FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har samma erfarenhet, extremt få försändelser kommer bort men det händer ibland att det blir liggandes i onödan. Nu ska ju DHL in på privatmarkaden så man kan ju hoppas att det sätter fart på Posten, att det inte lanserat ett bra alternativ med spårbara försändelser istället för att skriva en bok om e-handelsidéer är för mig en gåta.
För vår del så är inte postförskott á 50kr ett alternativ då vi skickar relativt billiga / specialgjorda försändelser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tyvärr är väl posten bästa alternativet i dagsläget. Schenkers Privpak funkar verkligen sanslöst dåligt för mig som kund i alla fall, mina paket sprids över hela stan. Jag bor i gamla stan och Privpak-försändelser har för mig under hamnat hos ombud allt från långt upp på Sveavägen till tvärgator halvvägs upp på Götgatan. Närmaste ombudet ligger enligt deras hemsida i Gamla Stan men de verkar inte vara ombud egentligen, dock ligger ett ombud precis vid Slussen - dit har de bara skickat paketet en enda gång.
Sen aviserar de oftast inte förrän paketet legat i en vecka, men eftersom de flesta som skickar med privpak även sms-aviserar så är det inget problem (och då ska det ju inte heller skickas ut nån avi förrän det är dags för påminnelse). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har inte haft så mycket problem att dom inte kommer fram alls, dock så tar jag bara emot paket som levereras inte skickar något.
Dock så är posten så jävla värdelösa leverera dom i tid, vill inte ha den jävla avin dagen efter paketet kommit utan samma dag. Är så jävla tröttsamt att behöva skriva upp kollinummer själv och visa upp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag la stor vikt på detta med avi-storleken och tog upp detta med att det måste ju gå att skicka ett A4 som inte kommer bort. Jag fick även information om att varubreven som vi tidigare diskuterat som hade varit en lysande lösning på detta problem kommer att dröja till 1:a kvartalet 2009. Känns som om Posten bara skjuter det lååångt framför sig för att i alla fall kunna säga att det är på gång. Fick trot allt ett par positiva saker med mig efter mötet idag och det är att vi som använder EDI-sändnnigar kommer att premieras på två håll, detta kommer tydligen att klubbas igeom vid årsskiftet. 1. Alla Brevpostförskott kommer att EDI-aviseras, d.v.s. att avin kommer att skickas ut till kund på samma sätt som för paket. Alltså i ett kuvert i stället för den lilla lappen. ![]() 2. Vi kommer att få en prissänkning på ca 10% av postförskottsavgiften samt REK-avgiften om även dessa sköts med EDI-sändning. ![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är en EDI-sändning?
Mvh Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Alla nyheter är goda nyheter, tack för info!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Jag gräver upp den här gamla tråden igen.
Jag talade idag med Posten och fick för första gången bekräftat att tjänsten varubrev (skrymmande brev med kolli-id), nu är på väg. Enligt Posten så ska tjänsten vara klar för lansering någon gång i sommar. Det finns inga uppgifter om prissättning ännu. Vi får hållan tummarna och hoppas på att det blir av och att priserna blir humana. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Gustav:
Officiellt via kundtjänst eller via personlig kontakt? Aldrig någon som vet något om detta när jag tjatar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Citat:
Det senaste året så har jag efterfrågat kolli-id till brev varje gång jag varit i kontakt med Posten. Jag har gjort det till en vana att alltid avsluta telefonsamtal eller möten med det önskemålet. Idag var först gången som personalen i Postens kundtjänst faktiskt kunde bekräfta att tjänsten kommer att lanseras. Hittills har det bara varit rykten. Om bara prissättningen håller sig inom rimliga gränser så är det här det bästa som har de senaste åren. Jag skulle jämföra det med upptäckten av penicillinet, vaccinet och potatisen. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|