Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Posten - DPD Företagpaket 16:00

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-19, 22:39 #41
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Dec 19 2008, 14:35
Ja men inte vill man betala mer för sämmre service?

Visst sopor är med en sämmre service, men beroende vad man slänger så behöver man inte gå ut varje dag med dom extra som man behöver med post.

Problemet är att posten har monopol typ med så mycket statlig inblandning, tänker dom inte betala brevbäraren att leverera breven till mig så får dom väl betala mig för extra jobbet eller sänka priserna.
Man kan ju också undra varför folk i lägenhet anser sig ha rätt till bättre service än villaägare?
Bor man i villa får man banne i mig dra på sig kläderna och masa sig ut till brevlådan.
Postens monopol avskaffades redan 1993, så det finns inget som hindrar dig att köra igång och konkurrera med en bättre service.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:24 #42
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Även villaägare har det fått det sämmre då posten i många områden har satt ut nya brevlåder på en hel rad.

Är typ nästan omöjligt konkurera med något som varit statligt från början om inte staten själv erbjuder antal miljarder till nya företag som dom tryckt in i posten när det varit statligt.

Jag fick mitt "brev" med ram minnen från USA idag, $2.20 med flygpost från USA till min brevlåda för frakten.

Skulle man skickat det med poston inom samma stad så skulle det minst blivit det dubla.

Så är bra exempel vilka ocker priser posten har.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:38 #43
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem
Unispels avatar

Angående jämförelser med den amerikanska posten så har jag faktiskt en hel del negativa upplevelser av både den och den kanadensiska motsvarigheten.

Jag skickade en hel del rekommenderade klumpar till USA och Kanada under en period och upplevde en förbluffande ineffektivitet och tunggrodd byråkrati.

Ett rekommenderat brev kunde ta 3 dagar på sig från Sverige till USA och sedan ta en månad på sig för att ta sig från östkusten till västkusten.
Brev kunde sluta vara sökbara efter att de landat i USA men trots detta dyka upp hos kund, utan spår.
Att reklamera problemen var ett rent helvete.

Till Kanada skickade jag en gång ett rek som låg på postkontoret nära kunden och lagrades. Anledningen var att de inte kunde hitta mottagaren.
Problemet var dock bara att när kunden kom till postkontoret så fanns inte brevet på plats. Brevet klassades därefter som spårlöst försvunnet. Reklamationer var jag tvungen, efter att ha pratat med många inom det kanadensiska postväsendet, att ta genom den svenska posten. Jag skulle slutligen få ersättning efter en period som jag har glämt bort. Jag har för mig att det var tre månader.
Efter någon månad så kom brevet istället tillbaka.
Jag skickade det än en gång till samma adressat och denna gång så dök brevet upp efter en vecka. Inga problem att hitta mottagaren.

Nu kanske dessa problem beror på att det rörde sig om internationella försändelser.

Skickade en del brev inom EU, Japan och till Sydkorea under denna tid.
Inte ett enda problem. Till Japan gick det dessutom galet snabbt för breven att komma fram.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 01:05 #44
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Posten har ju bara ett semi-monopol, tex finns ju Bring Citymail på marknaden.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 02:04 #45
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by Unispel@Dec 19 2008, 17:38
Angående jämförelser med den amerikanska posten så har jag faktiskt en hel del negativa upplevelser av både den och den kanadensiska motsvarigheten.

Jag skickade en hel del rekommenderade klumpar till USA och Kanada under en period och upplevde en förbluffande ineffektivitet och tunggrodd byråkrati.

Nu kanske dessa problem beror på att det rörde sig om internationella försändelser.

Skickade en del brev inom EU, Japan och till Sydkorea under denna tid.
Inte ett enda problem. Till Japan gick det dessutom galet snabbt för breven att komma fram.
Då har du haft extrem otur om brevet tog en månad från öst till västkusten.
Brev och paket tar 5 dagar från östkusten till västkusten, efersom de alltid går med lastbil. Expressbrev tag 1 dag inom hela USA.

Jag får regelbundet brev och paket från släktingar och vänner i sverige och under mina 8 år här i USA så har det aldrig hänt att dessa tagit mer än 5 dagar att nå mig här i mellanvästern.
Likadant åt andra hållet. Jag skicade över mina julklappar till sverige förra fredagen och det kom fram till mina föräldrar på måndagen. Måste säga att det är riktigt bra av både amerikansk och svensk post. 3 dagar från dörr till dörr med vanlig post (ej express)

Att det gick snabbare till japan t.ex. är ju att det är ett så litet land jämfört med usa.
Oläst 2008-12-20, 20:16 #46
Unispels avatar
Medlem

Medlem
Unispels avatar

Jag misstänker själv att det kan ha funnits ett antal förklaringar.

