FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker det e helt rätt av SF och hoppas se mycket mer sånt här i framtiden!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sen förstår jag faktiskt inte varför behovet att biotiderliknande siter behövs (annat än för att skriva att filmen suger apa). Jag fungerar som följer; Jag bestämmer mig för att gå på bio. Jag tar sedan beslut om vilken dag jag ska gå. Sedan kollar jag upp vilka filmer som går... och jag förstår inte varför jag skulle använda google eller memorera andra siter istället för att gå rakt på den tillförlitligaste källan; SF. Några klick och det är bokat. Andra människor kanske tänker annorlunda när det ska gå på bio, men kontentan är att SF vill fortsätta ha kontroll över sitt varumärke, de kanske åtnutjer katalogskydd på sina uppgifter och vill inte att tredje part kan sprida felaktig information eller paketera informationen i ett format som SF anser vara till nackdel för deras produkter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker faktiskt att de missbrukar sin marknadsledande, i det närmaste monopolistiska, position. Det finns faktiskt andra biografer än SF men genom att inte tillåta sajter som biotider att sammanställa biotider och istället hänvisa alla besökare till sin egen sajt så stänger man effektivt ute alla små kvartersbiografer. Om jag tex skulle vilja se "American gangster" (vilket jag inte vill) skulle det vara intresse att se att denna går på SF:s biografer men även på kvartersbiografen Tellus i Midsommarkransen en station bort på t-banan.
Ett tydligt exempel på hur en marknad dominerad av en aktör inte gynnar konsumenterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Detta resonemang (specifikt bara blockeringen) skiljer sig inte från hur Blocket och AllaAnnonser bråkade med varandra. Det handlar om reklamintäkter och har inget med biotider att göra.
Det intressanta i sammanhanget är att SF Bio tydligen tycker det är viktigare att dom får betalt från sin annonsör (Dom har 1 (EN) annons så vitt jag kan se på första sidan) än att folk betalar för att gå på bio. Att SF tar emot annonsering på sin sajt har jag inte något emot, det finns många som vill betala för relevanta besökare (SF kanske dock inte vill sälja annonsen till dom som säljer hemmabioanläggningar men det kan nog ändras också....) Däremot att dom är så oroligt kåta på den försäljningen att dom prioriterar den före bioförsäljningen det är ju otroligt korkat, även om dom har sin fulla rätt o göra det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man bortser från diverse teorier och
åsikter om länkning,monopol, reklamintäkter etc etc. Så handlar det väl i grund och botten om att Biotider snyltade på och hämtade högintressant "data" från SF för att få content. Rätta mig om jag har fel men jag tror KNAPPAST att biotider hade något officiellt samarbete med SF utan tog helt enkelt bara för sig av den data de behövde från SFs hemsida. Jag skulle bli f@kking vansinnig om folk började "leecha" data från mina sidor för att själva ha vettigt content att erbjuda sina egna besökare. SFs affärside är att visa FILMER inte dra in cash via annonser på sin hemsida. Och med tanke på vad en Biobiljett kostar så kan det hela knappast handla om reklamintäkter för SFs del utan att de vill helt enkelt ha sin data/info/image/varumärke ifred. Svårare än så är det nog inte! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Clonix: Nu har jag inte besökt Biotider innan de stängde, men är du säker på att de verkligen hämtade mer än tider och på vilka biografer filmer går?
Dessa två länkar tyder på att så inte är fallet: www.biotider.se/%3Ffilm%3D32464+http://www.biotider.se/%3Ffilm%3D32464&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se&client=fi refox-a]Google cache[/url] SF Bio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
Citat:
(edit:stavfel) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
[quote]Originally posted by Robert@Feb 9 2008, 19:09
Citat:
Om de förhindrar andra att publicera deras tider så har de den mest kompletta sidan med biotider för att de är de som visar mest filmer. Då man vill kolla vilken film man skall titta på så skulle en sida som inte visar SF's biograftider vara rätt tom, så många skulle nog istället gå till SF's egen sida för att där finns det bredaste utbudet. Alltså utnyttjar de det faktum att de är dominerande för att se till att försvåra för konsumenter att få reda på alternativ. Jämför med om CocaCola skulle vägra att låta en butik sälja läsk om de sålde några konkurrenters produkter. Visst kan andra läsktillverkare fortfarande sälja i de butiker som inte går med på deras krav, men de förlorar marknad och CocaCola skulle helt klart utnyttja sin marknadsposition.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
[quote]Originally posted by blixtsystems@Feb 9 2008, 19:23
Citat:
Jag får inte ihop det, och min förmåga att få andra att se på det från ett "högre" perspektiv är inte heller så framgångsrikt tydligen... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||