FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Förmånsvärdet skall betalas för att man har tillgång till en förmån, det är inte anvädningen som är det centrala. Jmf. Privatvårdsförsäkring, alltid förmån oavsett dom du sjuk eller frisk. -Thomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Tack för alla svar. Min följdfråga blir då hur förmånsbeskattningen sker? Baseras förmånsvärdet på bilens pris? Är det ett schablonbelopp, eller beräknas beloppet utifrån mina körjournaler?
Bilen kommer visserligen inte att användas privat, men det kanske är vettigt att låta sig beskattas för den i alla fall. Visserligen så tar det emot rent principiellt, men jag har inte tid att trassla med en massa papper, körjournaler och ett frågvist skatteverk. Jag tänkte naturligtvis vända mig till skatteverket med de här frågorna också. Men jag vill gärna ha lite tips och synpunkter innan jag mailar eller ringer dem, så att jag vet att jag ställer rätt frågor och inte glömmer något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bilförmånen beräknas indirekt på bilens nypris, oavsett vad du köpt den för.
Ett tips är SKM hemsida, den är faktiskt bra. exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetj...680007896.html -Thomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som svar på denna tråds inledning så verkar det enklare att montera en dragkrok på bilen och köra paketen på ett släp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Citat:
Vi har en BMW Limo direktörsvagn i firman, om än att den är ifrån 1988 så blir förmånsvärdet 13k i månaden, eller 167700kr per år. Jösses, jag skulle ju kunna köpa en ny direktörsvagn varje månad istället... Här ska fixas körjournal. :blink: Sorry för trådnappning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Tack för länken talthoff. Jag ställde in att jag skulle köpa en Citroen Berlingo (2003) med skåp och registrera den som lätt lastbil. Jag fick följande resultat:
Förmånsvärde 2007 exklusive drivmedel per år: 24600 kr. Är 24600 kr skatten som jag ska betala, eller är det ett värde som man sedan räknar ut skatten ifrån? Jag antar att förmånsvärdet läggs till min totala månatliga inkomst och att jag sedan beskattas därefter? Med 52 % marginalskatt så blir det 12792 kr per år i skatt för bilen. En Citroen Berlingo 2003 års modell kan man köpa begagnad för ungefär 60000 kr exkl moms. Det innebär att efter 4,7 år så har jag betalat bilen två gånger. En gång genom företaget och en gång till, privat genom min skattesedel. Det måste ju vara någonting här som jag missuppfattar? Jag får alltså betala bilen två gånger i det fall att jag köper den på företaget? Det här verkar inte rimligt någonstans... Edit: Glömde säga tack till b_andersson för tipset om körjournal via gps. Det varkade vara en bra pryl ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Effekterna blir lite olika beroende på om du har AB eller enskild firma.
Om du har enskild firma händer detta: Du har ett resultat i ditt företag exkl. kostnaderna för bilen på 100.000. På det resultatet betalar du ungefär 45000 i skatt och egenavgifter. Så lägger du ochså till bilen. Med ett inköpspris på 60.000 så blir den årliga kostnaden 12000 genom avskrivningar och sedan tillkommer sådant som skatt, försäkring och reparationer på kanske 10.000 kr till dvs en total kostnad på 22.000. Ditt resultat blir alltså istället för 100.000 bara 78.000. Sedan lägger du in ditt förmånsvärde på 24600 som höjer resultatet igen, dvs med bilförmånen så har ditt resultat ökat från 100.000 till 102.600 varvid din skatt och egenavgifter blir 46000 dvs det kostar dig en tusenlapp att ha bilen. Har du ett AB blir effekten däremot lite annorlunda. I det fallet är det bolaget som har kostnaden för bilen och de sociala avgifterna på förmånsvärdet och du som privatperson som beskattas för förmånsvärdet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|