Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

internetskojare i mellan....

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-21, 09:32 #11
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

En reflektion i tristessen:
Det är märkligt att alla dessa spammare alltid "har skickat fel" när de konfronteras. Själv tillhör jag den lilla tappra skara som konfronterar alla svenska spammare som skickar ngt. till någon av mina e-postadresser. I 100% av fallen så har de "skickat fel" eller "skickat av misstag". Inte en enda har sagt som det är...

Skulle aldrig falla mig in att köpa något av ett företag som pysslar med spam.

Ett företag som inte kan/vill respektera mig, förtjänar inte mina pengar. -Svårare än så är det inte...
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 09:37 #12
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
nu var det ju inte Fyndvaruhuset som jag direkt syftade på utan sidor som verkligen går in hårt för att likna T.E.X Blocket till utseende, funktion eller namnlikhet
förövrigt hade nog varjen jag eller nån annan en susning om att det var du som stod bakom fyndvaruhuset tills du sa det

och MIN personliga åsikt är att det finns för många annonssidor som från början hade en ambition att bli stora men nu mest är fyllda med konstiga direktöversatta annonser för hundvalpar mm. det är bara att inse fakta, Blocket ligger ett par år före, de kanske inte har snyggaste sidan, men de har ett väl inarbetat namn. För att kunna ens komma i närheten så måste man erbjuda en tjänst som är rätt många snäpp bättre. Varför skulle annars "Kalle Karlsson från knäckebröhult" välja att lägga sin annons där istället för på Blocket som han använt senaste 5 åren
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-23, 21:54 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by pitbull@Mar 21 2008, 10:32
En reflektion i tristessen:
Det är märkligt att alla dessa spammare alltid "har skickat fel" när de konfronteras. Själv tillhör jag den lilla tappra skara som konfronterar alla svenska spammare som skickar ngt. till någon av mina e-postadresser. I 100% av fallen så har de "skickat fel" eller "skickat av misstag". Inte en enda har sagt som det är...

Skulle aldrig falla mig in att köpa något av ett företag som pysslar med spam.

Ett företag som inte kan/vill respektera mig, förtjänar inte mina pengar. -Svårare än så är det inte...
I en del fall, börja tom argumentera att dom minnsann att lagligt rätt att skicka spam till mig, eftersom "sajten" står skriven på en juridiskperspn. Då kan man vänligt förklara att deras domän kan hamn på divers spärrlistor.

Kanske dags att börja bearbeta våra poltiker, införa fängelse straff på skalan för spam och göra att det även måste finnas ett opt-in förfarande jurdiska personer.

9/10 företag som skickar spam , har oftast ekonomiska problem och man bör väl kanske akta sig för ingå allt för långvariga affärs realtioner med dessa företag. Jag fick spam ifrån någon kaffe företag, jag kollade upp dem, då var dom satta i KK.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-23, 22:01 #14

Citat:
Originally posted by rhdf@Mar 21 2008, 10:37
nu var det ju inte Fyndvaruhuset som jag direkt syftade på utan sidor som verkligen går in hårt för att likna T.E.X Blocket till utseende, funktion eller namnlikhet
förövrigt hade nog varjen jag eller nån annan en susning om att det var du som stod bakom fyndvaruhuset tills du sa det

och MIN personliga åsikt är att det finns för många annonssidor som från början hade en ambition att bli stora men nu mest är fyllda med konstiga direktöversatta annonser för hundvalpar mm. det är bara att inse fakta, Blocket ligger ett par år före, de kanske inte har snyggaste sidan, men de har ett väl inarbetat namn. För att kunna ens komma i närheten så måste man erbjuda en tjänst som är rätt många snäpp bättre. Varför skulle annars "Kalle Karlsson från knäckebröhult" välja att lägga sin annons där istället för på Blocket som han använt senaste 5 åren
Inte ens Eniro köp & Sälj rå på blocket. Hur skall då nystartade copycats göra det, som inte har miljoner budget?

Skulle gissa copycats på blocket, kommer kanske upp i 1000 besökare per dag .. Att betala för annonser på dessa copycats är bara slänga pengar i sjön. Du får ingen trafik för dom pengarna..

Sedan har vi dessa meninglösa katalogsajter, som ge nada i trafik. Bruka få blufffakturor från någon som hetter infomaster.. Samma sak där! Köp bara ifrån Eniro, så slipper man blir lurad.
Oläst 2008-03-24, 11:06 #15
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

klein skrev:
"I en del fall, börja tom argumentera att dom minnsann att lagligt rätt att skicka spam till mig, eftersom "sajten" står skriven på en juridiskperspn. Då kan man vänligt förklara att deras domän kan hamn på divers spärrlistor."

