FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kommer att få det svårt att få operatören att öppna 25:an utgående på ett vanligt privatabonnemang. Men du kan alltid använda din leverantörs MTA för utgående post. Inkommande 25 står ofta öppen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du vill lösa det med port 25 så kan man alltid relaya mailen via ISP:ens mailserver.
Jag har kört en del med http://www.qmailrocks.org/ och tycker det fungerar riktigt bra. Det är en bra guide, men titta igenom den och se om det är nått som behövs. Annars är det bara söka vidare =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
/M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Zimbra rekommenderar jag, hittade för några dagar sedan, har bytt till den ifrån hmailserver (efter att jag började tittat på webmail); är helt kalas!
Zimbra bygger på mycket open source, och finns både som en open source-produkt, gratis och fri att använda (jag kör på den =) ) som innehåller det mesta, sedan finns det enterprise-versioner att köpa för den som vill bygga kluster, fiffla mer med lagringsvolymer, online backup (finns inte i open source-varianten, ska tilläggas, men.. jag kör servern i en virtuell server så jag drar bara en kopia på den istället.) Smidigt installation (ladda ner, lite ssh genom guidad installation), sedan klart. Fin web-admin och webmail, ajax så det bara stänker om det (riktigt smidig, responsiv i firefox, dock segare, och lite fulare, i ie 7.) Allting har stöd för ssl out-of-the-box. Har antispam, antivirus, routing, statistik, pop, smtp, imap, kalender, kontaktlista, indexering för sökning osv. direkt efter installation. Lagrar konfiguration i ldap (finns folk som byggt interface mot en del cms via penrose, ska testa mot joomla någon gång) Nackdelar som jag hittat hittills: 1) Du vill nog ha en dedikerad burk (eller virtuell burk) till det här, vill ha 1 gb, helst 2 gb ram för att köra (installerade på ~800 mb, har gått upp till 1 gb, även om jag inte vet om det gav någonting..) Dessutom så trivs den inte riktigt ihop med apache, postfix och annat då den vill ha in eget. 2) Av någon anledning så har den lagt av två gånger för mig så jag varit tvungen att starta om med /etc/init.d/zimbra restart..? Tror att det kan ha att göra med brist på minne i host-os:et dock.. Finns för linux eller mac osx http://www.zimbra.com/community/downloads.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kan inte svara på det, men det borde gå, gissar att den kanske får swappa lite extra, men, men. Kan inte vara så enormt mycket att hålla i minnet på bara några få användare, är ett gäng tjänster + några java-appar. Tittar på servern med top nu, en java-app på 648 mb, sedan lite mysqld, några fler java (som kommer och går lite?), samt någon slapd. Baserat på det så tror jag att det är fullt möjligt, testa är nog nästan enklast, går rätt fort att testa så länge du inte har en massa annat på servern som krockar
![]() (Kan tillägga att jag kör ubuntu server på min burk, 7.10. Den enda version som stöds är dock ubuntu 6.06 LTS, men det är alltså officiellt stöd. Den fungerar precis lika bra på 7:an, men man måste lura installationsprogrammet lite. Det finns bra beskrivningar i deras wiki på ganska mycket, ta en titt där. Finns för övrigt lite backup-script där i olika format om man vill, kräver dock som sagt att man tar ner zimbra innan man kopierar, men, men) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skrotade för några månader min egna mailserver och använder nu instället google apps med egen domän. Funkar klockrent.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|