Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tips & Synpunkter på ny site

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-20, 21:57 #11
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Ser inte alls illa ut. Men jag tänkte komplettera lite där Mats slutade, du sa:
Citat:
”Varför olika typsnitt i "Navigeringsmenyn" och "Matmenyn".” Förstår inte hur Du menar: Har blandat en skrivstil Script MT Bold och ömsom Arial och Verdana som är inom samma familj? Är det vad Du ser?
Det är tyvärr inte så det ser ut nu för mig när det gäller matmenyerna, och dessvärre inte heller för många andra. Det beror på att teckensnittet "Script MT Bold" har många inte installerat i sin dator. Jag har visserligen "Script" installerat, men det väljer inte webbläsaren med automatik. Du behöver ange alternativa teckensnitt, om det är viktigt för dig att ha skrivstilsliknande teckensnitt. Man kan ju ange flera teckensnitt med kommaseparering och webbläsaren väljer det första i listan som finns tillgängligt. Finns inget tillgängligt väljs ett "default" teckensnitt som för Script MT Bold blev Times New Roman i mitt fall när det gäller matmenyerna. Däremot i navigeringsmenyn så blir det "Arial" (kanske beror på en CSS?). Något av teckensnitten som man anger bör nog vara ett som installeras "by default" med Windows, då vet man åtminstone vad PC-användare får om de inte har installerat några extra teckensnitt.
Hoppas att du blev hjälpt av det, så jag inte bara krånglade till det.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-20, 23:46 #12
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Medlem

Tack Mats...
Jo jag vet att man bör ange alternativa typsnitt och brukar så göra... Du var inte alls krånglig, utan mkt tydlig. :-)
Men i detta fall är det av yttersta vikt att siten visas med Script MT Bold där jag valt det så, för att matcha restaurangens (ses på indexsidans bakgrundsbild) skylt. Det ska följa hela siten i rubriker och länkar...

SNÄLLA! Behöver hjälp Är det någon som kan förklara hur man bäddar in teckensnitt och helst också
styr upp det så - dvs till alla de som inte valt förinställningar eller vägra "tanka" ner teckensnittet.

Kan jag styra över dessa "motståndare" också på något sätt, så siten visas som det var tänkt? Vill inte "default-misshandlas".... Eller måste jag väla ett alternativ för dessa?
Obs vill heller absolut inte byta ut txt mot Gif-filer eller annan grafik.fil, utan ren html-text måste det vara... Konstigt det med menyerna? Ska se om jag kan fixa detta... Tack för förtydligandet.

Shit!!! Trodde verkligen att Script MT Bold var ett standarsnitt... Annars hade jag inte vågat göra så här...
Är ni många som inte har det???

Nu är länkarna klara och det mesta andra korrigerat, som Ni påpekat, utom färger som jag är nöjd med, samt lite ändrat, nu fattas bara metatext på sidorna, men det får jag avvakta lite med, har sutttit i två-tre veckor med denna site och måste fixa andra saker som ligger efter...
Nu väntar jag på Google och Sunet som fått inbjudan... Är det någon ide att testa Dmoz nu mera? Då måste man visst ha tååååålamod, läste om detta här, och har märkt själv...
Shit så måste man motvilligt regga på Yahoo för att få lägga in siter där... Till Alta och Fast tror jag man går den vägen via Yahoo's tvångsregg (eller via betalning=uteslutet) numera...
OSV...
Kram i natten,
Mistress
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-21, 00:17 #13
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by mistress@Aug 20 2004, 23:46
Men i detta fall är det av yttersta vikt att siten visas med Script MT Bold där jag valt det så, för att matcha restaurangens (ses på indexsidans bakgrundsbild) skylt. Det ska följa hela siten i rubriker och länkar...
I sådana fall brukar man använda grafik, gif eller jpeg, då vet man ju att alla ser samma stil på texten. Men om du absolut inte vill ha det, då vet inte jag någon bra lösning tyvärr. En förbättring vore det ju förstås om du skrev till Script (alltså face=script mt bold, script). Vet inte hur många som får fel teckensnitt då, men många färre i alla fall.
Oläst 2004-08-21, 04:40 #14
Medlem

Medlem

Tack Mats Puh detta är... Krångligt. Men Nu har jag lyckats så pass att jag lagt in typsnittet och så denna ccs under HEAD
<STYLE TYPE="text/css">
@font-face {
font-family: Script MT Bold;
font-style: normal;
font-weight: normal;
src: url(SCRIPTBL.TTF); }
-->
</STYLE>
Det funkar väl bra? I alla fall här. Så tänkte jag lägga in koden på varje undersida som har typsnittet ifall man kommer in på en annan sida och inte går via index...
DÅ UPPSTÅR ETT PROBLEM. Typsnitten vill laddas ner tillfälligt för varje sida. Kan man göra så det stannar i Cashceminnet efter det att det laddats ner EN gång??? Då kunde jag lägga in det på alla sidor, för JA jag vill indexera alla undersidor till sökmotorerna.

