Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Besviken på Unicell!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-30, 13:22 #31
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
För att vända det här till något annat än en pajkastning i ena eller andra riktningen så kan man konstatera att fenomenet är ganska intressant. Bortsett bakgrunden till den här konflikten så kan man ju vidare relativt snabbt konstatera att Unicell's hantering av ärendet knappast är till fördel för dem.

Att ett bolag med en omsättning i storleksordningen 2,5 miljoner kronor inte inser vikten av bra kundsupport, oavsett bakgrund i ärendet, är grunden och nyckeln till framgång för hela deras bolag är skrämmande.

Den negativa publictet de nu får för sin högfärdighet, inte minst tack vare att referensen "Besviken på Unicell" på 4:e plats på Google lär kosta dem betydligt mer än både 500 kr och 800 kr. Detta borde vara ganska tydligt, inte minst intaget att ett betalat klick på Adwords för ordet "bokföring" kostar 15-16 kronor för samma placering.

När det dessutom gäller sökningar efter företagets egna varumärke/företagsnamn, som i Adwords inte skulle tillåtas köpas, och därtill med stor andel kunder som söker referenser innan de vågar sig på att prova produkten; så kan man snabbt förstå att det förlorade värdet eller en kostnad om 15-16 kronor per potentiell (förlorad) kund är småpengar.

Att någon i deras support ska inse värdet av det ovan påtalade kanske inte kan krävas, men att styrelseledamoten Sten sitter här med den inställning han gör, är ju verkligen förbluffande. Det finns en anledning till varför företagen diskuterade på Plus snabbt ändrar sig när de blir uppmärksammade...
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 14:58 #32
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Sten hade sin chans att lägga tillrätta bilden av företaget och sumpade den. Att kunder har fel, kommer med konstiga krav och till och med hänger ut en i forum får man faktiskt leva med. De flesta som läser denna tråd tar den ursprungliga anklagelsen med en nypa salt. Men när Sten gör sitt bästa för att framstå som oresonlig och dumdryg så blir det också resultatet för de som läser tråden.
Den som vill veta mer om unicell och sten tycker jag kan läsa unicells användarforum, hittas på där det helt klart framgår att många får hjälp med allt möjligt men man kan också läsa inläggen från Sten som helt klart har en annat tonläge än vad andra medarbetare har, speciellt när någon klagar på produkten.
Unicells användarforum
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 16:00 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Nej det har jag inte. Kunden har ju tidigare tagit tid i anspråk, för vilken han inte behövde betala. Det var väl goodwill. Hur många gånger skall man tillämpa det för en och samma kund, om och om igen ...
Nej, du har fått det hela om bakfoten.

Första fakturan blev det en reklamation på, leverantören klarade helt enkelt inte av att hjälpa kunden när kunden flyttade till Vista-plattformen. Det är en självklarhet att denna faktura ströks. Den kan inte ligga kunden till last i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Så nu är det nästan självklart för mig att han får betala för att få ut det han vill ha. Lösning har redan presenterats av Unicell. Det svaret anser jag är inte tillämpbart här, då det finns en fungerande lösning att tillgå, men vederböranden verkar inte vilja gå den vägen. Varför är svårt att förstå.
Kunden har inte vägrat betala, han har erbjudit sig att betala för den konsulttid det tar att fixa hans problem. Han vill däremot inte ha ett serviceavtal eftersom han har bytt affärssystem och vill enbart flytta över sina dvs kundens data från det gamla systemet till det nya.

Jag förundras över den bistande läsförståelsen här i denna tråd, många skulle inte ens klara grundskolans nivå av läsförståelse!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 16:09 #34
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by gummianka@Nov 30 2008, 08:25
Man kan ju som alltid även dra paralleller mellan den här typen av trådar och liknande där handlare förbarmar sig över kunder som försöker få saker gratis, slippa betala, och om dom inte får sin vilja igenom, hotar hänga ut handlaren på nätet...

Men jag tycker Terabyte får ihop det bra, det var någon som sa "Thomas på Smart Fritid erbjöd sig att betala 500 kr för detta"...det var ju iofs hedervärt, problemet är bara att det enligt den prislista som leverantören har så kostar det 800 kr.

Conny tycker att utvecklaren ska anpassa sig till kunden, det är ungefär som att jag skulle kontakta och vilja anlita Conny, och när han säger att han vill ha 1000kr/tim så säger jag att jag vill betala 500kr/tim och att han måste anpassa sig till det-

Jag tycker det är en ganska bra deal, kunden har köpt ett program som han använt sig av, han har dessutom fått tillgång till support och en uppdatering som normalt sett bara tillfaller kunder med serviceavtal (den biten tar jag för givet att kunden var medveten om när han köpte programmet) ett par år senare, igen, när kunden har behov av det, så kontaktar han utvecklaren, och tecknar han ett serviceavtal då så får han den hjälp han behöver, och dessutom får han (så vitt jag förstår) tillgång till alla uppdateringar som gjorts av programmet, what´s the fuzz...

Ring Adobe eller Wisma och fråga om dom agerat annorlunda.

