FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
tier1 kan peera igenom sina partners dock.
det går alltid gå runt det. som tur är så gör inte min tier1 sådana dumheter.. man tycker ju cogent kunde iallafall varnat att "om 1 vecka kommer vi släcka TIC.." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För mig var det dock nyheter.
Finns det ingen instans i USA / EU som kan gripa in för att förhindra sånt här? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Cogent verkar, av vad jag läst att döma, bråka med de flesta för det mesta.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag pratade men en polare i newyork i går kväll om cogent-telia, enligt honom så sa hans cogent kontakt att de under en längre tid påpekat för telia att deras kapacitet är för liten.
Normalt förfarande är tydligen att lämna trafiken vid närmaste peer, vilket för cogent-telia är i NY, så cogent lämnar sin EU trafik till telia i NY. EU operatörer lämnar sin trafik till cogent i EU och tvinger därför cogent att forsla trafiken tillbaka till usa, precis som cogent nu tvingar telia att föra trafiken från usa till EU. Cogents åsikt är att om cogents koppling EU-USA är för dålig så skulle de upgradera den, men telia vill nu inte betala för att upgradera telias linor över atlanten. Han nämnde också något om att telia inte ville peera med cogent i EU men jag kommer inte ihåg mer om detta. Han sa att det självklart är snyggt att delat på kostnaden, men det är telias infrastruktur som skall uppgraderas så han förstår Cogents position, han tror inte heller att det kommer att lösas snart. Skall tydligen också påpekas att både Cogent och Telia är lika dyra när det gäller trafiken, båda säljer tydligen fär $10/Mbps precis som många andra leverantörer, fick en hel lista av honom och de flesta stora har samma pris. Skall även tillägga att jag inte vet mycket om peering och jag återger vad min kontakt sa från minnet, han peerar själv med många |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Borde inte TIC kunna skicka sin trafik till/från Cogent via någon annan leverantörs peering tills dess att dom fått ordning på samarbetet, eller är man dumsnål och föredrar att låta kunderna lida?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
cogent har förbjudit trafik igenom de som peerar med cogent..
om jag inte missförståd så måste det vara minst 3-4 olika operatörer emellan för att trafiken ens ska gå igenom. själv har jag fått använda proxy och vpn osv för att hjälpa kunder och vänner för att flytta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Lite lustigt att Cogent kan utöva sådana "maffiametoder" mot TIC som ju verkligen inte är någon liten spelare internationellt. Hur stora är Cogent egentligen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
väldigt stora i usa..
![]() och de kommer antagligen ångra det.. om de bryr sig. men david och goliat gick ju inte heller som man kanske skulle tro så man ska ju inte kolla på endast storlek. men det är väldigt tyst i båda lägren verkar det som.. inte många som säger mycket.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bråket handlar väl igentligen om att Cogent vill peera med TIC både i Europa och USA, inte bara i USA som nu/förr.
Något som TIC bråkat med folk om förr .... -T |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Dom har rökt fredspipa nu, fler detaljer lär kommer efter helgen.
Om Cogent fick som dom ville så lär dom gärna berätta det... -T |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|