Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nyköpings kommun

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-19, 13:02 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Hade han byggt sin infosida först och sen kopplat till porrsidan för att därefter lägga upp sin webbplats när tidningarna började skriva. Då kanske det hade gått.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-20, 11:41 #22
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadC
Hur är man riktigt funtad om man inte tror att det ska bli sån här uppståndelse över detta :-) det är ju inte ett litet företag det handlar om utan en kommun ;-)
En normalare reaktion än att koppla vidare till en p*rrsida skulle vara att fullfölja idén och skapa en bättre informationstjänst runt aktiviteter och evenemang än kommunens egen. Vem vet - kanske hade kommunen på sikt stött honom ekonomiskt eller integrerat den med huvudsiten. Problemet som jag ser det är ju att kommunen är liten och marknadsunderlaget ytterst begränsad, men med bra information kanske det kan locka lite besökare från "bygden" och peppa turister till att spendera mer pengar. Och Ja - med det namnet och det innehållet skulle han ändå förlora i ATF.
Jag tänker som du. Varför är det egentligen ingen som har anammat den idén ?
(är det någon som haft den och lagt ner den eller försökt och gett upp så får man gärna berätta)
Det borde vara en tjänstesektor som ju är helt oexploaterad (eller rättare sagt, en nischning av den som är det) där man om man kan leverera ett framgångsrikt koncept borde kunna gå att sedan återlansera igen och igen i större städer, hur många upplever idag att kommunens sida är i nivå med dom sidor man normalt besöker, när det gäller servicegrad och utveckling.

Sedan är det ju så att dom områden det skulle beröra, ofta är områden där det är en hel del pengar involverade, och där besökaren/kunden också kanske är mer öppen för "vägledning", det kan ju vara allt från bygglov, mäklare, jurister...
Ett annat exempel på tjänster som jag vet efterfrågas på den typer av siter är hitta/boka läkare, en tjänst som ju knappast blir sämre för att man inkluderar även privata läkare som inte är en del av landstingets system...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-20, 11:47 #23
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Man skulle väl kunna hävda att det är ett gammaldags sätt att organisera sitt "nätverkande" och engagemang, med fysisk/geografisk avgränsning, men jag vill ändå påstå att ens närmiljö fotfarande, "för alltid", kommer vara av yttersta vikt..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-21, 17:07 #24
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 19 2008, 12:40
Ingen domän under .se är förunnad någon annan - felet han begått är att han på ett misskrediterande sätt accosierat kommunen med nämnda sida och därigenom eliminerat trovärdigheten för en ev. tjänst.
Lite
relaterat till detta ämme - apropå ATF och kommuner.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-22, 00:23 #25
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Ingen domän under .se är förunnad någon annan - felet han begått är att han på ett misskrediterande sätt accosierat kommunen med nämnda sida och därigenom eliminerat trovärdigheten för en ev. tjänst.
Lite
relaterat till detta ämme - apropå ATF och kommuner.
Jag förstår vad du menar, men jag anser det inte vara riktigt samma sak.

Det står fritt för vem som helst att registrera lediga domännamn under .se, men det står också fritt för vem som helst att ansöka om ett tvistemål..

Sedan har jag i ganska många trådar skrivit om att det står innehavaren fritt att använda sin domän på det han/hon önskar (naturligtvis), men i detta fall har det varit till registrantens nackdel att använda ett parkeringspragram..tydligen.

Jag har gjort det förr, men tål väl att upprepas - Jag anser INTE att de av .SE utsedda tvistelösarna handlar och dömer konsekvent - i "braun"-ATFen gick det utmärkt att använda parkeringsprogram - i detta falla inte. Jag tycker att det är riktigt illa att det ska vara ett lotteri vem du ska få som tvistelösare och hur denne ställer sig till parkeringsprogram - helt klart förkastligt.

Sen kan jag väl gissa mig till att om registranten skulle varit kommuninvånare och gjort något kommuninriktat innehåll till sidan så hade resultatet kanske blivit ett annat. Jag anser inte (som många andra kanske gör) att Merlana Global Corporation (eller vem som nu verkligen står bakom) har agerat i ond tro - Domänen var ledig att registrera, vilket de gjorde - att de sedan temporärt placerar den i ett parkeringsprogram tills deras framtida planer för domänen sjösatts är väl inget fel (skriver så för det var ungefär det ordvalet som räddade Name Navigation i "Braun"-ATFen).

Nej - ska denna typ av domäner hanteras på speciellt sätt och räknas som "självklara" fulregistreringar så är det .SE´s förbaskade plikt att lyfta undan dem från att vara registreringsbara i förstläget - att först tillåta registrering och sedan tycka att det är ok att kommunen pungar upp runt 20-25K för att få den överförd är ingenting någon annan tjänar på ...förutom då .SE själva - luktar sämre i min näsa..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-22, 11:22 #26
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Det där sista håller jag verkligen med om, sen tycker jag ju iofs att dom borde kunna klara sig ganska bra på 750.000 årsavgifter/år.

Dom flesta "geografiska" domäner är ju skyddade (och varför inte alla är det kan man ju bara spekulera i), samtidigt är det ju svårt att täcka in alla kombinationer av ord.

