Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fakturabetalning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-29, 10:31 #21
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Finns det någon maximal gräns för vad man får handla för genom fakturera mig!?

Varje individs betalningsvillighet prövas och maxgränsen baseras på bland annat antal tidigare genomförda köp genom fakturera mig!, ålder etc. Vid konsumentens första köp genom fakturera mig! begränsas kredit till 1500 kr. Efter 2 köptillfällen höjs krediten till 2500 kr. Endast personer över 18 år får, i enlighet med svensk lag, handla genom fakturera mig!. Personer under 20 har en lägre kredit om 1000 kr vid de första 2 köpen.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-29, 16:55 #22
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Citat:
Originally posted by Bitbull@May 29 2005, 10:31
Citat:
Finns det någon maximal gräns för vad man får handla för genom fakturera mig!?

Varje individs betalningsvillighet prövas och maxgränsen baseras på bland annat antal tidigare genomförda köp genom fakturera mig!, ålder etc. Vid konsumentens första köp genom fakturera mig! begränsas kredit till 1500 kr. Efter 2 köptillfällen höjs krediten till 2500 kr. Endast personer över 18 år får, i enlighet med svensk lag, handla genom fakturera mig!. Personer under 20 har en lägre kredit om 1000 kr vid de första 2 köpen.
Okej, då går ju kreditor bort om man har ett snittorder värde på mer än 2500kr. ACME har inte den begränsningen men dom tar å andra sidan inte kreditrisken.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 00:11 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Martin, ni må ha mängder av nöjda kunder men jag hör inte dit. Mina erfarenheter i korthet:

1) Inte speciellt ovanligt men enligt säljaren som ringde mig tillkom inga avgifter om ni inte lyckades.

2) Några dagar efter att jag blivit kund skulle jag faxa in mina första ärenden till er. Det gick inte. Ni hade bytt telefonnummer utan att informera om detta.

Då ert namn är vanligt förekommande på bolag i Kalle Anka & C:o (för att överskottsbolag i USA heter så enligt vad jag fått höra) var jag relativt säker på att er verksamhet bara var en stor bluff och att jag kastat mina pengar i sjön. Nu visade det sig gå att få tag i er ändå efter ett par dagar och verksamheten verkar fungera.

3) "Min handläggare" slutade hastigt och lustigt - helt plötsligt svarade någon annan på brev jag skickat till handläggaren. Det var först efter ett par dagar (tror det gick minst en vecka) som den nya handläggaren berättade detta. Ni har alltså inte skickat ut någon information.

4) Jag har en gång fått en sammanställning av pågående ärenden - inklusive information om antalet betalningsanmärkningar och aktuella skulder som låg till grund till att ansökan om betalningsföreläggande inte gjordes. Detta var mycket bra, men inte något jag fått efter det. Jag har loggat in i ert webbgränssnitt ett par gånger. Kanske har ni förbättrat systemet sedan dess eller så är det bara jag som inte förstår hur det ska användas; men jag har enbart kunnat kontrollera status på ett ärende genom att ange ert interna referensnummer.

5) Det har dykt upp kunder som hävdar att de inte fått något inkassokrav utan att ansökan om betalningsföreläggande gjorts direkt. Jag vet inte om kunden ljuger, om posten slarvat eller om kravet aldrig har skickats - men det är vad kunden säger.

Det finns ett antal fler exempel men det är ingen idé att dra upp dessa här. Vi tycks ha lite olika syn på ert agerande och vilka kostnader som ska debiteras vem, men det finns ingen anledning att diskutera det offentligt.

Min slutsats är att det inte var ekonomiskt lönsamt att anlita Acme för inkasso. Jag har debiterats mängder av avgifter och bara ett fåtal ärenden har drivits in. Det är billigare och effektivera att själv sköta inkassodelen för vår del. Min slutsats är inte Acme är dåliga utan att det inte är ekonomiskt lönsamt att leja ut den tjänsten på de premisser som inkassobranschen använder sig av. Det krävs mycket tid för att försöka hålla ordning på de ärenden som lämnats vidare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 06:06 #24
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Det finns väl inget krav i lagen att man måste skicka ut inkassokrav först, man kan gå direkt till kronofogden om man så önskar.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 09:32 #25
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 34
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
magzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 34
Citat:
Originally posted by jonny@May 30 2005, 00:11
Martin, ni må ha mängder av nöjda kunder men jag hör inte dit. Mina erfarenheter i korthet:

1) Inte speciellt ovanligt men enligt säljaren som ringde mig tillkom inga avgifter om ni inte lyckades.

2) Några dagar efter att jag blivit kund skulle jag faxa in mina första ärenden till er. Det gick inte. Ni hade bytt telefonnummer utan att informera om detta.

Då ert namn är vanligt förekommande på bolag i Kalle Anka & C (för att överskottsbolag i USA heter så enligt vad jag fått höra) var jag relativt säker på att er verksamhet bara var en stor bluff och att jag kastat mina pengar i sjön. Nu visade det sig gå att få tag i er ändå efter ett par dagar och verksamheten verkar fungera.