1. Den amerikanska posten kände inte igen svenska etiketter för rek-brev från pacsoft.
2. Den amerikanska posten kände inte igen porto betaltstämpeln.
3. Den amerikanska tullen tog hand om paketen och lagrade dem, allt från en vecka till en månad.
4. Klumparna jag skickade ansågs vara för stora för att klassas som brev enligt amerikansk standard.

Sedan så var det brev som tog en månad ett extremfall.
Men ca 10% av breven råkade ut för problem i USA. Problemen var förseningar och problem med tracking.
Inga brev kom dock bort i USA. Till slut så levererades de.

Men till övriga länder, utanför den amerikanska kontinenten, så råkade inga brev ut för problem. Det är mycket möjligt att jag råkade ut för en hel del otur.

Angående Japan och USA.

Snabb googling.
Avståndet mellan Stockholm och Los Angeles, 8901km.
Avståndet mellan Stockholm och Tokyo, 8613km.
Oläst 2008-12-20, 21:33 #47
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Unispel@Dec 20 2008, 21:16

Porto betalt ska ju bara användas inrikes så...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 21:40 #48
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by Unispel@Dec 20 2008, 14:16
Angående Japan och USA.

Snabb googling.
Men det är ju inte till landet som tar den mesta tiden, det är ju inom landet som är det som tar tid.

1. Japan 377 873 kvadratkilometer
2. USA 9 826 630 kvadratkilometer
Oläst 2008-12-20, 22:43 #49
Unispels avatar
Medlem

Medlem
Unispels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Originally posted by -Unispel@Dec 20 2008, 21:16

Porto betalt ska ju bara användas inrikes så...
Så är det naturligtvis inte.

"Med Porto Betalt frankerar du enkelt stora volymer brev- och direktreklamutskick, inom Sverige och utrikes."

http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=3567.6463

Använde själv denna kliché,

http://www.posten.se/img/cmt/FriStorlek/porto_text.jpg

Citat:
Originally posted by -WebboT@Dec 20 2008, 22:40
Citat:
Ursprungligen postat av Unispel
Angående Japan och USA.
Snabb googling.
Men det är ju inte till landet som tar den mesta tiden, det är ju inom landet som är det som tar tid.
1. Japan 377 873 kvadratkilometer
2. USA 9 826 630 kvadratkilometer
Men nu skall väl postväsendet inte finkamma hela landet på jakt efter mottagaren?
Jag utgår från att brevet till exempel tar vägen New York till Los Angeles direkt. Sedan distribueras brevet vidare ner i organisationen ut till det lokala kontoret.

Hur påverkar ett lands areal egentligen postväsendets effektivitet?

Kan väl i detta sammanhang passa på att då ge en eloge till Kanada. Övriga gånger, då brevet inte kom i retur, så gick det väldigt snabbt för breven att nå mottagaren.

USA 9 826 630 km²
Kanada 9 984 670 km²

Föredrar dock att brevet tar lång tid och kommer fram än att det returneras efter att ha varit spårlöst försvunnet.
Oläst 2013-10-03, 17:47 #50
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Standard Ytterligare en händelse...

Jag tänkte bara dela mig av en upplevelse jag hade idag. Kl. 11.00 gick jag ut från kontoret för ett uppdrag. På vägen ut ser jag hur postbilen stannar till vid fastigheten. Eftersom jag väntade på en leverans, vänder jag och tänker gå in till kontoret när jag plötsligt ser hur föraren inte ens bryr sig att kliva ur bilen. Han ser att det finns en porttelefon och kör sedan iväg. När jag sedan kollar upp kollit ser jag följande statusuppdatering: "Stockholm City, Leverans kunde inte ske eftersom porten var låst och mottagaren ej gick att nå". Ren och skär lögn således. Han iddes alltså inte ens gå ur bilen och ringa på porttelefonen...

Har de ingen kvalitetsuppföljning eller koll på sina anställda/underleverantörer? De gånger jag har ringt har ord ställts ord: "Jo, men föraren säger..."

KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017