Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TV4 har rättigheterna till Fotbolls-EM!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-29, 17:46 #31
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by Westman@May 29 2008, 14:20
Prova att läsa UrL och lagen om tvlicens till att börja med. Sen kan du läsa om UEFAs tvrättigheter på deras hemsida. Det går också att kontakta Sportfive.

Det verkar som om du använder strutstaktik. Tro mig, det fungerar inte.
Westman!

Jag försöker inte alls använda strutstaktik (åtminstonde inte medvetet ). Jag försöker snarare tvärtom förstå och lära mig vari dom lagliga begränsningarna finns inom detta område, då jag är inblandad i ett samarrangemang mellan ett företag och en fotbollsförening under juni månad där tv-utsänd em-fotboll är ett av de tänkta bärande inslagen.

Om vi måste erlägga 25.000-50.000 kr för att få visa några em-matcher faller hela idén. Jag söker därför efter ett sätt att undvika detta utan att för den skull flagrant bryta mot någon lag.

Har därför läst igenom Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, som jag tolkar är det du menar med "lagen om tv-licens". Kan dock inte se att denna lag på något sätt reglerar dessa frågor. (Vi erlägger sedvanlig TV-licens).

Har även provat att skumma igenom Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (den är lång) vilket jag tror är det du menar med "UrL". Tycker dock inte att det helt enkelt att se vilken paragraf som förbjuder visning av TV offentligt. Om du är hemtam med denna lagstifitning tar jag tacksamt emot en hänvisning till aktuell paragraf.

Beträffande STIM är det väl en specifik företeelse just på musikområdet. Någon motsvarighet finns väl ej på TV-området? Denna typ av organisationer verkar omnämnas i UrL 47 § Användning av ljudupptagningar för offentligt framförande m.m. och berör, såvitt jag förstår, endast ljud/musik.
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 17:58 #32
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar

Reg.datum: Oct 2004
Se EM på TV? Riktiga fotbolls supportrar drar jag så klart ner till Österrike!
Fick biljetter till två matcher =)
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 18:07 #33
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Alto@May 29 2008, 17:58
Se EM på TV? Riktiga fotbolls supportrar drar jag så klart ner till Österrike
Fick biljetter till två matcher =)
Jag spelade mig till en resa på poker =) Aldrig att jag skulle betala för att se det på plats annars....
Oläst 2008-05-29, 21:33 #34
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Jag har för mig att den utmärkte krönikören Johan Tell en gång skrev om när han var på resa i Italien och tittade på fotboll på en TV på en lokal krog. Så fort det drog ihop sig till målchans slocknade dock bilden och gick över till reklam. När reklamen var slut fortsatte matchen och man kunde förstå att det gjorts mål.

Förvirrad som tusan begrep Johan Tell till slut att den lilla TV-kanalen inte hade haft råd att köpa hela matchen utan enbart matchen utan mål. Sändningsrätten till matchen _med_ mål hade sålts till en betydligt rikare TV-kanal...

- - -

Ni som åker på EM kan ju annars bambusa matcherna till oss andra. Och är ni flera kan man numera live-mixa bambusersändningar från flera telefoner.

(Tut i egen lur då jag varit med att ta fram Bambuser...)
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-30, 00:40 #35
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Jäkla gnäll om detta?

Tror ni inte krogarna kommer att dra in dessa pengar på alla fotbollsnördar som sitter o pimplar öl framför tvn?
Krogarna ser pengarna som en investering istället för en utgift. Sedan är det väl en fördel att tv4 sänder fotbollen istället för Canal+ som man måste ha en ful jäkla tallrik på taket för att se.

Go TV4
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-30, 08:08 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wwww
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Prova att läsa UrL och lagen om tvlicens till att börja med. Sen kan du läsa om UEFAs tvrättigheter på deras hemsida. Det går också att kontakta Sportfive.

Det verkar som om du använder strutstaktik. Tro mig, det fungerar inte.
Westman!

Jag försöker inte alls använda strutstaktik (åtminstonde inte medvetet ). Jag försöker snarare tvärtom förstå och lära mig vari dom lagliga begränsningarna finns inom detta område, då jag är inblandad i ett samarrangemang mellan ett företag och en fotbollsförening under juni månad där tv-utsänd em-fotboll är ett av de tänkta bärande inslagen.

Om vi måste erlägga 25.000-50.000 kr för att få visa några em-matcher faller hela idén. Jag söker därför efter ett sätt att undvika detta utan att för den skull flagrant bryta mot någon lag.

Har därför läst igenom Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, som jag tolkar är det du menar med "lagen om tv-licens". Kan dock inte se att denna lag på något sätt reglerar dessa frågor. (Vi erlägger sedvanlig TV-licens).

Har även provat att skumma igenom Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (den är lång) vilket jag tror är det du menar med "UrL". Tycker dock inte att det helt enkelt att se vilken paragraf som förbjuder visning av TV offentligt. Om du är hemtam med denna lagstifitning tar jag tacksamt emot en hänvisning till aktuell paragraf.

Beträffande STIM är det väl en specifik företeelse just på musikområdet. Någon motsvarighet finns väl ej på TV-området? Denna typ av organisationer verkar omnämnas i UrL 47 § Användning av ljudupptagningar för offentligt framförande m.m. och berör, såvitt jag förstår, endast ljud/musik.
TV-licensen gäller SVT, UR och SR:s utsändningar. SR kan sätta myror i huvudet på dig eftersom STIM tar betalt av både SR och företag för samma sak. TV-licensen ger dig rätt att se statsfinansierad TV enligt de premisser som lagen föreskriver.

UrL behandlar inte TV specifikt och jag förstår inte varför det måste stå TV? Sändningen är ett konstnärligt verk som TV4 innehar rättigheterna till. Läs paragraf 2 och om du inte förstår så bör du kontakta jurist eller någon som kan göra den förståelig för dig. Bara för att du inte förstår en lag betyder inte att den inte gäller.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-30, 08:10 #37
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by claesm@May 29 2008, 21:33
Ni som åker på EM kan ju annars bambusa matcherna till oss andra. Och är ni flera kan man numera live-mixa bambusersändningar från flera telefoner.

(Tut i egen lur då jag varit med att ta fram Bambuser...)
Uppmana till lagbrott? Aja baja.
Oläst 2008-05-30, 08:20 #38
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Jonas@May 30 2008, 00:40
Sedan är det väl en fördel att tv4 sänder fotbollen istället för Canal+ som man måste ha en ful jäkla tallrik på taket för att se.
Hört talas om kabel-tv? Även om jag fick kabeltv med Canal+ för 199 kr/mån för några år sedan och vägrar betala uppemot 600 kr/mån (det är vad det skulle kosta) för att se en film någon gång ibland när jag kanske kan ha tid.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-30, 08:38 #39
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Bambuser fenomenet är väl än så länge för begränsat och för "tekniknördigt" för att några större arrangörer skall bry sig om det. Dessutom, varför begränsa det. Titta på skivindustrin så ser man snart hur illa det fungerade med att begränsa hur publiken ville konsumera.

Jag tror det är nästa nöt att knäcka för arrangörer. Bambuser och liknande är här för att stanna.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-06, 18:37 #40
Westmans avatar

Westmans avatar

Jag har tagit hem prislistan och jag förstår inte problemet wwww, om det är en ideell förening som du säger så kostar det max 5000 + moms för hela EM om det är "Med kommersiella inslag som annonsering" och max 100 platser per match. Fler platser = offert. Se punkt 6 i den stora prislistan. Det är billigt tycker jag.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017