FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kod:
display: table-cell; vertical-align: middle; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
header("Content-Type: text/css"); ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
<!--QuoteBegin--KarlRoos[/i] <?php header("Content-Type: text/css"); ?> [/quote] jo, men hur inkluderar man den CSS:en i just den HTML-filen? Blir det något i stil med: Kod:
<link type="text/css" href="includes/galleryCSS.php?sammagetstringsomHTMLsidanhar" rel="stylesheet" media="screen" /> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Jag har ett problem som jag inte lyckats lösa med div's som kanske någon av er som är duktiga på css och sånt kan lösa. Jag har en sida med tre divar bredvid varandra; left, content, right. Där left och right bara innehåller en bakgrundsbild som repeteras. Content kan vara olika hög på olika sidor, så att sätta en height funkar liksom inte. När jag kör IE så ser sidan bra ut, divarna left och right anpassar sig till rätt höjd, men i FF så ser man bara en bild, dvs bilden autoanpassas inte höjdmässigt till content. Hur fixar man detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
googla på faux columns
snabbt förklarat så har man en bakgrundbild i föräldradivven (wrapper) till dina tre övriga divvar. Kod:
<div id="wrapper"> <div id="left">innehålll</div> <div id="middle">innehålll</div> <div id="right">innehålll</div> </div> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Flitig postare
|
aha, så istället för att dela upp sin bakgrund i tre delar left.jpg, content.jpg och right.jpg, så gör man en bg.jpg som är lika bred som själva sidan och sen kör man den i wrapper? kanonsmart, tack för hjälpen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
|
spot on!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Folk som nämner "semantisk html" och "div" i samma mening inser knappast tankevurpan.
Folk som tycker "css" är motsatsen till "tabeller" har också en läxa att läsa på. Html (eller snarare xhtml) och css ska ses som två lager: en databärare och ett presentationslager. Att jämföra dessa är som att jämföra äpplen och päron. Och för de som är för semantiskt korrekt html och ser på detta som en religion vet att dom samtidigt måste vara otrogna varje gång de designar en sida då de använder exempelvis div'ar ENDAST i layoutsyfte, dvs de styr layouten från html-koden. Detta är ju den begränsning vi alla får leva med då CSS i dagsläget inte klarar av att helt axla ansvaret att sköta all layout. En sann databärare är ju XML, men det är inte det lättaste att få till snyggt på en klient... Tills den dagen kommer så får vi stå ut med en soppa av nästlade div'ar blandat med semantisk korrekt html. För mig skulle dessa div'ar lika gärna kunna vara en tabell, det är liksom lika fel, men jag håller mig till containrar av modellen div då jag tror på framtiden... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|