Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SJ:s webbsida diskrimineringsanmäld

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-09, 13:26 #11
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
F.ö. finns det en annan typ av diskriminering på deras sida samt på tågen.

När man bokar nattåg och ska välja kupé så finns det endast "damer" eller "mixad" att välja på. Vad hände med herrkupé? Ok, jag har inget mot tjejbaciller och hade gärna sovit i damkupé, men det är snack om en principsak här!
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 16:28 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Däremot kan man ju tycka att SJ av företagsekonomiska skäl skulle vilja lägga den lilla extra utvecklingskostnaden det skulle innebära att handikappanpassa sidan, eller åtminstone tillåta att de som av olika skäl inte kan använda hemsidan att få använda vanliga kundjtänsten utan extra kostnad (fast jag tycker ju i och för sig att den inte borde kosta extra oavsett om man kan se sidan eller ej)...
Nu är det ju så att SJ faktiskt har gjort massor för att synskadade ska kunna använda deras tjänster, inte bara hemsidan. Gå in på SRF:s hemsida och ungefär mitt på första sidan finns det en länk till SJ:s informationssida för synskadade. SJ har en bra dialog med SRF sedan urminnes tider precis som de har med HRF osv. Nu kan jag inte avgöra hur mycket av bokningssystemet som är otillgängligt för synskadade men att ta hjälp av någon för att boka en biljett är väl inte någon större grej tycker jag.
Där ser man, då liknar anmälan mer en personlig vendetta från som blivit sur av mer personliga skäl, skulle jag tro...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 01:07 #13
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 141
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 141
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 8 2008, 22:22
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.
"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

<_<
Jonathan P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 01:23 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan P
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.
"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."
Är det en rättighet att kunna kräva att sidan anpassas efter allas behov? Då kan man fråga varför ska alla andra behöva besöka en ful sida som är helt anpassad för en viss grupp?

Sedan vem ska betala det? Hur många är det som inte lyckas köpa en biljett på deras sida? Skulle säkert blivit en extra kostnad på många tusen per biljett för just den personen. Eller ska alla andra resernärer betala för enstaka personer ska ha en helt ny sida?

Jag har besökt många röriga sidor som är svårt att hitta på, även fast man ser bra och är extremt datorvan.

Ska jag med börja klaga på alla sidor jag har svårt att hitta på som är röriga med?

I detta landet verkar alla tro att alla andra ska betala för alla andra, det finns faktiskt många sätt att boka biljetter. Även telefon funkar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 08:59 #15
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag håller delvis med Patrik, det är ingen rättighet att få använda en hemsida. Men nu är SJ statligt ägt och då tycker i alla fall jag att man ska kunna ställa krav på tillgängligheten.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 09:06 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan P
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.
"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

<_<
Så var det ju inte eller hur? Snarare "Tyvärr så är vår hemsida inte 100% handikappanpassad så var vänlig att ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig."

Det är som sagt tveksamt om det är diskriminerande att hänvisa till kundtjänst.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 10:13 #17
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by patrikweb@Aug 10 2008, 01:23
Är det en rättighet att kunna kräva att sidan anpassas efter allas behov? Då kan man fråga varför ska alla andra behöva besöka en ful sida som är helt anpassad för en viss grupp?
Rimligtvis borde man kunna kräva att åtminstone myndigheter och statliga företag är tillgängliga på webben även för synskadade. Även större företag borde ha ett egetintresse av att presentera sig på ett åtkomligt sätt för så många som möjligt. Det behöver heller inte vara en ful sida bara för att den är handikappvänlig - det handlar mest om medvetenhet och en genomtänkt design så att det exempelvis går att förstora texten utan att designen bryter ihop och använda semantisk och välordnad html. Det blir ingen större merkostnad om man är medveten om och tänker på detta från början.

…och dessutom, visst är det väl lämpligt att höra av sig och klaga hos företag som har en dålig hemsida. Det är till nytta för både för besökare och företaget.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 10:37 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by martine@Aug 10 2008, 10:13
…och dessutom, visst är det väl lämpligt att höra av sig och klaga hos företag som har en dålig hemsida. Det är till nytta för både för besökare och företaget.
Helt riktigt men man ska ringa till rätt person/ställe. Tycker jag att SJs sida suger så ringer jag inte till kundtjänst för de säljer biljetter, jag kontaktar SJs kundombudsman.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 16:09 #19
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 141
Jonathan P Jonathan P är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 141
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -Jonathan P@Aug 10 2008, 01:07
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Jag är inte så påläst vad gäller just den lagstiftning som skule kunna omfatta det, men det är knappast diskriminerande att en sajt är svårnavigerad. Det är ju i så fall helt öppet att välja att boka en bussresa, flygresa eller ta taxin.
"Nej tyvärr du kan inte köpa biljett hos pga att du är handikappad, men nejdå vi diskriminerar ju inte eftersom du kan åka buss, flyg eller taxi."

<_<

Så var det ju inte eller hur? Snarare "Tyvärr så är vår hemsida inte 100% handikappanpassad så var vänlig att ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig."

Det är som sagt tveksamt om det är diskriminerande att hänvisa till kundtjänst.X
Det var Xamdas inlägg jag kommenterade och inte artikeln, jag har inte ens läst artikeln. Dock så håller jag med de andra i tråden som skrivit att myndigheter och statliga företag borde göra sina hemsidor tillgängliga för så många som möjligt.
Jonathan P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 17:54 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Och jag reagerade på att du framställde det som att handikappade nekades köpa biljett vilket inte är sant.

Tillgängliga javisst men till vilket pris och till vilken grad? Att ha sajter där informationen inte är tillgänglig för synskadade tycker jag också är uselt men att bokningsfunktionen i det här fallet inte är 100% handikappanpassad gör ju inte sajten otillgänglig. Hur många synskadade kan använda forum och andra funktioner som använder captcha? 0 är min gissning. Det handlar helt enkelt om balansgång och det kan vara svårt ibland det medger jag.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017