Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-06, 20:13 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 6 2008, 03:20
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på AMS enbart 20% detsamma gäller dem andra arbetsförmedlingarna. *Har ni nån aning om varför det är så? *Är det för att det kostar mycket för en arbetsgivare att annonsera utan att få rätt kompetens eller vad är det för småsaker som skapat den här situationen på arbetsmarknaden i Sverige?

Nån som vet varför arbetsmarknaden är (från vad jag har hört) så mycket smidigare i Danmark och England?
ca 1 miljon människor byter jobb varje år i sverige, endast 7000 av dessa förmedlas direkt av arbetsförmedlingens handläggare, dessutom förmedlas ca 14 000 s.k. arbetsmarknadspolitiska jobb per år av ams. Vad är då haken, jo ams har ca 7000 handläggare/förmedlare !!!!!

(Uppgifterna hämtade från en artikelserie i Expressen förra året)

Det är mao värre än du skriver, dvs det är endast 0,7-2,1% beroende på hur man räknar som förmedlas av ams 7000 förmedlare.

Orsaker kan vara:

1) ams personalen har felaktiga direktiv från arbetsgivaren/regeringen

2) ams personalen förstår inte arbetsmarknaden

3) ams personalen skjuter ifrån sig ansvaret till de arbetssökande

4) ams personalen tar inte iniativ till att kontakta arbetsgivare

5) ams personalen sitter på arslet och väntar på att arbetsgivare ska ringa dem

6) kvalificerade arbetssökande (högt utbildade akademiker samt andra erfarna yrkesmännsikor) tvingas gå förnedrande och obligatoriska jobbsökarkurser till ingen nytta

7) ams personalen tvingar alla sökande att söka alla jobb, helt vansinnigt

8) de arbetssökande demoraliseras genom ams behandling av dem så glada och kvalificerade människor blir apatiska och deprimerade

9) arbetsgivare vet att arbetssökande som skickas från ams är tvingade dit mot sin vilja och anställer dem inte.

.
.
.

Jag har själv suttit framför en ams förmedlare som såg som sin uppgift att hitta alla medel för att slänga ut mig ur a-kassesystemet (vilket gjorde att jag inte kunde betala hyran), jag tappade fullständigt förtroendet för ams efter detta. Men jag var inte an vanlig arbetssökande utan överklagade till länsarbetsnämnden som gav mig rätt och handläggaren blev förflyttad!!!

Jag vet inte riktigt vad du får siffran 7000 ifrån (Expressen säger du, men...) eller hur du räknar för att få den.
Ska man räkna jobb där en handläggare jobbar rent konkret, aktivt, för att knyta ett avtal mellan företag och arbetstagare skulle jag kunna tänka mig att du har rätt, även om det låter lite där också. Jobb som förmedlas av eller genom Arbetsförmedlingen ska väl i ärlighetens namn tillskrivas dom.
Sen är väl inte frågan riktigt så enkel heller, för mig är det minst lika relevant vilka dessa 7000 jobb är och förmedlas till (om vi nu köper den siffran) som på alla andra ställen i samhället så är det väl inga problem att hitta någon som vill anställa den som redan har ett jobb, som redan är etablerad (precis som någon sa, några VD poster hittar du ju knappast på amv.se) och privata förmedlare kan säkert ta bra betalt för att headhunta en VD till ett större företag, men det är inte lika attraktivt, men minst lika mycket jobb, med att sy ihop ett case med Lina 25 som är bara orkar jobba halvtid för att hon varit sjuk, och ett verkstadsföretag som inte vet om dom vågar anställa henne...
De övriga som hittar jobb genom ams gör det på egen hand genom att de söker på direkt till arbetsgivare på webbplatsen.

Men handläggarnas effektivitet kan starkt ifrågasättas, det var kontentan av Expressens artikelserie förra året.

För att kolla lite officiell statistik från AMS egna system http://mstatkommun.arbetsformedlingen.se/ så framgår det att vi har 503768 arbetssökande just nu. Att 49084 hittade ett nytt jobb under maj månad i år. Att ams fick in 59276 nyanmälta lediga jobb. Att det fanns 41975 lediga platser kvar vid månadsens slut.

