Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Niue vill ha tillbaka .NU

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-14, 15:19 #41
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Nu vet jag inte hur djupgående artikeln är men som den är skriven tolkar man det ju som att herr Bill endast investerat i IT (för att få något tillbaka kanske?) i Niue samt sponsrat rugbylag och en skönhetstävling (vilket ju är ganska normal reklam för ett företag). Att han skulle ha idkat någon välgörenhet för att ge något tillbaka till folket är väl svårt att se. Gratis trådlöst internet är väl knappast det första majoriteten av invånarna skulle önska sig?
Oläst 2008-06-14, 15:27 #42
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 14 2008, 15:19
Nu vet jag inte hur djupgående artikeln är men som den är skriven tolkar man det ju som att herr Bill endast investerat i IT (för att få något tillbaka kanske?) i Niue samt sponsrat rugbylag och en skönhetstävling (vilket ju är ganska normal reklam för ett företag). Att han skulle ha idkat någon välgörenhet för att ge något tillbaka till folket är väl svårt att se. Gratis trådlöst internet är väl knappast det första majoriteten av invånarna skulle önska sig?
Tydligen så pass viktigt för invånarna på en av världens mest isolerade platser på jorden, att Vivian vann premiärministervalet pga av denna fråga..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 15:49 #43
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Tydligen så pass viktigt för invånarna på en av världens mest isolerade platser på jorden, att Vivian vann premiärministervalet pga av denna fråga..
Jag kan givetvis ha fel =) Med tanke på vad han satsat pengarna på så är det hur som helst mycket osannolikt att han gjort det av ren välvilja. Taiwan, Nya Zeeland och Australien (och kanske ett par länder till) hjälper väl Stilla Havs-länderna en hel del redan och det känns som att han borde kollat var i regionen vilka resurser främst behövs istället för att ge 2000 individer i Niue trådlöst internet... Det han gjort har han till synes gjort för att

1) göra reklam för sin verksamhet
2) hålla sig väl med Niue (och kritiker av olika slag)

Jag säger inte att han är en skitstövel eller att han gjort något fel, däremot tycker jag en del försöker få honom att framstå som en "bättre och ädlare" människa än vad han kanske är.

Tror heller inte många av de som kritiserat honom här har gjort det av avundsjuka så det känns som en lite onödig kommentar. Dessutom är det inte honom som de flesta har kritiserat utan främst sättet landsdomänerna hanterats på vilket inte har ett dugg med herr Bill att göra.
Oläst 2008-06-14, 16:25 #44
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 14 2008, 15:49
Jag kan givetvis ha fel =) Med tanke på vad han satsat pengarna på så är det hur som helst mycket osannolikt att han gjort det av ren välvilja. Taiwan, Nya Zeeland och Australien (och kanske ett par länder till) hjälper väl Stilla Havs-länderna en hel del redan och det känns som att han borde kollat var i regionen vilka resurser främst behövs istället för att ge 2000 individer i Niue trådlöst internet... Det han gjort har han till synes gjort för att

1) göra reklam för sin verksamhet
2) hålla sig väl med Niue (och kritiker av olika slag)

Jag säger inte att han är en skitstövel eller att han gjort något fel, däremot tycker jag en del försöker få honom att framstå som en "bättre och ädlare" människa än vad han kanske är.

Tror heller inte många av de som kritiserat honom här har gjort det av avundsjuka så det känns som en lite onödig kommentar. Dessutom är det inte honom som de flesta har kritiserat utan främst sättet landsdomänerna hanterats på vilket inte har ett dugg med herr Bill att göra.
Ja, vi verkar helt klart se på ämnet med olika ögon.

Jag anser att Nunames får/fått en stor skopa oberättigad kritik från många håll
- I de allra flesta fallen är det fråga om åsikter från personer med sämre eller inga kunskaper i ämnet alls.
Detta tycker jag är fel och skriver så pass utförligt jag kan om VARFÖR jag anser det fel.

Och påstår du att jag skulle satt Bill på pedistal i NÅGOT sammanhang eller gett honom oförtjänst credd - så är du välkommen att visa var!
Jag anser att Nunames som registerhållare kunde gjort betydligt mer för TLDn och Bill som grundare och ägare för TLDn bär naturligtvis det yttersta ansvaret för det.
Men mer än så har jag ingen aning om - jag har inte träffat honom och jag har ingen uppfattning hur bra eller dålig människa han är - men det tycks alltså du ha tillräcklig information för att avgöra
- beror det på en klärvoajant förmåga hos dig eller är det bara ren intuition?

Däremot vilka uppgörelser och avtal som gjorts mellan inblandade parter kan jag inte avgöra mer än vad jag (du och alla andra) kan läsa sig till och vet att ord står mot ord
- inget konkret har visats upp som skulle stödja några fler åtaganden från Nunames.
Däremot har jag sett att påståendet om 25% började florera bland inhyrda kritiker ca 5 år efter att Nunames börjat drifta TLDn.

