Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Unga med svarta internetinkomster jagas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-29, 22:01 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

I likhet med Carl Bildts fall så är det ju lagligt när storföretagen fifflar med skatten, det gör det inte automatiskt moraliskt rätt. Det är svårt att lagstifta bort alla hål helt enkelt.

Är galet trött på skvs tidningskampanjer där de hela tiden skall hänga ut grupper av privatpersoner som skattesmitare. Om jag skall ha något förtroende för dem så vill jag se rubriker om hur de gör sitt jobb och plockar in de stora stålarna. Inte när de förföljer unga människor som haft lite tur och vunnit på poker eller lyckats starta en blogg. Det är bara deras skeva bild av vad som är bra pr-uppmärksamhet.

Höll nästan på att smälla av när jag hörde talas om att det finns en tidning där de publicerar uppgifter på företag och privatpersoner de har satt dit. Vad är det egentligen för sjuka människor som läser sådant.

Skatteläget i många av de europeiska länderna (inklusive sverige) plus den mediestrategin som skatteverket har äcklar mig. Vi lever i ett förmyndar- och byråkrati-samhälle där ingen skall ta sig ur ekorrhjulet. Jag tycker personligen det är helt jävla sjukt att stora bolag "tillåts" komma undan med miljardvinster medans de som jobbar i fabriken skattas till döds så att de blir tvingade att leva på en mager pension när de är färdigarbetade.

Detta säger jag inte för att jag känner någon solidaritet med de som väljer att lönearbeta, utan för att det är ett bisarrt och nästan dysoptiskt samhälle där de som har makten kontrollerar dem som lever i det.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 22:07 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Bättre sent än aldrig. Tycker det är bra att Skatteverket äntligen börjat få upp ögonen för internet. Tycker dock det är lite märkligt att fokusera på en snäv åldersgrupp som verkar vara fallet här. Det ger ingen bra bild alls. Iofs så tror jag det är bra att skicka ett tydligt budskap till unga. Etik och moral är inte direkt västvärldens styrka...
Oläst 2008-11-29, 22:12 #13
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Originally posted by aquastorm@Nov 29 2008, 20:50
Kunde de inte komma på bättre saker än poker och porr?!
Jo, saxat från metro:

"Försäljning av ... World of Warcraft-figurer."
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 22:15 #14
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Det är är fler än ungdomarna som näms i artiklen som granskas i detta projekt kan jag lova er. Jag vet minst ett företag som revideras i ett så kallat internet projekt.
Oläst 2008-11-29, 22:39 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
problemet med skatteverkets kampanjer för att betala skatt är att det finns ingen människa med sinnet i behåll som vill betala mer skatt själv.

Lär i stället ut hur man ska planera för att bygga företag, och bli rik på kuppen. Det är mer positivt än skattmasen evigt tråkiga budskap som alla tröttnat på.

Jag minns hur man trummade in argument för att man skulle bli en bra och lydig arbetare i skolan, som alltid komemr i tid. USCH!!!! Lär ut hur man blir entreprenör och tar egna iniativ och att det är bra tt ta egna iniativ, och att det är helt ok att gör aegna misstag och misslyckas med sitt företagande. Det är bara att ta nya tag och försöka igen och ogen och igen tills man lyckas.

Ingen ska behöva skämmas för att man misslyckats för att man testade en företagsidé. De flesta som lyckas med sitt företagande har gjort många misstag innan dess.

Uppmuntra folk att prova sina idéer och muntra upp de som försöker om och om igen....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 23:47 #16
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Att betala mer skatt, där håller jag inte med dig Conny, folk visar en vilja att kunna tänka sig betala mer skatt om det går till det som de tycker är viktigt. Och det är det gamla vanliga, en bättre skola, en bättre sjukhusvård, en bättre åldringsvård, bättre rättssäkerhet, etc, det kan folk tänka sig betala mer för.
Men då det inte levereras, vare sig av tidigare regeringar eller av nuvarande så är intresset inte så stort att betala mer skatt.

Ang Skatteverkets kampanjer så kan jag inte direkt påminna mig det du nämner att det har förekommit tidigare. Men rätta mig om jag har fel där, tack.

Sedan är det väl knappast Skatteverkets sak att få folk och bli entreprenör.
Vem som skall göra det kan vi diskutera.
Men att aktivt driva någon form av kampanj för att få folk att starta egna företag är ett lite tveksamt förfarande.
Vi som driver egna företag vet vad det innebär ifråga om arbetstider, egen lön under ett uppbyggnadsskede. Åtagande med borgen mot banker osv.
Och många som trillar i fällan att starta eget kommer aldrig igen om de misslyckas första gången.

För att lyckas krävs en del av det du tar upp i andra inlägg Conny, affärsplan, genomtänkt strategi etc.
Så att säga att det bara är försöka om och om igen om det misslyckas är att slira lite på hur verkligheten ser ut.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 00:37 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 29 2008, 23:39
problemet med skatteverkets kampanjer för att betala skatt är att det finns ingen människa med sinnet i behåll som vill betala mer skatt själv.
Lär i stället ut hur man ska planera för att bygga företag, och bli rik på kuppen. Det är mer positivt än skattmasen evigt tråkiga budskap som alla tröttnat på.
Jag minns hur man trummade in argument för att man skulle bli en bra och lydig arbetare i skolan, som alltid komemr i tid. USCH Lär ut hur man blir entreprenör och tar egna iniativ och att det är bra tt ta egna iniativ, och att det är helt ok att gör aegna misstag och misslyckas med sitt företagande. Det är bara att ta nya tag och försöka igen och ogen och igen tills man lyckas.
Ingen ska behöva skämmas för att man misslyckats för att man testade en företagsidé. De flesta som lyckas med sitt företagande har gjort många misstag innan dess.
Uppmuntra folk att prova sina idéer och muntra upp de som försöker om och om igen....
Nu har ju Skatteverket givna riktlinjer vad de ska och inte ska syssla med så det är inte riktigt så enkelt. Det där är kanske inte riktigt deras primära uppgift. Och du har dessutom fel, det finns inte så få människor som faktiskt vill betala mera skatt, förutsatt att pengarna används till det de själva önskar.
Oläst 2008-11-30, 01:28 #18
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Hahhahahaha, Skatteverket borde jaga större brotslingar, som det finns massor av.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 02:29 #19
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Egentligen har de skattat, men inte tillräckligt mycket.

Jag har funderat lite på om de trotts sitt skattesmitande inte bidrar till den svenska ekonomin en hel del. Mycket av pengarna i domänförsäljning, trafikdirigering(reklam), poker etc är pengar som kommer från andra länder än Sverige. Vilket innebär att det förs in pengar i Sverige. Om detta nu är ungdomar som studerar heltid så skulle skillnaden varit att de inte drog in något alls. Dessa pengar sätter ju ungdomarna sprett på direkt och förs alltså in i det ordinära systemet där skatterna ligger som kaka på kaka ändå...

Visst lagen säger att man ska betala skatt, men att skapa en häxjakt på ungdomar anser jag vara lite väl girigt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 09:23 #20
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Nja, att säga att ungdommar sätter sprätt på pengar direkt är nog lite förhastat. Tror många studenter hellre sparar om de ser att de har den marginalen.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017