FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om ni inte lämnar information lär ju risken för en upprepning, om än kanske i begränsad omfattning, vara hyfsat överhängande. Givetvis skall man stå på sig så länge man har rätten på sin sida, men sedan kan man (jag) tycka att det är dumdristigt att framhärda om t.ex. skattmasen svart på vitt visar att de äger rätt att ta del av viss information som ni har tillgång till...
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Google lär aldrig lämna ut uppgifter till skattemasen i Sverige, de lämnar ju inte ens sina omsättningssiffror till IRM.
http://www.irm-media.se/irm/(zthmk4551cogy...3)/default.aspx Och om de hade gjort det så skulle fler användare ha upptäckt det nya mediets fördelar tidigare. Men det är nog för att Amerikanska ägare nog inte förstår fördelarna med Svensk öppenhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Medlem
|
Bump på grund av att Aftonbladet och Bahnhof har aktualiserat tråden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1093255.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1098905.ab http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1095712.ab |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Flitig postare
|
De har bildat en Internetgrupp som skall lära sig den nya branschen, så jag tror som en annan skrev tidigare att de är ute och fiskar efter kunskaper samt lite matriel som de kan granska mot leverantörerna mm.
Vi har precis klarat av en Revision från dem så de kör på bred front mot internetrelaterade företag just nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur långt tillbaka vill dom ha uppgifterna, är det på befintliga kunder eller kunder som webhotellen har haft tillbaka i tiden, låt oss säga 1 år?
Riktar frågan till Loopia eftersom ni gett ut uppgiferna. Om nu frågan var för befintliga kunder, hade ni då gett oss kunder en chans att avsluta våra konton innan ni gett ut informationen? Bara lite funderingar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ärligt talat så fattar jag inte varför folk hetsar upp sig, har man rent mjöl i påsen så varför skulle man bry sig om skattemyndigheten även kan se vilken eller vilka siter man äger eller har ägt ?
Flera skrev i den här tråden också att vi som jobbar seriöst på nätet tycker också att det är bra att dom gör det här vilket jag bara kan hålla med om, då kanske några till av dom oseriösa rensas bort så att alla kan jobba på lika vilkor på nätet. Den här granskningen är nog en fortsättning av den här spindeln Xenon som skulle scanna av nätet och nu hämtar dom in personuppgifterna och sen läggs uppgifterna in i det programmet för vidare bearbetning, en del av uppgifterna dom får in nu kommer att stämmas av mot det dom har fått in hitills. Det är vad jag tror. Men tror inte helelr att det slutar där utan det kommer nog en fortsättning på det hela med fler sätt att samla in uppgifter från skattemyndighetens sida. Alla som har rent mjöl i påsen har ju inget att frukta så vem bryr sig, har du en site på nätet så är det offentligt och skattemyndigheten kan själv gå in och kolla den, men på det här sättet så går det ju så väldigt mycket fortare att låta programmet göra vissa jämförelser som dom kan jobba vidare på. Det här gäller nog inte främst adsense skattemitare utan alla svartjobbare i första hand skulle jag tro. Dom begärde ut alla uppgifter från NIC eller .SE som dom heter nu och ser alla stora domänägare nu och från många år tillbaka och dom kan ju räkna med en kontroll, nog har det stuckit i ögonen på skattemyndigheten att det kan finnas stora pengar i domänförsäljning bl.a så där tror jag att det finns en koll också bland många så alla smånissar med många domäner kan ju räkna med en koll, tack vare uppgifterna från.se så kan dom även se alla domänerna som har varit i händerna på vissa individer. Sen finns det en massa andra branscher på nätet där svartjobbarna och skattesmitarna har jobbat fritt men sen Xenon och framåt så har nog skattemyndigheten jobbat för att till slut få in en del av dom 5 miljarderna i skattebortfallet som finns på nätet. Om alla betalade sina skatter som man ska så skulle också skatterna kunna sänkas väsentligt för alla så sluta gnäll över det här, jag ser det som något positivt. Sen är det patetiska att även om staten skulle få in varje skattekrona så ska det mycket till innan skatten sänks i sverige antagligen, men det är en annan fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Även IIS har ju lämnat ut information om alla sina 350 000 kunder uppenbarligen.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Visst skall Skatteverket göra revisorn när så krävs, man att börja trakassera en hel bransch bara för att lära sej är skrämmande, ungerfär som när polisen beslar tar servrar, man låter oskyldiga komma i kläm och det oskyldiga kan ingent göra. Det måste finnas motåtgärder emot myndigheter när dom gör fel. Skär ner deras anslag med 5% varje gång dom gör fel. Om ett företag beter sej fel, så får den böter. Men en myndighet kan gör fel som helst, utan att man bry sej. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|