Kollade också här, men förstod inte mycket: (Av det som man skulle göra via Microsoft WEFT)
http://www.webdesignskolan.com/blandat/emb.../embed_font.htm
(Jag har ju till och med svårt att förstå SVENSKA när det gäller tekniska instruktioner, tyvärr låser det sig för mig, min hjärna tänker inte på det sättet.)

Någon som kan förklara enkelt? Please!
Jag skulle vara evigt tacksam...
Är orolig och kan inte slappna av för detta...
Oläst 2004-08-21, 09:31 #15
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
För att tipsa om en sida i samma kategori och klass som ändå ser hyfsat bra ut kan jag nämna www.karingo.com
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-21, 10:54 #16
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Tack Mats Puh detta är... Krångligt.
Du, det är Bengt jag heter... bara så att inte Mats får ut för något sen.

Kollade just nu din sida igen, det var ingen större skillnad i min webbläsare, blir ingen "skrivstil" i varje fall.

Citat:
Kollade också här, men förstod inte mycket: (Av det som man skulle göra via Microsoft WEFT)
Det viktigaste att läsa på den sidan tycker jag är:
Citat:
Eftersom de använda tecknen bifogas i form av en fil tar det naturligtvis lite längre tid att ladda ner din websida och dessutom kan du ändå inte vara säker på att alla dina besökare har en webläsare som stödjer inbäddade teckensnitt...
Frågan är om det är önskvärt att tvinga varje användare att ladda ner en teckensnittsfil. Dessutom kommer det inte att lösa problemet fullt ut, alla webbläsare stödjer inte den tekniken. Jag har själv aldrig använt den metoden och tror inte att det är särskilt bra.
Du ser också där att tyvärr finns ingen variant av "Script" med bland dom som anses "säkra".

Om det är mycket viktigt att verkligen alla ska se samma teckensnitt, då finns det ingen annan väg än att använda grafik. Tänk på att alla inte har Windows och inte IE. Det finns MacOS, Linux, m.m.
Oläst 2004-08-23, 00:21 #17
Medlem

Medlem

Förlåt Bengt...så klart... förlåt en snurrig quinna... (jag namn, siffror och teknik går inte ihop...).
Det är väl som det är då. (suckar kapitulerat) OK då har jag två alternativ kvar.

Alternativ 1 SCRIPTOm jag gör två varianter av siten en med rubrikerna i grafik och en med ren text som blir ngt snabbare
och framförallt sökmotorvänligare, kan man via ett script scanna av vilka som har det typsnitt
som gäller och slussa dem till textvarianten och de som ej har denna till dem med grafiken?
BRAINSTORMAR FRITT...
Svaret har jag kanske själv... I O M att jag vill att alla undersidor ska indexeras av robotarna kommer
det inte se snyggt ut för de som inte kommer genom startsidan med scriptet...
Kan ett script kolla respektive sida laddas ner?
Nej - så bra är det väl inte, dessutom kanske inte scriptet funkar för alla webläsare?

Alternativ 2 grafiklager över textenLägga en textruta över som ett lager över texten och där i textrutan som inte blir genomskinlig skapa en grafikvariant, då har vi texten under. Jag tror det funkar och kan indexeras som vanligt... - Eller räknas det som samma fusk som om man skriver sökbara ord med tex vitt på vitt bakgrund av sökrobotarna?

(Om någon tänkte föreslå det, så har jag inte som alternativ 3, tänkt på PDF-filer, jag önskar HTML-kod - då det är det optimala ur många perspektiv.)

Jag börjar jobba på alternativ 2, har någon ett svar på alternativ ett vore jag tacksam för ett snabbt svar...