Tyvärr är marknadsföringslagen lite otydligt formulerad vad gäller obeställda reklamutskick till företag. Läser man proppen som låg bakom omarbetningen så var det mycket tydligare, men nu är det svårt att fällas för brott mot MFL om man skickar reklammail till företag. Luddigheterna börjar i §4 "Marknadsföringen skall stämma överens med god marknadsföringssed".

Dessutom nämns bara juridisk person i stycket §13C "Vid marknadsföring med elektronisk post skall meddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridisk person."

Klein, du kan tycka och hävda vad du vill, men vilka lagtexter stödjer du dig på för att definiera obeställd reklam till juridisk person som olaglig? Skall man följa lagen så kan man skicka det till en juridisk person, så länge man anger en giltig adress dit man kan vända sig för att marknadsföringen skall upphöra.

Det intressanta blir ju att definiera juridisk person och företrädare för juridisk person.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-24, 18:16 #16

Citat:
Originally posted by MrHandley@Mar 24 2008, 12:06
klein skrev:
"I en del fall, börja tom argumentera att dom minnsann att lagligt rätt att skicka spam till mig, eftersom "sajten" står skriven på en juridiskperspn. Då kan man vänligt förklara att deras domän kan hamn på divers spärrlistor."

Tyvärr är marknadsföringslagen lite otydligt formulerad vad gäller obeställda reklamutskick till företag. Läser man proppen som låg bakom omarbetningen så var det mycket tydligare, men nu är det svårt att fällas för brott mot MFL om man skickar reklammail till företag. Luddigheterna börjar i §4 "Marknadsföringen skall stämma överens med god marknadsföringssed".

Dessutom nämns bara juridisk person i stycket §13C "Vid marknadsföring med elektronisk post skall meddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridisk person."

Klein, du kan tycka och hävda vad du vill, men vilka lagtexter stödjer du dig på för att definiera obeställd reklam till juridisk person som olaglig? Skall man följa lagen så kan man skicka det till en juridisk person, så länge man anger en giltig adress dit man kan vända sig för att marknadsföringen skall upphöra.

Det intressanta blir ju att definiera juridisk person och företrädare för juridisk person.
Det har väl inte med saken att göra, ber någon att avboka en från listor, så skall man inte motas av motargument, utan då skall dom bara lösa de. Det hör till god netetikett att man fråga först innan man fyller någons mailbox med spam eller sätter upp dem på något nyhetesbrev.

Självklart kommer inte polisen att bry sig, men man tycker dock att dom saluförtjänster skall hålla god still ifrågan och inte bete sej första klassen rövhål och börja argumentera att dom minsann att rätt att skicka spam. Jag kommer aldrig köpa tjänster eller varor av någon som tvingar på mig reklam via epost eller telefon.
Oläst 2008-03-24, 18:54 #17
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Hehe... Håller med klein.

Det har hänt att jag har lagt in spammande svenska företag i prenumerationslistan på mina jätteintressanta nyhetsbrev om pitbullhundar. Folk som saknar empatisk förmåga måste själv uppleva saker och ting för att förstå hur det känns för andra.
Oläst 2008-03-24, 20:09 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by pitbull@Mar 24 2008, 19:54
Hehe... Håller med klein.

Det har hänt att jag har lagt in spammande svenska företag i prenumerationslistan på mina jätteintressanta nyhetsbrev om pitbullhundar. Folk som saknar empatisk förmåga måste själv uppleva saker och ting för att förstå hur det känns för andra.
Det är först när man mottagit ett nyhetsbrev med information om pitbullhundar som man lär sig vad verkligt lidande innebär. Även en psykopat lär sig känna empati efter det att han blivit utsatt för en sådan grymhet...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-24, 20:18 #19
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Yep, ungefär lika givande för mottagaren i 99,998% av fallen som för mig att få nyhetsbrev och "invites" från allehanda ungdomssiter. Traumatiskt m.a.o.
Oläst 2008-03-25, 09:06 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

[quote]Originally posted by klein@Mar 24 2008, 19:16
[b] Håller med, det är definitivt god netikett att ta bort någon som vill bli borttagen. Det är ju bara korkat att inte göra det.

Dock skrev du inte att det var det saken handlade om. För följer man lagen så har man rätt att skicka till juridiska personer, så länge det finns möjlighet att avsäga sig utskicket. Jag tycker att lagen blev felskriven i det avseendet och tittar man på proppen som låg innan så ser man att det fanns en annan avsikt, men som av någon anledning ändrades.

Intressant att ni tycker att det är ok att göra fel bara för att någon annan gjort fel först. Applicerar ni det IRL med?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017