FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Först om bilderna - flera riktigt bra, en del lite amatörmässiga (!) men helt klart en bildbank jag skulle kunna välja ur.
Jag har inte så stor erfarenhet att köpa stockbilder men har gjort det ett par gånger till en webbplats (som ännu inte är uppe) och ganska ofta till presentationer. Framförallt har jag handlat på iStock och Crestock. Så tag mina kommentarer utifrån den bakgrunden Ingångssidan - väl plottrig. Ett förslag är att ta bort tumbilderna och istället ha en inledande text där och istället för den stora bilden ett bildspel med bilder från olika kategorier. Kategoriknapparna får jag inget grepp om. Skulle förenkla och använda gemener istället för kapitilärer samt skippa fet initialversal. Rent allmänt har jag svårt att läsa text som är satt med kapitilärer. Jag tror det underlättar för läsaren med vanlig gemen text. När man kommer till leveransvillkor, priser etc blir det ännu värre eftersom då är texten dessutom grå på grå bakgrund. Typsnitt/formatering av länkarna. Väldigt svårt att läsa - texten blir tunn och pixlig Sökmotor efterlyses. Vet att det är ett jättejobb men att jag gillar iStock trots att Crestock är billigare beror på deras sökmotor. Förutom att man hittar så får man också idéer. Söka på "ledarskap" ger både typiska bilder och sådan jag inte tänkt på och som kan ge en extra dimension när man kombinerar bild och text Ett språk. Jag störs när det blandas svenska, engelska och tyska utan att det finns en tanke bakom. Här känns det som att man inte orkat översätta. Inga tomma sidor. Ta bort "Will coming soon ..." Antingen har man material eller så har man det inte. Information om bilderna. Speciellt platser/byggnader behöver en platsangivelse. Det KAN bli helt fel med en snygg byggnad som ligger i "fel" stad/land/världsdel Användarvillkor/priser Här måste du nog fundera på vem du vill sälja till. Ska bilderna användas som stockbilder i presentationer, nyhetsbrev, på webbsidor, förpackningar etc fungerar det dåligt med att fotografens namn ska anges. En anledning till att jag sällan använder stock.xchange som är gratis och har en del riktigt bra högupplösta bilder är just att "källan" ska uppges. Jag förstår inte marknadsföringsåtgärd. Om jag köper en bild får jag använda den när jag säljer in något till en (1) kund eller när jag säljer in ungefär samma sak till olika kunder? Du behöver inte svara här men ett förtydligande på sidan skulle behövas. Vad är "annan media" som jämställs med tidningar? Webbplatser, eböcker..., eller Egen hemsida kan man ha dem på men man får inte sälja vidare. Hur är det om man gör en hemsida för någon annan, dvs för att säljas vidare? (tips kolla istock.com och crestoc.com - bra och tydliga villkor som kanske kan hjälpa till) Hur lång tid tar det innan ni kan garantera att man får bilden. Jag är väl inte den ende som alltid behöver saker "omedelbart". Kan ni lova dem inom 24 timmar, 48 , en vecka eller? Saker som inte funkar När man klickar på Retuchering kommer sidan upp i eget mindre fönster (OK men ganska onödigt) som inte har någon verktygslist eller kan ändras i storlek. Här får allt plats - men klickar man på "Modellbild" så måste man skrolla för att se bilden. Poster Har valt "Köp en unik poster..." under ett par bilder men på den nya sidan har den aldrig dykt upp utan det har visats "bild saknas" Dessutom blir det väääldigt långa rader på köpsidan Usch vad jag gnäller! Men det är för att jag tycker att det vore trevligt med en svensk bildbank att handla från - så tag mina kommentarer rätt ![]() Jag vet inte om du vill ha mer generella synpunkter men här kommer några. Storleken. Hur stora är de? Det står Orginsize: 400x267 Köp högupplöst bild: 100 kr - klicka här 400x267 kallar i vart fall inte jag för högupplöst. Dessutom väldigt litet om man ska använda till toppbild på en webbsida eller som bakgrund till en presentation Olika pris på bilden i stort och litet format. Ibland behöver man en liten bild på ett par hundra pixlar. Jag gillar iStocks upplägg med att man kan köpa en mindre bild billigare men man behöver inte ha så många olika storlekar som de. Själv har jag tex köpt tangentbord, barnfot, chamgagneflaskor i storleken runt 400 px för att användas som illustrationer i presentationer (powerpoint kallas väl dessa Keynotbilder). Ärligt kan jag säga att jag inte skulle betala 100 kr för en sådan som används en gång. Inte heller för en illustration