Det framgår inte av denna statistik hur många som förmedlats av ams förmedlare, däremot finns uppgifter hur många som 72762 är med i något aktivitetsstödprogram och att 122187 är helt arbetslösa (och inte med i några stödprogram), varav 33651 är långtidsarbetslösa (längre än 6 mån om jag minns rätt).

Jag menar att ams ska släppa alla regleringar och enbart ägna sin tid åt att förmedla jobb och då måste de ha bättre kontakt med arbetsgivarna och ta mer iniativ. De måste dessutom lyssna på vad de enskilda arbetsökande vill och har för förutsättningar. Resten är en matchningsprocess som måste blir betydligt effektivare.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 20:36 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Åtgärderna som sätts in mot personer som aldrig haft en riktigt jobb och inte kommit in i systemet är långt värre. Det finns ett projekt som heter "Klivet" som är för ungdomar, med "jobbsökarkuser" och likande.

Jag hjälpte nyligen en bekant med en ansökan. Handläggaren på "klivet" ratade ansökningen rakt av (handläggaren verkade ha problem att förstå skriven svenska) men det roliga var att ansökan ledde till intervju och nästan jobb. Det stod mellan två personer tillslut och den andra var dubbelt så gammal och hade många års yrkeserfarenhet.

Vad värre är så har de hittat på något nytt som ska användas under praktiktiden. De arbetssökande ska skriva en rapport om känslomässiga intryck på arbertsplatsen och hur de hanterat olika situationer Det rekommenderas starkt att man ska rita en liten bild också. Detta ska resultera i ett dokument som handläggarna sedan rekommenderar ska bifogas ansökan.

Jag skulle förpassa en sådan ansökan till runda arkivet direkt. Det förmodar jag att alla andra arbetsgivare också skulle göra.

Jobbsökarkurser, gruppcoachning och liknande är ett skämt. Vad jag förstått finns det undantagsvis några vettiga kurser. Jag vet att arbetsförmedlingen medverkade i någon kurs som utbildade nätverkstekniker och alla fick jobb efter utbildningen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 11:39 #13
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
En annan sak som jag har sett är kvaliten på ansökningarna som kommer in... fullkomligt fruktansvärda. Jag pratar om de dokument de skickar in vid en ansökan. Ams egna jobbsökarkurs är ett skämt... hela ams sätt att jobba på är ett skämt.
En stor orsak till den dåliga kvaliten på ansökningarna kan nog förklaras med att de som skrivit dom är tvingade att söka jobbet. Om det är ett jobb som de med stor sannolikhet vet att de ändå inte kommer att få lär de inte lägga ned speciellt mycket arbete på att göra en bra ansökan
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 12:06 #14
Supermoderator

Supermoderator

En annan anledning kan ju vara att jobbsökarkursena också säger att när du väl ser en annons så är det ingen idé att söka - då är jobbet redan tillsatt.

Visserligen förekommer sådana fall men det är aldrig onödigt att skicka en ansökan. Att däremot skicka en dålig ansökan och göra ett oseriöst intryck kan vara mycket skadligt för all framtid.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 01:02 #15
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
En snabb fråga bara. Hur gör man om man känner sig missnöjd med sin handläggare på AMS? Hamnade i en rätt häftig diskussion med en handläggare där det var otrevlig ton från första början. Bland annat hade jag blivit anvisad att söka ett jobb inom biltvätt där jag påpekade att jag är intresserad av jobb inom IT-branschen men fick svaret "Jaha, så du är för fin för det?". Dessutom fick jag en tillsägelse att nästa gång jag tackar nej till något blir jag av med all möjlig ersättning och kan bara vara inskriven för bas-service eller vad det kallas (dvs. man står inskriven men får ingen service, vilket man för övrigt inte får heller...)

Som tack för den härliga diskussionen fick jag även med mig en bunt jobbannonser som jag är tvungen att ansöka. Självklart inte inom IT, utan lager som jag inte är vidare intresserad av...

För övrigt var det mycket. "Du måste ta eget ansvar". "Gå in på Gula Sidorna och skicka jobbansökningar till alla företag som kommer upp under IT". Bland annat osv.

Är det inte något som AMS bör syssla med istället? Trots allt tjänar ju de flesta handläggare över 25 000 månad...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 01:32 #16
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
hehe... den tonen du beskriver känner man igen. Angående byta handläggare... du kan ju prova säga till en annan handläggare att du inte är nöjd med den du har. Tror dock inte det kommer hjälpa så mkt.

