Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Aggressiva Skatteverket 2!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-02, 21:55 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Tror knappast Skatteverket är speciellt intresserat av att försöka sätta dit 15-åriga Johan som tjänar $300 på Adsense. Det är medvetna smitare de är ute efter och det ser jag inget fel i utan det är bra för alla i längden. Tjänar man sådana småsummor så är det ju inte lönt att driva företag heller utan det kan man ta som hobbyverksamhet i så fall.
Oläst 2008-02-03, 00:53 #12
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 2 2008, 22:55
Tror knappast Skatteverket är speciellt intresserat av att försöka sätta dit 15-åriga Johan som tjänar 300 på Adsense. Det är medvetna smitare de är ute efter och det ser jag inget fel i utan det är bra för alla i längden. Tjänar man sådana småsummor så är det ju inte lönt att driva företag heller utan det kan man ta som hobbyverksamhet i så fall.
Framtida tänkanden tidigare posten gällde.
Främst baserat på att det inte skulle skada att åka dit i tid om man hamnat i den kretsen.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 07:23 #13
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Mattias@Feb 1 2008, 13:17
En kan ju fråga sig när 15 år gamla Johan som tjänar $300 per månad via AdSense får sig en smäll.

De behöver skapa ett enklare och effektivare system för unga och nya företagande.
Tycker vi idag har ett Snuskigt system som får ungdommar att inte vilja skatta och fastnar i skiten.

Är det inte UK som har ett skattesystem som höjs beroende på hur höga inkomster man har?
Undra om inte det skulle gynna de yngre samt nya...
Det och effektivare hjälp med pappersarbeten..

Hur som helst är det bra om de får tag på folk i någon typ av startfas.
De uppskattar säkerligen det i efterhand (när de inser hur dyrt det kunde bli 2år senare)
Eller gör ett skattesystem som är demokratisk, dvs man får fylla i en blankett vad ens pengar skall gå till. Om jag vill att mina pengar skall gå till krigsmakten så kryss jag för det, vill jag att ha en hög med tärande parasiter till poltiker skall få partistöd så kryssar jag för det... Då får man ett demokratiskastyrning av skattemedel, och inte som idag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 07:26 #14

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 2 2008, 22:55
Tror knappast Skatteverket är speciellt intresserat av att försöka sätta dit 15-åriga Johan som tjänar $300 på Adsense. Det är medvetna smitare de är ute efter och det ser jag inget fel i utan det är bra för alla i längden. Tjänar man sådana småsummor så är det ju inte lönt att driva företag heller utan det kan man ta som hobbyverksamhet i så fall.
Ja, är dom inte då skall dom JO anmälan. Alla medborgare skall behandlas lika. Varför skall Johan 15 år få $300 varje mån skattefritt, när nisse 35 år med försörjningsplikt men som jobbar svart och ha A kassan inte får det?

Däremot kanske Johan 15 år klara sej , pga han kommer under 1 basbelopp. Dvs man får tjäna pengar på hobby verksamhet årliogen.
Oläst 2008-02-06, 10:01 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Tror knappast Skatteverket är speciellt intresserat av att försöka sätta dit 15-åriga Johan som tjänar 300 på Adsense. Det är medvetna smitare de är ute efter och det ser jag inget fel i utan det är bra för alla i längden. Tjänar man sådana småsummor så är det ju inte lönt att driva företag heller utan det kan man ta som hobbyverksamhet i så fall.
Ja, är dom inte då skall dom JO anmälan. Alla medborgare skall behandlas lika. Varför skall Johan 15 år få 300 varje mån skattefritt, när nisse 35 år med försörjningsplikt men som jobbar svart och ha A kassan inte får det?
Däremot kanske Johan 15 år klara sej , pga han kommer under 1 basbelopp. Dvs man får tjäna pengar på hobby verksamhet årliogen.
Roligt... Tror inte de är särskilt intresserade av Nisse som tjänar 300 på Adsense heller....
Oläst 2008-02-06, 10:36 #16

Citat:
Citat:
Originally posted by -klein@Feb 6 2008, 08:26
Citat:
Ja, är dom inte då skall dom JO anmälan. Alla medborgare skall behandlas lika. Varför skall Johan 15 år få 300 varje mån skattefritt, när nisse 35 år med försörjningsplikt men som jobbar svart och ha A kassan inte får det?

Roligt... Tror inte de är särskilt intresserade av Nisse som tjänar 300 på Adsense heller....
Det är 23000 sek mer om året...Kommer det över ett basbelopp som är dom intresserade.
Oläst 2008-02-06, 11:03 #17
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
det är nog de som tjänar mkt..

och om jag nu jobbar på ett företag får ut 18000.

Ska ja skatta för de 300kr jag tjänade på min hemsida då?

eller är det någon spec summa det gäller? känns ju riktigt dumt..
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 12:17 #18

Citat:
Originally posted by sasserdude@Feb 6 2008, 12:03
det är nog de som tjänar mkt..

och om jag nu jobbar på ett företag får ut 18000.

Ska ja skatta för de 300kr jag tjänade på min hemsida då?

eller är det någon spec summa det gäller? känns ju riktigt dumt..
Bero väl på! Nu var de inte 300kr utan $300 / mån som det handlade om.. Kolla med skadeverket, antaligen behöver du inte det. Men du har alltid skyldighet att hålla dej underrättade om vilka regler som gäller, så om du inte vill bli r*vkn*llad av pappa staten senare i form av skyhög kvarskatter, så bättre stämma i bäcken redan nu, genom att ta på fakta, dvs skatteverket och fråga.
Oläst 2008-02-06, 14:08 #19
Supermoderator

Supermoderator

Japp, staten är ond. Bäst att gömma sig ordentligt.
Oläst 2008-02-06, 17:17 #20
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Jag kan inte låta bli att fundera på hur dom går tillväga. Kontaktar dom tex Google och frågar hur mycket någon dragit in på en viss sida? Frågan är ju då vilket intresse google har i att tillhandahålla dessa uppgifter. Sen vet jag inte hur det funkar inom EU, kan tex skatteverket begära uppgifter från tex ett webbhotell i Tyskland om vem som äger kontot.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017