Kram Mistress

Ja just det, tack, Fabian för länken, jag har kollat på den, och siterna i Din signatur och kan bara konstatera att vår smak inte har många gemensamma nämnare - och det är väl bra att man har olika smak. Därtill tycker jag att minimalism och sparsamhet som varit mode ett tag är ett ganska dumt marknadsföringskoncept i webmakerisammanhang: en sökmotor kan inte leta efter speciellt mycket i en sparsmakad design uppbyggd på foton och grafik. (Att gå omvägen och göra PR för siter via PRESS och andra media, synes mig onödigt dyrt, då 60-70 % av den kvalitativa trafiken kommer genom sökträffar.)
Jag har även många synpunkter, ganska motsatta, Dina framförda angåeende färgval, foton osv - men har inte befogenhet att framföra kritik oombedd. Och åter igen: estetik och smak upplevs så olika....
Ha det Gott...
Oläst 2004-08-23, 03:20 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by mistress@Aug 23 2004, 00:21
MENADE:
Kan ett script inbakat i varje enskild sida kolla om surfaren har typsnittet i sin dator - INNAN han/hon skickas vidare till sidan med rubriken gjord i grafik eller till den med rubriken i ren härlig text?
Oläst 2004-08-23, 08:28 #19
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mistress
Citat:
Ursprungligen postat av mistress
MENADE:
Kan ett script inbakat i varje enskild sida kolla om surfaren har typsnittet i sin dator - INNAN han/hon skickas vidare till sidan med rubriken gjord i grafik eller till den med rubriken i ren härlig text?
Nej, med allra största sannolikhet inte. Webläsaren får inte kolla någonting alls utanför sin egen lilla sandlåda på klientens maskin pga säkerhetsrisker.

Om du lägger en bild över texten så ser ju alla bilden, så då finns det ingen annan anledning att ha texten under (precis som du säger) annat än för indexeringens skull och där kan du ju faktiskt användat ALT="bla bla bla" för att skriva in vad bildens text är (vilket även är bra för vissa personer med handikapp)

Btw; jag har tex "promt" inställt för nedladdning av teckensnitt och jag brukar alltid svara "no", annars skulle jag sitta idag med massor av asiatiska teckenuppsättningar... =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 10:19 #20
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Robert@Aug 23 2004, 08:28
Om du lägger en bild över texten så ser ju alla bilden, så då finns det ingen annan anledning att ha texten under (precis som du säger) annat än för indexeringens skull och där kan du ju faktiskt använda ALT="bla bla bla" för att skriva in vad bildens text är (vilket även är bra för vissa personer med handikapp)
Tack Robert, jo Du har så rätt, jag vet detta och använder alltid ALT-text, (gärna relevanta och ordrika) vilket är som Du säger superviktigt för de med talgeneratorer och för de som valt bort bildvisning och för de som vill sovra vilka bilder de vill klicka upp om de valt bort bildvisning. Dessutom är det jätteviktigt för god sökbarhet med ALT-text och att döpa alla filer rätt, då man inte bör använda å-ä-ö eller mellanslag kan man också i ALT-texten förtydliga att menar t.ex "höna" och inte som det står hona.jpg.. :-)
Varför jag är så noga med stora rubriker är att ju högre upp på sidan, och ju större typsnitt (med rätta relevanta ord) ju bättre rankning (tillsammans med alla andra kriterier som man måste uppfylla) har jag lärt mig när gäller sökmotorers analys om viktighet.
Jag ser mig således bara ha ett alternativ kvar, ur estetisk synpunkt och ur sökbarhetssynpunkt (som egentligen är det viktigaste - för vad gör det om är aldrig så nöjd med designen om man inte kommer med helst topp tio för de viktigaste nyckelorden? Och det vill jag uppnå utan att behöva pröjsa för det med mina siter.) Alternativet jag har är: Att lägga en bild i ett lager över texten, i lagret en textruta som omvandlas till en gif-bild. Otroligt nog laddar sidan inte en sekund längre för det.
[b]Nu är frågan - kan det straffa sig lika som om : fusket som om man skriver sökbara ord med t.ex vitt på vitt bakgrund av sökrobotarna?
Eller har jag kommit på en ny variant? Snälla vill någon svara på om min variant kan straffa sig, snart kommer Google som jag bjudit in, och så ska jag manuellt regga mig på massor av enskilda sökindex

"Btw; jag har tex "promt" inställt för nedladdning av teckensnitt och jag brukar alltid svara "no", annars skulle jag sitta idag med massor av asiatiska teckenuppsättningar... =) "
Du har så rätt, jag klickar alltid också Nej till 99% (har i I.Explorer inställningen: fråga vid inbäddat teckensitt) - det kan ju också vara en exe-fil eller ett virus. Jag ska ta bort detta med nedladdning av teckensnitt, jag inser vad dumt det är på alla sätt...
Kram Mistress
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017