är det du menar. Är ditt syfte att tjäna pengar så gör du bättre i att utveckla en bärkraftig idé och sedan välja ett lämpligt domännamn.
Oläst 2008-12-21, 12:31 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Citat:
Originally posted by -Lyx@Dec 21 2008, 12:47
Citat:
- Inte minst för att .se-varianten är upptagen av Tidningstjänst AB och skapar du content för sidan, finns risk för felskrivande besökare.
Men tab på engelska har ett flertal betydelser:
Förutom att betyda nota så är det förkortningar av;
TAB Tablet
TAB Teen Advisory Board
Men allt är förstås helt beroende på din avsikt med domännamnet. nu har iaf en ordbetydelse för 360+ miljoner (Svenska, Danska, Holländska, Franska och Portugisiska) och uttalas new på Engelska..
En undersisa för varje betydelse. Om jag nu skapar en innehållssida på det sättet och försöker få lite reklamintäckter. Hur pass stor fördel har jag då att domänen är tab.nu om någon söker på tab? Eller tex tab + ord, gör domännamnet mycket?

Valet av TLD vid en sådan sökning bör inte spela in. Vad exakt menar du med "fungera"? Du kommer inte få in några stora pengar om det är det du menar. Är ditt syfte att tjäna pengar så gör du bättre i att utveckla en bärkraftig idé och sedan välja ett lämpligt domännamn.
Med "fungera" menar jag: kan sidan få hyffsat många besökare om jag gör det bra, eller är idén dålig?
Mitt mål är inte att tjäna pengar, jag ser det mer som en utmaning att försöka få så många besökare som möjligt.
Sedan vill jag så klart få tillbaka pengarna som jag lagt ut på server osv. Men om jag ville tjäna pengar hade jag skaffat ett jobb
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 12:45 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Dec 21 2008, 12:24
Citat:

För det första tycker jag .nu ser fult ut, för det andra ser jag ingen större anledning till att använda .nu, .se finns för svenska, och .com finns för neutrala (vilket språk som helst. Sedan finns det ju andra tld:s, men, men) Utöver det så gillar jag inte företaget bakom .nu som har fuffens för sig, låser in kunderna (finns väl fortfarande ingen oberoende som har en kopia på det företagets register över domäner som folk äger?) och tar ockerpriser.
Det enda, och då menar jag det, det enda jag tycker .nu är bra för är hemsidor där det blir en ordvits av alltihopa, typ skaffahäst.nu. Men jag föredrar någon annan toppdomän även i det fallet. För mig är det en seriositetsfråga, jag tycker helt enkelt instinktivt att .nu-domäner ser iseriösa. Får jag välja mellan en med .com/.se/.net/.org och en med .nu så tar jag i 9 fall av 10 den utan .nu.
Att du tycker .nu "ser fult ut" är väl mindre intressant för andra =)

Skulle tvärtom vilja säga att Nunames är mer seriösa än många andra och har en positiv inverkan både på sina kunder och internet i stort. Att de inte lämnar ut sitt register innebär snarare en ökad säkerhet för kunderna. På vilket sätt menar du att det har drabbat kunderna?

Du tycker de tar ockerpriser? Antar att det är ägarbytesavgiften du talar om då? Det förhindrar en alltför omfattande andrahandsmarknad. En lite dyrare årsavgift gör samma sak så man slipper se det som händer med subventionerade .se-domäner varje år. Det gör även att man gynnar innehåll framför MFA och parkerade domäner vilket har en positiv inverkan på internet i stort.

Det finns även ett ganska stort antal seriösa sajter under .nu t.ex. Tv4:s recept.nu och tv.nu, en av Sveriges största.
Oläst 2008-12-21, 12:59 #20
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Citat:
Originally posted by -Onkelborg@Dec 21 2008, 12:50
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Dec 21 2008, 12:24
Citat:

För det första tycker jag .nu ser fult ut, för det andra ser jag ingen större anledning till att använda .nu, .se finns för svenska, och .com finns för neutrala (vilket språk som helst. Sedan finns det ju andra tld:s, men, men) Utöver det så gillar jag inte företaget bakom .nu som har fuffens för sig, låser in kunderna (finns väl fortfarande ingen oberoende som har en kopia på det företagets register över domäner som folk äger?) och tar ockerpriser.
Det enda, och då menar jag det, det enda jag tycker .nu är bra för är hemsidor där det blir en ordvits av alltihopa, typ skaffahäst.nu. Men jag föredrar någon annan toppdomän även i det fallet. För mig är det en seriositetsfråga, jag tycker helt enkelt instinktivt att .nu-domäner ser iseriösa. Får jag välja mellan en med .com/.se/.net/.org och en med .nu så tar jag i 9 fall av 10 den utan .nu.

Att du tycker .nu ser fult ut är väl mindre intressant för andra =)
Skulle tvärtom vilja säga att Nunames är mer seriösa än många andra och har en positiv inverkan både på sina kunder och internet i stort. Att de inte lämnar ut sitt register innebär snarare en ökad säkerhet för kunderna. På vilket sätt menar du att det har drabbat kunderna?
Du tycker de tar ockerpriser? Antar att det är ägarbytesavgiften du talar om då? Det förhindrar en alltför omfattande andrahandsmarknad. En lite dyrare årsavgift gör samma sak så man slipper se det som händer med subventionerade .se-domäner varje år. Det gör även att man gynnar innehåll framför MFA och parkerade domäner vilket har en positiv inverkan på internet i stort.
Det finns även ett ganska stort antal seriösa sajter under .nu t.ex. Tv4:s recept.nu och tv.nu, en av Sveriges största.
Att jag tycker att .nu är fult är väl i allra högsta grad intressant för andra? Tänk om det finns fler som tycker att .nu ser fult ut?

Att nunames är mer seriösa vete sjutton, jag är inte alls glad i att enbart ett vinstdrivande företag sitter på den information som kan säga hurvida jag är rättmätig ägare eller inte till en viss domän. Har det inte varit några turer kring det här på wn för något år sedan?

T.ex. tv.nu är ett undantag, men den är också välkänd. Det är en sak om man är bekant med sidan, men vid en google-sökning filtrar jag bort .nu, och tar det bara om jag inte hittar annat.

Ytterligare en grej att fundera på är om man kommer ihåg namnet på en sida utan toppdomän/namnet på ett företag, vilka tld:s prövar man att "lägga på"?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017