Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skaffa kapital till affärsidé?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-17, 10:12 #11
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Jag kollade aldrig på den svenska varianten (som jag tror att "72 hour Race" på 8:an var) men det finns nog en del att lära av den engelska serien "Dragons Den" som handlade just om att presentera en affärsidé för 4 ganska hårda affärsmän/kvinnor som var selfmade, för att på så sätt få kapital till sin idé, det var ju underhållning så man ska ta det med en nypa salt, men det fanns helt klart en hel del do´s and dont´s....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 10:37 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Steg 1a är att skriva en affärsplan, det går knappast att ens få till ett möte med en seriös riskkapitalist utan en skriftlig affärsplan.

Men tänk på att en investerare ser mer till VEM du är och dig som person än den bästa affärsplanen.

Du måste oxo ha ett ordentligt nätverk med personer som ska vara med och arneta i företagets ledning. Som ensam person är det MYCKET svårt att få fram riskkapital. Investerare med pengar har ofta lång erfarenhet av riskfyllda investeringar och anledningen att de blivit rika är INTE att de är blåögda utan de kan se på långt håll om en idé är värd att lyssna till eller inte.

Du bör ha en ledningsgrupp klar med ca 4-6 personer som alla är kompetenta för sin position, det ska vara en mix med kompetenser, inte alla av samma sort.

Jag har själv jobbat med ett koncept där vi sökte 6 Mkr i riskkaital, vi fick in ca 1,8 Mkr. Det var okunskap från vår sida som var begränsningen samt gitighet från några (inte mig).

Fondkommissionären Thenberg & Kinde är annars ett bra alternativ för små startups sägs det.

jag skulle dock vilja tillägga att det är mycket få riskkapitalister som går in med 4-8 Mkr i ett startup-projekt. De vill se VERKLIGA kunder och intäkter innan de satsar så mycket pengar.

Den vanligaste vägen är att man börjar i liten skala och verifierar affärsidén med en blygsam verksamhet men som ändå drar in pengar. Sen är det betydligt lättare at hitta riskkapital från externa finansiärer.

Akta dig för giriga personer och psykopater, de dras som flugar till en sockerbit när det vankas pengar eller makt. Vi fick in en psykopat i vårt koncept och det gick åt skogen efter det. Psykopater är som stelth-bombare, de smyger in obemärkt och är hur trevliga och sociala asom helst men när det väl får en ansvarsfull post där de kan utöva makt blir de som galna mot sina "undersåtar". "Slicka uppåt och sparka nedåt" funkar bra som beskrivning på en psykopat.
Det finns undersökningar (som jag refererar till generellt nu) som visar att 2% av hela befolkningen är Psykopater, 8 % av alla chefer och 40% av fängelsekunder (sista siffran är ju skrämmande om den är sann, vilket jag tyvärr befarar men inte minns var jag läst).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 11:22 #13
Pixelstorms avatar
Pixelstorm Pixelstorm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Medlem
Pixelstorms avatar

Mycket intressant tråd måste jag säga.
Pixelstorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 11:54 #14
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Riskkapital nu är ju inte vad det var förut...

Sen ska man ju inte glömma bort (vilket inte nämnts en enda gång, även om man såklart varit inne på konsekvenser av det) att det är LÅN vi talar om, jag har inga egna erfarenheter, men på nära håll, 4-8 miljoner är mycket pengar, även om en sån förfrågan kommer från ett befintligt solvent företag med flera års verksamhet bakom sig, självklart handlar det om ROI men att komma från INGENTING, det blir svårt, jag vill påstå att man måste ha nånting mer än bara en idé, man själv måste på något sätt (genom tillgångar, ytterligare pengar, unik kunskap) vara omöjlig att utesluta från ekvationen.

Conny >> diagnosen psykopat är ju en ifrågasatt, eller tveksam, sådan, eftersom det egentligen är ett samlingbegrepp för olika diagnoser (asocial, bristande empati, borderline osv) och hos dömda brottslingar så kan jag absolut se att den siffran kan vara 40%.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 13:39 #15
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Medlem

Jag gissar att alla kan vara psykopat under vissa omständigheter och miljö. / Oss kunniga emellan

Jag håller med om att många investerare vill se riktiga kunder, likt "Dragons Den" . Så att spontant ta in så många miljoner på ett projekt som inte har kunder och inte byggts, kan vara klurigt. Men å andra sidan, är din idé etablerad hos andra företag, och att du har en nisch du sett, kan det kännas tryggare för investerarna.

Av egen erfarenhet, samt vad jag sett hos andra nyföretagare, så ska man om man kan börja i liten skala, nästan omedelbart finna kunder, för de är bra att analysera under din utveckling av bolaget. Du kan se när din kunder inte gillar en idé du trodde skulle fungera, och du kan då snabbt korrigera lite för att den ska fungera. Bygger du upp allt, och sedan tar in kunder, så är det som att bygga ett program utan att någonsin livetesta det, förrän det är premiär
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 13:40 #16
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling

annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling

På denna site finns mycket bra info: http://www.connectsverige.se
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 13:50 #17
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar

Reg.datum: Jul 2007
På tal om Dragons Den så kommer den serien till Sverige snart! Ska bli intressant
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 15:25 #18
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by JLE@Sep 17 2008, 13:50
På tal om Dragons Den så kommer den serien till Sverige snart! Ska bli intressant
på svenska? nån aning om med vilka isåfall?
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 16:25 #19
Medlem

Medlem

Svensk Dragons den, Det vore häftigt, vad roligt i så fall, var och vilka tar hand om det? TV5, TV3, TV8? Dvs hur kommer man i kontakt.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 16:29 #20
Pixelstorms avatar
Medlem

Medlem
Pixelstorms avatar

I sverige går säsong 4 av Dragon´s Den just nu och om jag inte är helt ute och snurrar så kommer en säsong 5 snart. Det är TV8 som sänder det.

Vore jävligt kul med en svensk version! Källa?
Pixelstorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017