Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IOK protesterar mot Pirate Bay

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-19, 08:21 #11
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by gummianka@Aug 19 2008, 08:18
Ska vi verkligen behöva dra igång diskussionen om huruvida TPB är kommersiell, eller HUR mycket dom tjänar,igen....
TPB säljer ingenting.
Aftonbladet SÅLDE uppgifterna.
Både Aftonbladet och TPB har banners på sin sajt, men det har inget med saken att göra, aftonbladet SÅLDE uppgifterna som en plustjänst.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 08:29 #12
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by gummianka@Aug 19 2008, 00:46
Varför har människor här en så förenklad (felaktig?) bild av saker, bristande tankeförmåga ?.
I en tråd här på forumet så diskuteras om hur Aftonbladet publicerat bensinpriser från en hemsida utan lov, då säger alla: Skicka en faktura. Sen i en annan (denna) tråd så pratar vi om TV rättigheter i miljardbelopp, då förstår "samma" människor inte alls vad det handlar om...
Tror inte de alltid är "bristande tankeförmåga" utan människor tänker säkert mycket men skriver ner enbart en sammanfattning av tankarna. Vill man då tolka sammanfattningen fel så gör man det. Jag tror det är så här: När de stora "stjäl/kopierar" från de små och tjänar pengar på det så blir folk "upprörda". När de små "stjäl/kopierar" från de stora utan att tjäna pengar på det så blir folk inte lika "upprörda".

Bensinpriser tog Aftonbladet från en sida, la på sin egna sida och tog betalt av sina besökare för att visa. "Stöld/kopiering" för att tjäna pengar. Notera att ägaren till bensinpriserna tycker det är ok att Aftonbladet visar priserna med då utan att ta betalt för att visa det, dvs utanför deras PLUS-tjänst .

IOK har all rätt att protestera eftersom det är deras material. Personligen tycker jag att de gör fel. De som laddar ner denna film är säkert intresserad av OS och invigningen och detta är väl en enda stor reklam show för OS?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 12:51 #13
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Vad är det egentligen för skillnad på att spela in OS-invigningen på din digitalbox med hårddisk jämfört med att ladda ned samma innehåll till datorn via TPB?

Det är löjligt. Har man betalt TV-licensen så har man ju betalt för att se OS-invigningen. Då borde det ju inte spela någon roll hur man får tag på innehållet så länge det inte är fysisk stöld?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 12:57 #14
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Jag tycker också det konstigt att IOK klagar, det borde väl egentligen vara Radiotjänst som ska klaga pga att folk som inte betalt TV-licens kan se invigningen gratis?
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 13:09 #15
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det är inte bara invigningen som IOK bråkar om.
Inför OS var SVT tvungna att visa ett glättat reportage om hur bra allt är i Kina, stick i stäv mot det granskande updrag som alla massmedier borde ha men som SVT speciellt har att följa enligt sändningstillståndet.
http://www.fokus.se/2008/08/darfor-vek-sig-svt/
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 13:43 #16
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
men det är väl en annan diskussion...eller kan jag rättfärdiga allt mitt olagliga nedladdande med att jag tycker att statsskick och behandling av människor/mänskliga rättigheter i det land där det produceras (t.ex USA) inte är vad jag tycker att det borde...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 15:07 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Terabyte@Aug 19 2008, 01:05
Ahhh ... Bojkotta Kina! Sluta importera därifrån. Sedan måste man undra vem vill titta på skräpet med animerade fyrverkerier och playback-musik ...
Lycka till! Antar att det omfattar din dator också. Rensa ut hemmet på allt som står Made in China på..



Med lite tur , kan du säkert komma över en Luxor ABC1600 ( made in motala ) och ett televerksmodem med 1200 Baud.

:P
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 04:58 #18
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
IOK borde kanske jaga alla masstilverkade kopior av OS-produkter, som kepsar, T-shirts och allt annat skräp som har kopierats, tillverkats och säljs under OS i Kina. Där finns nog mer pengar än i en redan sänd OS-invigning.

Men visst ... vi sopar under allt som är fel i Kina under tiden OS och pratar inte om det ...

---

WebboT, klein: älskar era kommentarer. Skall skriva ut de och sätta de på väggen ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 05:07 #19
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by gummianka@Aug 19 2008, 13:43
men det är väl en annan diskussion...eller kan jag rättfärdiga allt mitt olagliga nedladdande med att jag tycker att statsskick och behandling av människor/mänskliga rättigheter i det land där det produceras (t.ex USA) inte är vad jag tycker att det borde...
Nej, det gör det inte, men visst är det ironiskt med tanke på att Kina som land och dess invånare har ingen alls respekt för immaterialrätt, samt de konsekvenser som följer från deras handlingar. :lol:

Även om du kan jämföra deras handlande med nedladdning från PB, så har de tagit det till en helt ny nivå. Det kommer ha konsekvenser i hela världen, vilket vi kommer se i framtiden. Vill de olika industrier jaga PB? - i så fall borde de börja med hela Kina ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 05:40 #20
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Terabyte@Aug 19 2008, 21:58
WebboT, klein: älskar era kommentarer. Skall skriva ut de och sätta de på väggen ...
You're welcome!
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017