FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har man t.ex. alla sina inkomster via något affiliatnätverk utomlands och därmed inte har någon moms på dem, dvs. utgående moms så är det helt okej att köpa saker till företaget och dra av ingående moms. Det kan se lustigt ut att inte ha någon utgående moms utan bara ingående moms men det är helt okej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Är det lönt att registrera sig hos bolagsverket i det här läget? Snara då kanske varumärkesskydda sitt namn eller hemsidesnamn.. vad kostar det? Kan man ta sin webadress och skydda den eller får man bara skydda namnet utan tld? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Planerar man att använda ett namn i det jobb man gör för en EF tycker jag att man ska fundera på att registrera det.
Jag registrerade ett namn för min EF när jag körde igång kring 99. Namnet var bara registrerat i det län jag då bodde och jobbade. Jag var ju bara en liten lokal spelare men använde ändå namnet i de projekt och jobb jag gjorde. Ett par år senare dök det upp ett utländskt bolag med samma namn som ville etablera sig i sverige (som jag inte alls kände till när jag registrerade mitt namn). När de såg att jag hade en liten EF med "deras" namn hörde de av sig och vi kom fram till en vettig överenskommelse och jag släppte namnet och domäner till dem efter en viss ersättning. Jag vet för lite om det juridiska för att avgöra om de hade kunnat få sin vilja igenom även utan att först reda ut det med mig men genom att ha namnet registrerat fick jag i alla fall deras uppmärksamhet och jag fick en vettig chans att byta namn på ett kontrollerat sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Härliga gamla tider! Kommer väl ihåg det! mnem....
![]() Håller med Daniel om att man bör registrera det, kostar ingen stor peng, man får namnet lite mer skyddat, samt att det kan ses som mer seriöst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Inga konstigheter som vi säger på färjan.
Som AB måste man ha namn och då måste man ha ensamrätt i Sverige eller godkännande av andra namnhavare. EF går in och täcker sina respektive län och då kan man inte regga som AB. Sedan är skyddet helt meningslöst för det kan finnas 20 (hur många län det nu finns i Sverige) Moonstone EF i Sverige, men den som har domänadressen är den enda som inte är en loser. Alla andra har värdelösa namnskydd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||