Sen beträffande vad som är den viktigaste prioriteringsordningen för att stödja Niue - har jag ingen uppfattning om, men om inget förändrats på 2 år så finns det iaf 23 wifi-noder för gratis access
http://www.niue.nu/iusn/wifiaccess.htm
Oläst 2008-06-14, 17:20 #45
Supermoderator

Supermoderator

Jag vet inte om vi verkligen ser på det med så olika ögon ändå. Min kritik riktar sig inte på något vis mot Nunames, de är som vilket företag som helst på många sätt. Det är snarare hanterandet av landsdomänerna som de flesta kritiserat i tråden och det har ju som sagt var inget med Nunames att göra. Sedan kan man faktiskt komma med vettiga argument utan att sitta inne med detaljkunskap i ett ämne (något som många chefer inte alltför sällan tvingas göra) även om det självfallet förekommer en del ogrundade uttalanden också.

Jag påstod aldrig att du satt Bill på pedistal eller något åt det hållet. Jag skrev heller inget om honom som privatperson utan endast vissa slutsatser utifrån det han genom Nunames gjort.

Även om det finns några här som är aningen fientligt inställda mot Nunames så har det mesta som diskuterats här mer med ICANN och landsdomäner att göra än med Bill och Nunames.

Med "regionen" ovan menade jag som synes inte Niue utan Stilla Havs-nationerna. Jag tycker det är lite dumt att ge samtliga Niues invånare något som saknas i övriga stater bara för att få lite goodwill. Det behöver inte göra något gott för regionen i stort i det långa loppet utan riskerar snarare att göra tvärtom.
Oläst 2008-06-14, 17:33 #46
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
du jämför med hästhandel, jag jämför det med hur andra minoriteter, tex. indianer, har behandlats, vi kanske kan lämna det där hän...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 17:45 #47
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 14 2008, 17:20
Jag vet inte om vi verkligen ser på det med så olika ögon ändå. Min kritik riktar sig inte på något vis mot Nunames, de är som vilket företag som helst på många sätt. Det är snarare hanterandet av landsdomänerna som de flesta kritiserat i tråden och det har ju som sagt var inget med Nunames att göra. Sedan kan man faktiskt komma med vettiga argument utan att sitta inne med detaljkunskap i ett ämne (något som många chefer inte alltför sällan tvingas göra) även om det självfallet förekommer en del ogrundade uttalanden också.

Jag påstod aldrig att du satt Bill på pedistal eller något åt det hållet. Jag skrev heller inget om honom som privatperson utan endast vissa slutsatser utifrån det han genom Nunames gjort.

Även om det finns några här som är aningen fientligt inställda mot Nunames så har det mesta som diskuterats här mer med ICANN och landsdomäner att göra än med Bill och Nunames.

Med "regionen" ovan menade jag som synes inte Niue utan Stilla Havs-nationerna. Jag tycker det är lite dumt att ge samtliga Niues invånare något som saknas i övriga stater bara för att få lite goodwill. Det behöver inte göra något gott för regionen i stort i det långa loppet utan riskerar snarare att göra tvärtom.
tartareandesire - Ok, då ber jag dig uppriktigt om ursäkt för mitt missförstånd och anser att det ligger mycket i det du skriver.

Niues närmaste grannar är Samoa och Tonga - dvs TLDer som är ganska lika .nu på många sätt och vis dvs att man försöker dra nytta av TLDns innebörd - .ws (WebSite), .to

(.as finns iofs också = American Samoa)

.ws driftas av ett företag i Kalifornien och .to verkar vara utlagt på 6 olika ombud - däribland Svenska IMC International Market Communicators AB, men jag har ingen kunskap i vilken omfattning de bidrar till landet eller regionen. Däremot ser jag det lite komiskt att .to erbjuder 100-års registreringar.. http://www.tonic.to/sweden/newname.htm?44524A20;;;

gummianka - riktigt så var det väl inte, utan du ansåg att jag hade en kolonialistisk inställning och som svar på det tog jag en sann berättelse som metafor för hur jag ser på det. (Jag tror nog att den förstods av det stora flertalet om än inte av dig.) Men jag håller med dig, kanske bäst att inte gå in på det ...eller vill du att vi börjar prata samer??
Oläst 2011-03-10, 14:11 #48
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av claes Visa inlägg
1. Bara att hitta en kobbe, sätta dit en satellittelefon och kräva ett eget landsprefix från ITU. När du fått 0099923 eller vad du nu får som telefonprefix är du nästan godkänd för en landskod.

2. Välj dock först namn på landet så att du kan trixa till dig en bra kod. "Konungariket Aladåb" borde kunna ge ".ab" som landskod vilket du skulle kunna dra nytta av i Sverige i alla fall.

3. Därefter kör du en förhandsperiod där alla med varumärken får förhandsregga sig svindyrt, därefter släpper du domänen för allmän registrering men först efter du reserverat en-, två och trebokstavs, alla siffer- samt alla andra generiska namn som du först senare släpper i en auktion. Höj sedan priset ett snäpp varje år samt inför dryga avgifter för byte av namnserver eller överföring av domän. Streta emot och vägra hålla med tjänster som whois tills ICANN hotar.

4. Profit!!!
Vet inte hur jag hamna i den här tråden men det här var ett av de roligaste inläggen på länge som förtjänar en bump
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-10, 15:52 #49
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Kan bara hålla med!
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-10, 15:58 #50
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

umm, jovars..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017