Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kolla in detta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-24, 20:51 #31
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Aktiva pedofiler ska dömas hårdare än 'vanliga' brottslingar. Detta är inget konstigare än att att ett dråp ger hårdare straff än inbrott.

1. När en pedofil döms första gången ska det vara som det är idag. Ingen uthängning på nätet för att undvika tråkigheter om han/hon skulle vara oskyldigt dömd.

2. Andra gången samma pedofil åker fast så ser jag ingen ursäkt längre. Nu SKA han/hon hängas ut.

3. Begår samma pedofil en tredje gärning, så finns det bara ett rättvist straff. Livstid. Riktigt livstid.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:12 #32
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 24 2008, 21:51
Aktiva pedofiler ska dömas hårdare än 'vanliga' brottslingar. Detta är inget konstigare än att att ett dråp ger hårdare straff än inbrott.

1. När en pedofil döms första gången ska det vara som det är idag. Ingen uthängning på nätet för att undvika tråkigheter om han/hon skulle vara oskyldigt dömd.

2. Andra gången samma pedofil åker fast så ser jag ingen ursäkt längre. Nu SKA han/hon hängas ut.

3. Begår samma pedofil en tredje gärning, så finns det bara ett rättvist straff. Livstid. Riktigt livstid.
Jag håller med dig till viss del. Jag ser inga problem i att döma återfallsförbrytare till livstids fängelse. Särskilt inte när det rör sig om grova brott, såsom misshandel och våldtäkt.

Det jag vänder mig emot är straff som inte kan återkallas. Dödsstraff är ett sådant straff och jag är därför emot dödsstraff. Det kan inte göras ogjort i det fall att det framkommer nya bevis som friar personen. Detsamma gäller uthängning på Internet. Även om en person i efterhand frias så kommer han att för alltid vara stämplad som sexualförbrytare om det en gång har fått spridning på nätet. Denna stämpling gäller naturligtvis även någon som har suttit i fängelse, men jag föreställer mig att det i alla fall skulle vara möjligt att leva ett någorlunda sånär normalt liv efteråt.

Att människor döms oskyldiga händer tyvärr. Jag tror att folk som förespråkar slutgiltiga straff har en alldeles för stor tilltro till våra rättsystem - både i USA och i Sverige. Det finns klåpare inom alla yrken och domare, nämndemän, åklagare och advokater är inga undantag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 21:19 #33
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Citat:
Originally posted by -Kedi@Nov 24 2008, 13:09
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Hoppas bara att personerna bakom dessa siter inser att uthängning av kriminella som uppenbarligen saknar normala spärrar kan innebära allvarliga hälsoproblem.
Hade webbsidan liggat på en server som finns i Sverige då hade man kunnat få den nedstängd men eftersom den ligger på ett dansk webbhotell så är det andra regler som gäller.

Inte riktigt, om den som driver siten finns i Sverige så gäller svenska lagar och regler. Vart servern står har ingen betydelse. Brottet begås av den som publicerar informationen, inte av servern...
Oavsett vilket utgår jag från att personerna som skapat sajten har samma brottsregister på sina egna datorer i Sverige, och att de exporterat uppgifterna till ett annat land (Danmark). Båda dessa företeelser är brott mot personuppgiftslagen.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 23:33 #34
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Originally posted by -Thor@Nov 24 2008, 17:11
Citat:
Originally posted by -Kedi@Nov 24 2008, 13:09
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Hoppas bara att personerna bakom dessa siter inser att uthängning av kriminella som uppenbarligen saknar normala spärrar kan innebära allvarliga hälsoproblem.
Hade webbsidan liggat på en server som finns i Sverige då hade man kunnat få den nedstängd men eftersom den ligger på ett dansk webbhotell så är det andra regler som gäller.

Inte riktigt, om den som driver siten finns i Sverige så gäller svenska lagar och regler. Vart servern står har ingen betydelse. Brottet begås av den som publicerar informationen, inte av servern...