För din handläggare är du förmodligen bara en siffra eller en alphanumerisk kod hon/han ska flytta från "arbetslös" mappen till "sysselsatt" mappen... oavsett jobbet.

Det är en sak om man är 14-16 år, aldrig satt sin fot på arbetsmarknaden.... då ska man skaffa arbetserfarenhet och kan inte förvänta sig att få något jobb inom sitt intresseområde. Men jag gissar på att du inte är i det stadiet i ditt liv.

Hur som helst... de behandlar en inte som en medmänniska utan som ett irriterande moment man vill bli av med.

Detta gäller ju såklart inte alla handläggare... jag har faktiskt stött på EN som var otroligt vänlig och hjälpsam.

Edit
Glömde säga en sak....

Jo, det är mkt som är upp till dig när du ska söka jobb. Angående gulasidorna så är det väl en bra början.... leta upp så många du kan, kontakta dem på måfå och fråga hur deras situation är.... säg inte heller nej till praktikjobb... dessa kan mkt väl leda till anställning. Va framåt, va social och var inte rädd för att få ett nej.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 05:07 #17

Citat:
Originally posted by Spindel@Jul 10 2008, 01:02
En snabb fråga bara. Hur gör man om man känner sig missnöjd med sin handläggare på AMS? Hamnade i en rätt häftig diskussion med en handläggare där det var otrevlig ton från första början. Bland annat hade jag blivit anvisad att söka ett jobb inom biltvätt där jag påpekade att jag är intresserad av jobb inom IT-branschen men fick svaret "Jaha, så du är för fin för det?". Dessutom fick jag en tillsägelse att nästa gång jag tackar nej till något blir jag av med all möjlig ersättning och kan bara vara inskriven för bas-service eller vad det kallas (dvs. man står inskriven men får ingen service, vilket man för övrigt inte får heller...)

Som tack för den härliga diskussionen fick jag även med mig en bunt jobbannonser som jag är tvungen att ansöka. Självklart inte inom IT, utan lager som jag inte är vidare intresserad av...

För övrigt var det mycket. "Du måste ta eget ansvar". "Gå in på Gula Sidorna och skicka jobbansökningar till alla företag som kommer upp under IT". Bland annat osv.

Är det inte något som AMS bör syssla med istället? Trots allt tjänar ju de flesta handläggare över 25 000 månad...
Om du har klagomål på en handläggare så ska du skriva en skriftlig klagan och skicka den till länsarbetsnämnden. Skicka gärna en kopia till chefen på arbetsförmedlingskontoret du besökte och en kopia till handläggaren i fråga.

Det är viktigt att du har verkliga klagomål dvs att de inte gjort sitt jobb eller uppträtt verkligt ohövligt, försök hänvisa till någon arbetsintruktion eller policy de bryter mot, då har du betydligt bättre chans att ditt ärende bemöts med respekt. Att bara klaga i största allmänhet har sällan någon effekt.

Det gjorde jag en gång i tiden när jag blev behandlad exakt som du.

JAg fick rätt och handläggaren fick andra arbetsuppgifter!!!!!!!! YUPPPPIIIIIIEEEE!!!!!

Men det lönar sig ALDRIG att klaga muntligt till en myndighet, skriftligt ska det vara.

Visa sedan med dokumentation att du verkligen söker jobb aktivt inom IT-sektorn så brukar det hjälpa oxo. Arbetsförmedlingarnas handläggare verkar vara totalt inkompetenta och lyssnar inte alls till arbetssökandenas behov.

Du kan ju göra som jag gjorde när de anvisade mig jobb till bussbolag, jag sökte jobb som systemutvceklare och skickade ansökan till bussbolaget, jag fick inte något jobb, men jag hade sökt jobbet som de anvisade s jag fick behålla a-kassan. En fårnte va dum... :-)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 06:58 #18
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Hela AMS är väl en rest produkt av ett misslyckat Socialdemokratisk samhälle. DDR föll samman för 20 år sedan, nu faller Socialdemokratiska folkhems trams samman också.

