FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vad det gäller val av .net eller php så är det nog snarast en smakfråga. Fördelar med php skulle dock kunna vara: 1. rakt igenom gratis 2. mycket enkelt att börja med 3. små saker kan göras mycket enkelt - enradsutskrifter av cookies etc utan funktioner eller objekt (Nackdelar är väl eventuellt att det är rätt lätt att själv förorsaka säkerhetsbrister) Fördelar med .net kan vara 1. Man är invand på en windowsmiljö och vill undvika linux/unix av någon anledning 2. Striktare struktur på språket (Nackdelen är väl kostnaden) Som sagt fritt val efter behov. Jag gillar Perl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
LAMP (linux, apache, mysql, php) plattformen går utmärkt att bygga säkra lösningar på dock kräver det en del insyn i vad man håller på med. För övrigt så är PHP enkelt att komma igång med och det finns en bred användarcommunity vilket gör att det är lätt att få hjälp, feedback, ris och ros m.m på det man gör. Sen vilket som är "bäst" finns det ingen svar på, välj efter ditt eget behag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
md5 funkar bra som säker "password-hash", så länge man använder en saltsträng tillsammans med lösenordet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Edit: Men som överstående skribent skriver; ett md5 med lite salt och peppar räcker långt för de flesta. Edit 2: För de som är intresserade av SHA-256 i php -> http://code.tatzu.net/sha256/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
.Net kommer med MD5, SHA1, SHA256, SHA384 och SHA512 färdigt att använda. Även kryptoklasser såsom DES, RC2, Rijndael (som jag själv brukar använda mig av), TripleDES, samt asymetriska algorithmer såsom DSA och RSA
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är väl det som är fördelen med .NET att det har mycket "Out of the box" lösningar men det skall väl också påpekas at .net är ett ramverk och inte ett språk i sig. Det finns många PHP ramverk som också har t.ex trevliga sha256 osv. färdiga att använda som Zend Framework.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Mcrypt finns till PHP och där finns bl.a.
Kod:
cast-128 gost rijndael-128 twofish arcfour cast-256 loki97 rijndael-192 saferplus wake blowfish-compat des rijndael-256 serpent xtea blowfish enigma rc2 tripledes Kod:
md2 md4 md5 sha1 sha256 sha384 sha512 ripemd128 ripemd160 ripemd256 ripemd320 whirlpool tiger128,3 tiger160,3 tiger192,3 tiger128,4 tiger160,4 tiger192,4 snefru gost adler32 crc32 crc32b haval128,3 haval160,3 haval192,3 haval224,3 haval256,3 haval128,4 haval160,4 haval192,4 haval224,4 haval256,4 haval128,5 haval160,5 haval192,5 haval224,5 haval256,5 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
På bruteforce däremot så går man igenom alla möjliga olika kombinationer tills man hittar rätt. Det får som följd att det inte tar mer försök för att få fram värdet genom bruteforce om man gör det i stigande ordning, oavsett hur många bitar hashsträngen är på. Även om tiden kanske varierar. Rätta mig gärna om jag har fel! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|