Oavsett vilket utgår jag från att personerna som skapat sajten har samma brottsregister på sina egna datorer i Sverige, och att de exporterat uppgifterna till ett annat land (Danmark). Båda dessa företeelser är brott mot personuppgiftslagen.
Brott mot PUL är det mildaste av de brott de begår...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 07:39 #35
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 24 2008, 22:12
Det jag vänder mig emot är straff som inte kan återkallas. Dödsstraff är ett sådant straff och jag är därför emot dödsstraff. Det kan inte göras ogjort i det fall att det framkommer nya bevis som friar personen. Detsamma gäller uthängning på Internet. Även om en person i efterhand frias så kommer han att för alltid vara stämplad som sexualförbrytare om det en gång har fått spridning på nätet.
Du har helt rätt. Jag är helt övertygad om att inte alla som idag begår brott återfaller. Men om en person för evigt är stämplad som brottsling i allas ögon, inte kan få jobb, familj och ett normalt liv så minskar säkerligen möjligheterna att lägga sitt förflutna bakom sig. Därför tror jag att uthängning är skadligare än dagens system där människor får en andra chans i livet. Människor som kanske vårdats, kommit tillrätta med psykiska sjukdomar och förstått vad som är rätt och fel måste få denna andra chans.

Ett speciellt problem är för övrigt psykiska sjukdomar eller sådant som är relaterat till det. Samhället har lång tradition av att hantera mord och stöld, men inte samma klarsynthet när det kommer till sexuella övergrepp. Min personliga åsikt är att de allra flesta som begår sexuella övergrepp och då speciellt inom familjen ska vårdas, inte fängslas.

Vad som gäller föräldrars förståeliga rädsla för att barn ska råka illa ut är det nog tyvärr så att det är nödvändigt att alltid utgå ifrån att det värsta kan hända. Barn ska lära sig att lyssna på sin instinkt, alltid säga ifrån ifall någon vill röra vid dem på ett sätt de inte vill och prata med sina föräldrar. Sexuella övergrepp mot barn verkar ofta ske av dem hyfsat närstående människor som de är i någon form av beroendeställning till - därför måste barn ha mentala verktyg för att kunna sätta gränser, verktyg föräldrarna måste ge dem.

Edit: Typos
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 16:42 #36
RobinGbg RobinGbg är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Jan 2008
RobinGbg RobinGbg är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Jan 2008
För er som missa Insider ang pedofiler.

http://viastream.player.mtgnewmedia.se/inn...=17519&PKCatID=
RobinGbg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-26, 07:12 #37
mrhaws avatar
mrhaw mrhaw är inte uppkopplad
Nykomling

mrhaw mrhaw är inte uppkopplad
Nykomling
mrhaws avatar

I Sverige är det tvärtom pedofiler skyddas men de kan söka på var barn bor och när de fyller år.

//Heder åt insider!
mrhaw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-26, 16:12 #38
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by Ara@Nov 24 2008, 11:30
så det är ett brott och ingen sjukdom?
Det är en sexuell läggning precis som t.ex homosexualitet, men även ett brott. Man får dock hoppas att denna sexuella läggning inte blir laglig.

Kom ihåg att även homosexualitet har varit både ett brott och en sjukdom för inte så länge sedan.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-26, 18:15 #39
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 24 2008, 21:51

Håller med om detta.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-27, 07:10 #40
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by mrhaw@Nov 26 2008, 01:12
I Sverige är det tvärtom pedofiler skyddas men de kan söka på var barn bor och när de fyller år.

//Heder åt insider!
Håller med dig till fullo.

Lite OT:
Såg precis senaste avsnittet av Insider som delvis handlade om denna familj Grönfors i den lilla norrländska byn Vojakkala, som hotat, trakaserat och misshandlat sina grannar i 22 års tid.
22 års tid!
Den senaste grannen slog de totalt sönder och samman med en yxa. Hans liv är förstört.

Hur kan denna familjen få bo och verka på denna plats efter allt de gjort?
Helt ofattbart!
Så varför gör inte polis och rättsväsende något åt situationen?
Enkelt. Man är så fruktansvärt rädda att man ska stämplas som rasister eftersom familjen Grönfors råkar va romer.
Romer eller blonda vikingar. Who f***ing cares? Sånt där pack ska bort från samhället.

/go Insider!
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017