FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Min erfarenhet av IIS kundtjänst är att de bara kan hantera de vanligast frågorna. Det finns ett fåtal personer som har djupare kännedom, men oftast har ombuden större koll än kundtjänsten.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som de flesta kanske sett så släpps de geografiska domänerna fria den 16 december (förutsatt att inte kommunerna registrerat dessa)
http://www.iis.se/nyhetsbrev/geografiska/ Så jag gissar att det kommer att vara riktig "hallabaloo" då ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Ska man kanske slå vad om hur många name i % som går till NN?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
intressant att titeln på sidan säger nyhetsbrev för juni medan bilden säger oktober....
edit: sen kan man ju "hoppas" att nivån på kommunernas IT avdelningar är högre idag än för 5 år sedan, så eftersom dom får förtur ytterligare en gång så registrerar dom relevanta adresser vilket borde innebära att det inte finns så många kvar till Göran sen...jag tycker mest det känns som ett sätt för .SE att krama ur lite extra pengar, vilket, om det nu är1000 adresser det gäller (som någon sagt tror jag) handlar om 125.000 om året vilket borde vara peanuts i sammanhanget.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
(Gissar att det är .SE som sköter detta nyhetsbrev själva numera..) ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
För att jag är en sån vänlig själ (kanske skulle platsa på Binero..) så har jag översatt alla IDN-domäner också och sorterat i bokstavsordning den idag aktuella listan hittas här Men sen när det gäller din åsikt om att detta är ett sätt för .SE bla bla så måste jag fråga dig: Klagar du på för mycket sol på sommaren också? Jag menar va sjutton pratar du om? .SE har redan 2003 tagit ett beslut om att de geografiska domänerna SKALL släppas fria - men sen lär det väl ha varit nån stör från Kommunförbundet som lagt in sitt veto och resultatet blir att domänerna har legat reserverade i 5½ års tid - sen nu när .SE infriar sin gamla beslut, så menar du att det är fel ... (blir inte klok på hur du tänker..) Det är min åsikt att oavsett om bara 1 (en) domän av dessa 4186 blir registrerade så är det ett steg i rätt riktning!! Och ska vi kika på lite matematiska exempel, och utgår från 4200 - så gissar jag att långt ifrån alla - ja inte ens hälften kommer att bli registrerade. Men tar vi 2000 geo-domäner, så tittar vi sedan på hur länge en genomsnittlig domän är registrerad. vilket enligt uppgift ska ligga nära 2½ år. En .se-nyregistrering kostar i genomsnitt374,4:- ex moms (468:- ink) och lägger vi sedan till att var tionde domän (taget helt från ingenstans men känns ganska rimligt) även behöver webbutrymme för en lusentapp så kan vi addera på en hundring på varje. Det ger oss alltså en kalkyl på ca 2000 * 120:- för .SE * 2,5 år = 600K Men för ett medelombud är det en omsättning på 2000 * 475 * 2,5 = 2 375 000 ex moms. Och det av en så enkel sak som att .SE införlivar sina en gång fattade beslut! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Den 16 december släpper .SE geografiska domännamn fria.
http://www.iis.se/nyhetsbrev/#geografiska |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Vet någon när på dagen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För alla andra förrutom kommunerna så är det den 16/12 som gäller. Domänerna kommer släppas i omgångar dagtid, mer detaljer kommer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tisdag 16 december 07.00 UTC - A-H släpps
Tisdag 16 december 12.00 UTC - I-R släpps Onsdag 17 december 07.00 UTC - S-V släpps Onsdag 17 december 12.00 UTC - X-Z släpps samt alla IDN Med andra ord, grattis namenavigation.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|