Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Företagsnamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-27, 15:57 #11
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av alltinggratis
Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm
Men moms slipper man väl?
Bara om du inte köper inom Sverige, eller om din utgående moms är mindre än ingående...
Är man momsregistrerad så får man dra av momsen. Du får dra av hur mycket ingående moms du vill även om utgående är mindre.

Har man t.ex. alla sina inkomster via något affiliatnätverk utomlands och därmed inte har någon moms på dem, dvs. utgående moms så är det helt okej att köpa saker till företaget och dra av ingående moms.

Det kan se lustigt ut att inte ha någon utgående moms utan bara ingående moms men det är helt okej.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 17:02 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by alltinggratis@Apr 25 2008, 19:00
Så kan man visst göra.
Den första månaden hade mitt företag inget registrerat namn.
Jag var då inne hos Swedbank för att teckna ett företagskonto och bankgiro, minns jag. De frågade efter företagsnamnet. Jag sa att företaget inte hade något namn registrerat. Då fick jag kalla det vad jag ville och de sa att jag kunde ändra det senare hos dem när företagsnamnet blivit registrerat, vilket jag också gjorde.
Jag vet inte om du måste registrera ett namn inom en viss period, men det kan jag verkligen rekommendera dig att göra snarast möjligt av många anledningar, bl.a. får du ett seriöst ansikte utåt. Sedan krävs det ofta att du fyller i företagsnamnet när du köper något.
Så länge du inte har ett namn kan det vara en bra idé att använda Förnamn Efternamn.
Hm, är du säker? Jag har också företagskonto och bankgiro hos Swedbank men de frågade aldrig efter företagets namn.
Oläst 2008-04-28, 20:58 #13
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av alltinggratis
Så kan man visst göra.
Den första månaden hade mitt företag inget registrerat namn.
Jag var då inne hos Swedbank för att teckna ett företagskonto och bankgiro, minns jag. De frågade efter företagsnamnet. Jag sa att företaget inte hade något namn registrerat. Då fick jag kalla det vad jag ville och de sa att jag kunde ändra det senare hos dem när företagsnamnet blivit registrerat, vilket jag också gjorde.
Jag vet inte om du måste registrera ett namn inom en viss period, men det kan jag verkligen rekommendera dig att göra snarast möjligt av många anledningar, bl.a. får du ett seriöst ansikte utåt. Sedan krävs det ofta att du fyller i företagsnamnet när du köper något.
Så länge du inte har ett namn kan det vara en bra idé att använda Förnamn Efternamn.

Hm, är du säker? Jag har också företagskonto och bankgiro hos Swedbank men de frågade aldrig efter företagets namn.
Jag gjorde precis det här förra veckan. Gick in på swedbank och öppnade företagskonto + bankgiro. Damen frågade efter firmanamn men jag sa att det inte är något krav att registrera sig hos bolagsverket med EF. Då fick jag välja namn och tog då ett företagsnamn som påminner en del om mitt eget namn, så jag lär inte kollidera med något annat företag. Det namn man väljer är det som kommer upp sen när folk söker på en bankgiro.

Är det lönt att registrera sig hos bolagsverket i det här läget? Snara då kanske varumärkesskydda sitt namn eller hemsidesnamn.. vad kostar det? Kan man ta sin webadress och skydda den eller får man bara skydda namnet utan tld?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-28, 21:59 #14
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by Pewa@Apr 25 2008, 17:01
Om man inte registrerar sig hos bolagsverket, är då bolaget namnlöst?
Har inte läst hela tråden, men bolagets "namn" blir då ditt fullständiga namn, samt ditt personnummer då, precis som ett registrerat EF.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-28, 22:03 #15
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 27 2008, 16:02
Om du sätter in pengar på ditt bankgiro via en internetbank så får du upp företagsnamnet när du lägger till bankgirot som en ny betalningsmottagare.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 12:01 #16
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Planerar man att använda ett namn i det jobb man gör för en EF tycker jag att man ska fundera på att registrera det.

Jag registrerade ett namn för min EF när jag körde igång kring 99. Namnet var bara registrerat i det län jag då bodde och jobbade. Jag var ju bara en liten lokal spelare men använde ändå namnet i de projekt och jobb jag gjorde.

Ett par år senare dök det upp ett utländskt bolag med samma namn som ville etablera sig i sverige (som jag inte alls kände till när jag registrerade mitt namn). När de såg att jag hade en liten EF med "deras" namn hörde de av sig och vi kom fram till en vettig överenskommelse och jag släppte namnet och domäner till dem efter en viss ersättning. Jag vet för lite om det juridiska för att avgöra om de hade kunnat få sin vilja igenom även utan att först reda ut det med mig men genom att ha namnet registrerat fick jag i alla fall deras uppmärksamhet och jag fick en vettig chans att byta namn på ett kontrollerat sätt.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-29, 12:47 #17
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Härliga gamla tider! Kommer väl ihåg det! mnem....

Håller med Daniel om att man bör registrera det, kostar ingen stor peng, man får namnet lite mer skyddat, samt att det kan ses som mer seriöst.
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 14:40 #18
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Originally posted by ztream@Apr 25 2008, 18:06
Bolagsverket för EF är slöseri med pengar och tid.

Hitta på ett namn och kalla dig det, det har ingen betydelse. Ta din hemsideadress exempelvis eller något liknande.
Men Dan... Du skriver själv på din blogg:

Citat:
Jag gillade Moonstone AB, men det var reggat av massa enskilda firmor så det kan man ju glömma.
Jag förstår inte hur du tänker. Förklara!
RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 15:10 #19
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Inga konstigheter som vi säger på färjan.

Som AB måste man ha namn och då måste man ha ensamrätt i Sverige eller godkännande av andra namnhavare. EF går in och täcker sina respektive län och då kan man inte regga som AB.

Sedan är skyddet helt meningslöst för det kan finnas 20 (hur många län det nu finns i Sverige) Moonstone EF i Sverige, men den som har domänadressen är den enda som inte är en loser. Alla andra har värdelösa namnskydd.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-10, 15:52 #20
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Pewa@Apr 28 2008, 20:58
Kan man ta sin webadress och skydda den eller får man bara skydda namnet utan tld?
Du kan inte direkt skydda en tld. PRV godkänner ej skyddande av en url...så vitt jag vet.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017