Att kunden (Thomas/Smart Fritid) i den här leverantörens ögon inte har världens bästa kreditvärdighet, med tanke på att man utnyttjat dessa betaltjänster tidigare och sluppit undan utan att betala, även om det skedde i visst samförstånd, (kan man gissa att det samtalet Thomas ringde Då lät på ungefär samma sätt, med ungefär samma inställning) är väl inte så konstigt, som någon sa, det tydde väl på en viss "goodwill", hade Thomas nu mött utvecklaren halvvägs och betalat för serviceavtalet den här gången så hade situationen aldrig uppstått..

edit: sen är det ju så, goodwill bygger delvis, precis som förtroende, på ett slags samförstånd mellan parter, i det samhället vi lever i idag (som Thomas tydligt visar) där varje form av nej (berättigat eller inte) resulterar i en uthängning på nätet, så förverkar vi allt vad goodwill och förtroende heter, eftersom en slags underliggande grund för dessa två begrepp måste vara insikten att man ibland faktiskt har fel, eller får ett nej...
Ditt inlägg visar på att du har bristande läsförståelse, läs tidigare inlägg i tråden och gör om din analys, så inser du att ditt inlägg är så fullt av missuppfattningar att jag inte ens bemödar mig att skriva ett svar på din analys.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 16:25 #35
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vilken databas används i UNIBAS?

Är det MS Access, SQL-Server, MySQL, dbase, Foxpro eller något eget format?

Jag är ju utvecklare så det kanske skulle vara intressant för mig att kika på innehållet i databasen och se om man kan göra ett konsultjobb här, verkar ju finnas en marknad när leverantören inte sköter sina kort på rätt sätt....

Kunden har ju rätt att gå till vilken konsult som helst och få hjälp eftersom programvarans leverantör inte har viljan att hjälpa till.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 16:30 #36
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 30 2008, 16:00
Jag förundras över den bistande läsförståelsen här i denna tråd, många skulle inte ens klara grundskolans nivå av läsförståelse!


Skillnaden är att vissa läser mellan raderna och inser vad Tomas J är ute efter, medan du tar allt bokstavlingen och redan från början valt sida.

ConnyWesth; vad sägs om att jag kontaktar dig och vill köpa en tjänst från dig, men vill betala mycket mindre pris för det och dessutom är det en tjänst som du egentligen inte tillhandahar - hur mycket goodwill kommer du då att visa? Var går gränsen från att driva en hobby och ett företag? Sedan vet jag inte om vi skall jämföra läsförståelse och utbildning ... det kan visa sig vara pinsamt för vissa ...

WN har tyvärr blivit ett bra exempel där folk gärna klagar på företag för att de inte får det de vill ha ut från de. Detta är ett tydligt exempel. Instället för att klaga, så betalar man de 800 kr och får ut sin data. Spelar det någon roll om han betalar för konsulttid eller ett serviceavtal, så länge man får ut den datan man vill ha? Nej, det gör det inte och därför ringer det stora klockor då Tomas J beskriver sina problem. Han skapar ett problem, som egentligen inte finns. Löjligt ens att debattera.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 17:11 #37
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Terabyte: Han har aldrig fått erbjudandet att ens få betala "de 800 kr". Inte så lätt att betala för något när man inte ens får..
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 17:13 #38
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Nov 30 2008, 17:11
Terabyte: Han har aldrig fått erbjudandet att ens få betala "de 800 kr". Inte så lätt att betala för något när man inte ens får..
Nja det vet jag inte. Jag har uppfattat som man har upplyst om detta. Enligt tidigare inlägg från Sten:

Citat:

...
Du ringer idag och vill ha hjälp med att få ut en lista med mailadresser på Dina kunder. Det föreligger inga problem med att få ut dessa adresser ur UNI_BAS, men eftersom Du saknar serviceavtal är Du hänvisad åt att klara detta själv.

Vi talar om för Dig att Du måste uppgradera till senaste version och dessutom teckna ett serviceavtal (totalt 800:-) innan vi kan hjälpa Dig.
...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 18:06 #39
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Läser man unicells användarforum så står det klart att unicell inte var vista klart förrän alldeles nyligen Infon nedan postades 2008-10-27
Citat:
2. - UNI_BAS fungerar under alla operativsystem, men just Vista hittar på sina egna tokigheter utanför UNI_BAS. 3. - För att uppdatera UNI_BAS i Vista måste Du kontakta vår serviceavdelning. 4. - Många andra program fungerar överhuvudtaget inte under Vista. Vi är därdör inte förvånade över att så många datoranvändare har vänt Vista ryggen och istället använder annat operativsystem.

http://www.unicell.eu/forum/forumRead.php?id=1387

Samlade lite andra sköna kommentarer från Sten på forumet. Döm själva om vilken kundattityd som företaget står för:

http://www.unicell.eu/forum/forumRead.php?id=1410

http://www.unicell.eu/forum/forumRead.php?id=1426

http://www.unicell.eu/forum/forumRead.php?id=1386
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 18:42 #40
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Nov 30 2008, 18:06
Läser man unicells användarforum så står det klart att unicell inte var vista klart förrän alldeles nyligen Infon nedan postades 2008-10-27
Verkar faktiskt som om Vista inte fungerar helt felfritt än för alla, enligt denna tråd (från 2008-11-22 20:53). Svaret från Unicell AB där är ju bara äckligt att se.

Alla fel som finns på deras webbsida ger ju inte direkt gott intryck. Nej, de borde nog faktiskt försöka lägga tid på ett litet uppryck - som det är nu verkar de mest som giriga besserwissrar som antagligen spenderar mer under tennisveckan än på utveckling av sin produkt. Därimellan sitter de uppenbarligen och tjaffsar om småpengar med sina befintliga kunder trots att det skulle vara en liten sak att hjälpa dem.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017