Öka fribeloppet som man kan tjäna skattefritt varje år till 150.000:- , då skulle också uppstå flera lågstatus jobb. Istället för att ge folk A kassa, ge folk en F Skattsedel istället.

Ibland stället man allders för höga krav också, för att bli fångväktare, så skall du ha gått på högskola. Det bör räcka med en elementära kunskaper om hur en hagelbössa fungera ( Typ ladda och patron ur ) , dvs alla Svenska män har den kunskapen sedan lumpen.

Gå in en butik t.ex US, där har du gott om personal, du har tom en fimp plockare utanför. Varför har man inte det i Sverige för?

Därför arbete beskattas så högt. Därav har vi också skyhög arbetslöshet.

Satsa mer resuser på dom grupper som har svårt att komma ut på arbetesmarknaden. Har man högskoleutbildning så kan man troligen försej sig själv..

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Det sägs att 80% av alla jobb aldrig annonseras på AMS enbart 20% detsamma gäller dem andra arbetsförmedlingarna. *Har ni nån aning om varför det är så? *Är det för att det kostar mycket för en arbetsgivare att annonsera utan att få rätt kompetens eller vad är det för småsaker som skapat den här situationen på arbetsmarknaden i Sverige?

Nån som vet varför arbetsmarknaden är (från vad jag har hört) så mycket smidigare i Danmark och England?
ca 1 miljon människor byter jobb varje år i sverige, endast 7000 av dessa förmedlas direkt av arbetsförmedlingens handläggare, dessutom förmedlas ca 14 000 s.k. arbetsmarknadspolitiska jobb per år av ams. Vad är då haken, jo ams har ca 7000 handläggare/förmedlare !!!!!

(Uppgifterna hämtade från en artikelserie i Expressen förra året)

Det är mao värre än du skriver, dvs det är endast 0,7-2,1% beroende på hur man räknar som förmedlas av ams 7000 förmedlare.

Orsaker kan vara:

1) ams personalen har felaktiga direktiv från arbetsgivaren/regeringen

2) ams personalen förstår inte arbetsmarknaden

3) ams personalen skjuter ifrån sig ansvaret till de arbetssökande

4) ams personalen tar inte iniativ till att kontakta arbetsgivare

5) ams personalen sitter på arslet och väntar på att arbetsgivare ska ringa dem

6) kvalificerade arbetssökande (högt utbildade akademiker samt andra erfarna yrkesmännsikor) tvingas gå förnedrande och obligatoriska jobbsökarkurser till ingen nytta

7) ams personalen tvingar alla sökande att söka alla jobb, helt vansinnigt

8) de arbetssökande demoraliseras genom ams behandling av dem så glada och kvalificerade människor blir apatiska och deprimerade

9) arbetsgivare vet att arbetssökande som skickas från ams är tvingade dit mot sin vilja och anställer dem inte.

.
.
.

Jag har själv suttit framför en ams förmedlare som såg som sin uppgift att hitta alla medel för att slänga ut mig ur a-kassesystemet (vilket gjorde att jag inte kunde betala hyran), jag tappade fullständigt förtroendet för ams efter detta. Men jag var inte an vanlig arbetssökande utan överklagade till länsarbetsnämnden som gav mig rätt och handläggaren blev förflyttad!!!
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 08:34 #19
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
omg...kan ingen bara tysta honom....det amerikanska samhället är väl knappast en framgångsmodell...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 09:10 #20
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Jag tycker inte det är något som helst fel att kräva att någon skall söka ett jobb inom en biltvätt, lager, osv. Jag som skattebetalare skall inte behöva betala för folk som går hemma för att de inte tycker att ett specifikt jobb de blir erbjudna är kul.
Däremot tycker jag att handläggare skall agera professionellt och av egna erfarenheter vet jag att Arbetsförmedlingen suger.

Själv är jag civilingenjör och jobbar idag med precis det jag vill jobba med, tjänar bra, har bra kollegor. Men jag fick inleda min karriär med 6 månader på ett lager. Ett jobb vad som helst är bättre än inget jobb... Om man aktivt gör valet att inte jobba inom ett område man inte har som mål under en begränsad tid så anser jag att man inte heller ska ha rätt till någon ersättning från oss som jobbar och betalar skatt. Har du ett jobb - oavsett vad det är - så är det också lättare att få ett jobb inom det område du vill jobba inom.
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017