på en webbsida som kanske ska vara knappt 200 px. Låt säga att man får 3 sådan bilder för en hundring, dvs betala en hundring och sedan kunna ta ut tre stycken Motiv Det jag saknar och ofta ser att man använder samma stockbilder för är yrkesrelaterade saker - främst inom kontor/affärsliv. Det tråkiga är att det oftast blir de amerikanska kostymklädda personer som inte riktigt avspeglar svenskt yrkesliv. Bilder som kan levandegöra ledarskap, effektivitet, nätverkande, kommunikation, samarbete etc Ett tips för att se vilka bilder tidningar kan behöva är att se hur http://www.DagensArena.se valt ur http://www.sxc.hu/ bildsamling. Kan kanske även ge en vink om sökord på bilderna Oj vad långt det blev ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack Ciffan, det var nog det bästa inlägg med kritik och feddback jag någonsin läst
![]() Jag köpte ett färdigt script från Showit och det är svårt att ändra i det. Men det kommer en helt ny sida där med tiden, måste bara hitta ett bra och passande galleri, letade på hotscripts men hittar inget bra där. Frågade här tidigare om någon kunde tipsa om ett bra galleriscript men fick inga bra svar. När det gäller bilder så är alla på minst 3-5 MB så det är bra kvalite på dessa bilder, vill inte sälja små då det inte skulle bli så bra reklam med massa pixlar i bilden. Kvaliten på alla bilder i bildbanken kommer att vara bättre och bättre för varje dag, vi vill fylla på det med några tusen bilder först och ska sedan börja sålla ordentligt varje gång vil lägger in nya så till slut blir det bara bra bilder där. Har ju en massa GB med bilder som är fina men tagna med kompaktkameror så det är inget jag vill sälja, håller inte måttet. Kom gärna med tips på bra galleriscript, det viktiga är egentligen att det ser bra ut och att det finns bra admin. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för berömmet!
Glad att du tog kritiken så - det är inte lätt att skriva till folk man inte känner och få fram det man vill på ett bra sätt. Att bilderna är på 3-5 MB säger inte mig så mycket jag vill veta pixlar (X x X) för att kunna göra ett överslag om det räcker för en den plats jag tänkt den på. Speciellt om jag ska beskära bilden eller använda den för både webb och tryck. Jag tror inte du behöver vara rädd för att även sälja bilderna i mindre storlek. Jag menar samma bilder. Den som köper bilder, dvs väljer att betala istället för att köra gratisarkiven eller sno, kommer inte att använda bilder så att de blir pixliga. Man riskerar inte sitt eget rykte för ett par spänn. Däremot kan du göra stor skillnad, låt säga att originalet är 4200 x 2800 px så kan den mindre bilden vara runt 500 x 340, eller något sådan. En sak till. När det gäller motiv så tror jag att det kan vara smart att vara "politiskt korrekt", dvs tänka på kön, ålder, etnicitet etc. Till en webbplats (där jag fortfarande väntar på texter) skulle jag välja ut några bilder på barn och upptäckte att bilder på pojkar oftast visade på aktivitet medan flickorna mest var passiva och söta. Nej, jag vill inte ha det motsatta utan en blandning! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag får säga att jag tycker den är väldigt rörig, och fonten är otroligt jobbig att läsa.
Visst tycker jag om idén, men jag tycker inte om strukturen på hemsidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
De flesta bilder ligger på 4272x2848 pix i högupplöst, men kan levereras mycket större om köparen önskar
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Tog några bilder på olika prylar idag med den nya utrustningen, blir rätt bra faktiskt
![]() Några gamla knivar ur lådan: ![]() Favoritsnus: ![]() Vad tycker ni, kan jag börja sälja sådan tjänster, eller ska jag lägga många fler timmar på att träna just produktfotografering? Mitt erbjudande står fortfarande kvar, har du någon butik och behöver hjälp att fota dina produkter, jag kan hjälpa till i träningssyfte kostnadsfritt om det är få prylar. /Davve |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Börja sälja stock-bilder
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
fel post
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Nu har jag fixat till både designen å lite annat. Ser lite bättre ut nu, ska bara fixa till detaljer nu som sökfunktion å lite annat. Tipsa gärna vad som saknas, bilderna kommer läggas in löpande som sagt.
http://www.bildon.se |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|