3) "Min handläggare" slutade hastigt och lustigt - helt plötsligt svarade någon annan på brev jag skickat till handläggaren. Det var först efter ett par dagar (tror det gick minst en vecka) som den nya handläggaren berättade detta. Ni har alltså inte skickat ut någon information.

4) Jag har en gång fått en sammanställning av pågående ärenden - inklusive information om antalet betalningsanmärkningar och aktuella skulder som låg till grund till att ansökan om betalningsföreläggande inte gjordes. Detta var mycket bra, men inte något jag fått efter det. Jag har loggat in i ert webbgränssnitt ett par gånger. Kanske har ni förbättrat systemet sedan dess eller så är det bara jag som inte förstår hur det ska användas; men jag har enbart kunnat kontrollera status på ett ärende genom att ange ert interna referensnummer.

5) Det har dykt upp kunder som hävdar att de inte fått något inkassokrav utan att ansökan om betalningsföreläggande gjorts direkt. Jag vet inte om kunden ljuger, om posten slarvat eller om kravet aldrig har skickats - men det är vad kunden säger.

Det finns ett antal fler exempel men det är ingen idé att dra upp dessa här. Vi tycks ha lite olika syn på ert agerande och vilka kostnader som ska debiteras vem, men det finns ingen anledning att diskutera det offentligt.

Min slutsats är att det inte var ekonomiskt lönsamt att anlita Acme för inkasso. Jag har debiterats mängder av avgifter och bara ett fåtal ärenden har drivits in. Det är billigare och effektivera att själv sköta inkassodelen för vår del. Min slutsats är inte Acme är dåliga utan att det inte är ekonomiskt lönsamt att leja ut den tjänsten på de premisser som inkassobranschen använder sig av. Det krävs mycket tid för att försöka hålla ordning på de ärenden som lämnats vidare.
Hej igen,


Ber om ursäkt för mitt ordval i senaste inlägg jonny och alla andra, skall inte upprepas. Jag kunde formulerat mig annorlunda.. Skärpning. (BAD DAY)


Kontaktar dig senare i veckan jonny, så tar jag fram rapporter + det du behöver.




Martin Kenving
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 09:37 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by hedberg@May 30 2005, 06:06
Det finns väl inget krav i lagen att man måste skicka ut inkassokrav först, man kan gå direkt till kronofogden om man så önskar.

Nej, men det tillhör god ton. Dessa har för övrigt skickats och kommit fram till kunden i de allra flesta fall. Vad som hänt i de få fall där kunden hävdar att kravet inte kommit fram är svårt för mig att veta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 09:43 #27
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 34
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
magzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Det finns väl inget krav i lagen att man måste skicka ut inkassokrav först, man kan gå direkt till kronofogden om man så önskar.

Nej, men det tillhör god ton. Dessa har för övrigt skickats och kommit fram till kunden i de allra flesta fall. Vad som hänt i de få fall där kunden hävdar att kravet inte kommit fram är svårt för mig att veta.
Hej,

Det enda det pekar åt är posten inte har levererat brevet till gäldenären.
Detta händer kanske 1 ggr av 1500 kravbrev. Väldigt otrevligt för gäldenären förstås. Men det skulle inte vara lönsamt för ett inkassobolag att skicka rek varje gång och ännu svårare att hålla reda på.
Vi skulle aldrig skicka ett BF (betlaningsföreläggande) innan vi har gått ut med ett ordinare kravbrev. Det är inget vi skulle tjäna en krona på då vi inte gör solvenskontroll innan kravbrevet går ut.

Martin Kenving
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 10:35 #28
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Hejsan
Angående våra kreditgränser, hemsidan håller precis på att uppdateras. I själva verket ser det ut på följande sätt:

18-19,9 år får handla för upp till 1 000 kr vid första köpet
Alla övriga får handla för 2 500 kr vid första köpet

Sedan höjs gränserna dels för köp i butiken dels för konsumenten totalt.

Men det stämmer att fokus har legat på butiker med lägre snittköp än 2 500 kr, med en procentuell avgift har man ju nått postförskottsavgiften och mer därtill och därför blir faktura mindre intressant för butikerna på de högre beloppen. Dock inte sagt att det fortfarande kan vara en bra tjänst vid högre snittbelopp.
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 12:44 #29
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Jag kom precis hem från ett möte med ACME och det ser lovande ut. Dom är bland de bästa på marknaden om inte de bästa. Årsavgiften ligger på 2900kr och då ingår alla deras tjänster.

Maila gärna om ni har några frågor, eller så kanske jag kan förmedla en bra kontakt.

//Mattias
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 12:47 #30
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Originally posted by md-solutions@May 30 2005, 11:44
Jag kom precis hem från ett möte med ACME och det ser lovande ut....

Ok, slipade säljare har dom i alla fall .... *skämt*...sorry!...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017