|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Alla beställningar måste bokföras (inga konstigheter där). Skatteverket ställer krav på att redovisningen innehåller en obruten nummerföljd av ordernummer (t ex 1001, 1002, 1003, osv). Man måste inte börja på 1, men inget nummer får saknas i nummerföljden.
Kunder är krångliga. Det händer relativt ofta att kunder gör två beställningar efter varandra (de glömde väl att de skulle ha en pryl till). När jag ser att samma person har gjort två beställningar efter varandra så brukar jag slå ihop dessa till en beställning, så att kunden bara behöver betala fraktavgiften en gång. Problemet är att jag då tvingas radera en beställning, vilket innebär att jag får en bruten nummerföljd.
Hur gör ni andra när ni slår ihop beställningar? Låter ni båda stå kvar, men nollar summan i en av dem? Gör ni i så fall en kreditering med tillhörande verifikation? Det hela är ju inte olösligt, men omåttligt besvärligt. Någon som vet hur man gör det här bäst?
Någonting säger mig att de flesta gör fel här, utan att veta om det (och bara bryter nummerföljden). Men det kanske finns någon som gör rätt och som kan ge lite goda råd?
|