Fast som jag tycker, så är, eller bör, ju Eskilstuna Kommun vara ett skyddat varumärke (vilket inte spelar någon roll i registreringsförfarandet, jag vet) hade han däremot registrerat bara eskilstuna så hade jag haft svårt att se att kommunen kunde anse sig äga det (vilket väl är orsaken till att dom är spärrade), vidare så stämmer det ju att ordet "kommun" anger en inriktning på sidan som inte stämmer (vilket inte heller är emot reglerna, jag vet) men beslutet säger ju också (vad jag kan utläsa) att det i det här fallet hade varit BÄTTRE om han haft en inriktning på sidan som haft en verklig anknytning till Eskilstunas Kommun, men det verkar också som att det är den som ansökt om ATF (EK) som bestämt att det ska tala emot, medans det väl normalt hade ansetts vara ett varumärkesintrång OM han gjort det (om ni förstår vad jag menar)

Så som du säger, det är läskigt med inkonsekventa beslut, det ger ju inte direkt en stabil grund att bygga ev. verksamhet på. Vad händer om Stockholms Kommun får för sig att dom vill ha stureplan.se ?

Man skulle ju kunna tänka sig en tidsgräns, att det ska ansökas om ATF inom en viss tid, och en rimlig följd av det blir att man skiljer på innehav och användning (som man oftast gör när det gäller andra saker)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-22, 13:05 #27
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Ju mer jag tänker på det, det är ju egentligen ett helt sjukt system som gäller för .se domäner (eller för domäner överhuvudtaget, jag vet inte) där man tillåter vem som helst att registrera en domän, och sen i efterhand stämplar en som....kriminell...för att man försöker utveckla något utifrån den "investering" man gjort (jaq tycker, som jag sagt tidigare, att hela begreppet med "ond-tro" syftar till att man skulle ha annat än ärligt uppsåt)
Oavsett om det gäller företag eller en kommun, hade det varit nånting annat än en domän det gällde, så hade situationen varit helt annorlunda, om jag kontaktade Trollhättans kommun och sa att jag hade den enda existerande SAABen av en viss modell, och frågade om dom ville köpa den, och/eller ville ha hjälp att rusta upp den, skulle dom bli skitglada, om jag ringer och säger att jag har trollhättan.se, så...

Eftersom jag faktiskt sitter på en domän av dylik karaktär så kan jag ju känna också att den enda som det INTE gagnar är ju invånarna i kommunen...vad gör man...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-22, 13:14 #28
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
gummianka - kloka ord!

Det där med geografiska platser är ett kapitel för sig som jag haft ganska roligt åt ett par gånger.
Tar vi exempelvis "vasastaden.se" så är den reserverad - men knappt en käft under 65 säger "vasastaden" utan "vasastan" om stadsdelen i Stockholm - även Google och Eniro har anammat detta - men inte .SE

En annan.. lite av ikon för Stockholm är ju "plattan" dvs Sergelstorg - vilket man då får förmoda att .SE reserverat, men icke för den sitter Bolama på. Men då kan ju "tyckare" anse att den rätta adressen borde vara att reservera "sergels-torg.se" eftersom platsen är uppdelad av två ord - men den adressen lyser fortfarande ledig..och då registreringsbar.

Landet "jugoslavien" - som inte existerar längre är reserverat..

.SE väljer att reservera domäner som "forenadekungariket.se" och "xn--frenadekungariket-zzb.se" men struntar i "storbrittannien.se" och "unitedkingdom.se"

.SE väljer att reservera "heligastolen.se" och påstår att det är ett land (fast det är ett ämbete) men struntar i att reservera landets egentliga namn "vatikanstaten.se"


Hmm gummianka - är du en sån där "kriminell fulregistrerare" ?

Skämt åsido - jag tror att många glömmer att det är frågan om tvstlösningar - dvs att en part anser sig ha mer rätt än den andre - finns inget kriminellt i det alls om man skulle förlora en ATF - det är mer att .SE myntat vissa registranter som "fulregistrerare" och som något nedvärderande och dåligt - men själva tjänar de pengar på dessa precis som på alla andra registranter. Och jag behöver väl inte nämna några namn, men det var "någon" som uttryckte Göran Glück som "vår mest betydelsefulle kund"....och det var inget ombud..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-22, 14:04 #29
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
haha...det där går väl under kategorin "värdelöst" vetande

Alltså, okej, inte kriminell, men jag tycker att "branschen" gräver sin egen grav, jag kan med min domän kontkata 1000 berörda parter och efterlysa ett intresse för det jag vill göra, men jag kan inte direkt kontakta dom som helt uppenbart, garanterat, är intresserade av den, för då kan det räknas som ond tro, trots att jag är ganska övertygad om att dom och jag till 90% skulle vara överens om vad den bör vara.

Som den cyniker jag är anser jag att när det gäller min domän så är slaget förlorat samtidigt som ett ev. ATF ansökan inkommer (även om jag nog rent sakligt faktiskt skulle ha ganska bra chanser) men samtidigt som "all reklam är bra reklam" så försöker jag faktiskt få igång en seriös sida och det anser jag svårt om domänen har ett ATF bakom sig, jag vill väldigt gärna göra det ihop med "kommunen"...

Nu har den ju varit registrerad sen lång tid, men...

Utpressning och hot hör så klart inte hemma i seriösa sammanhang, men utöver det så tycker jag nog inte det finns några "fulregistreringar", vad är tanken bakom nästan alla registreringar ? att man har en idé om att utveckla en fungerande sida, som fyller ett behov hos besökaren...och det är ju just kanske en chans för människor som normalt inte skulle hamna i den positionen, att man då ska manövrera ut människor med idéer genom ATF och andra metoder, det känns väldigt "guldrusch" á la 1800tal.
Det enda som jag ser som fulregistreringar i så fall är ju där man "undanhåller" domänen...och...jag vet en som registrerar telefonnummer-domäner, det får väl anses vara lite av fulregistrering....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-22, 14:16 #30
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men är dom "geografiska" domänerna spärrade vid ett och samma tillfälle eller har det skett löpande/kontinuerligt ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017