FAQ |
Kalender |
![]() |
#171 | ||
|
|||
Nykomling
|
yes , alldeles lysande!
|
||
![]() |
![]() |
#172 | |||
|
||||
Medlem
|
Kjette, som någon fler undrade.. vad händer med web02?
|
|||
![]() |
![]() |
#173 | ||
|
|||
Medlem
|
Har hållit mig från att svara på den här tråden men måste bara ventilera lite känner jag.
Tycker att det är alldeles för mycket häxjakt på proinet här; en användare skrev tex polisanmälan!? Vad är det egentligen du skall polisanmäla? Dig själv? ![]() Ursäkta min humor men om du bedriver en seriös verksamhet så är backup A och O. Speciellt när du använder dig av ett hyffsat nystartat lågprisalternativ. När tog DU backup senast? Jag ringde Proinet i morse vid 11-tiden, väntade i 20 sek sen så svarade en kille på supporten. Inget problem med väntetid alltså. Jag visste sedan innan vad som hade hänt eftersom jag läst på wn och följt driftinfo.net, jag ville nu veta "min" status och hur jag var drabbad. Den infon jag fick då var att dom hade blivit hackade, servrar hade blivit raderade och TYVÄRR så hade även en del av NAS-backupen blivit raderad. I mitt fall var det extra tråkigt p.g.a att jag tydligen låg på web02 och hela dess backup hade blivit raderad. Jag frågade lite om deras backuprutiner och fick då förklarat för mig hur läget låg till. Web02´s backup var nu ivägskickad för återställning hos ett specialföretag, och förhoppningsvis om allt klaffade med återskapningen så skulle web02 vara uppe senare inatt eller imorgon(detta skall man väl ta med en nypa salt tycker jag). Det här var givetvis väldigt prioriterat för dom, återskapning av raderade diskar är svindyrt (och då menar jag inte amatörprogram som getdataback osv) men det fick kosta helt enkelt svarade supporten. Sen så kan man ju bara hoppas att dom som hackade burkarna förhoppningsvis inte körde någon killdisk-app på diskarna och lät det tugga i några timmar. Det skulle ju vara väldigt sorgligt för oss alla. SÅ, proinet blev alltså sönderhackade. Vad som är gjort är gjort och går ej att ändra på. Supporten jobbar tydligen så gott dom kan. Personligen så tycker jag att det sitter ett stort gäng okunniga gnällspikar på det här forumet och häver ur sig en hel del grodor. Har man blivit så enormt hackad och fått en stor del information förstörd(!) så tar det TID att få allting på fötter igen. Speciellt om man bedriver en tight verksamhet och inte har en armé av tekniker. Det är inte som att installera om WinXP precis, om nu någon skulle tro det. Vill också poängtera att jag absolut inte jobbar hos Proinet, eller på något annat sätt är förknippad med deras verksamhet. Jag har endast en privat hemsida hos dom, och hittils har jag varit väldigt nöjd; extremt hjälpsam support, snabba servrar, bra med utrymme, cpanel med fantastico installerat osv osv. Något jag kan rekommendera helt enkelt. Jag hoppas att dom får ordning på sina problem så att vi alla kan leva ett lyckligt forum-liv ![]() Till sist så vill jag säga att det är väldigt många företag som har blivit hackade den här senaste veckan, troligtvis pga av idioten Vilks mediahoreri. Senast i eftermiddags så fick jag ett samtal av en affärsbekant där någon hade lyckats hacka sig in i deras interna rapportsystem och lekt runt, raderat och lämnat ett litet "hacked by" meddelande. Jättekul verkligen. Mvh Ziggy |
||
![]() |
![]() |
#174 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja, visst, all heder till Proinet som får allt att fungera. Skämt åsido... Visst, det har varit oerhört struligt den senaste tiden och Proinet kan inte erbjuda så extremt mycket på grund av sin lilla storlek, men jag har ändå rätt att klaga på dålig driftinformation och dylikt. Det kan ingen i världen ändra på. Nu verkar det som att det mesta ska fungera inom kort och jag väntar med stor spänning på det hela. Heja, heja!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
#175 | |||
|
||||
Medlem
|
Om man verkligen är rädd om sin data gör man regelbundet egna backups på det som är viktigt annars är man minst sagt korkad och absolut om du har den på ett budgetwebhotell, men jag gör det oavsett.
Detta kunde för övrigt hänt vilken verksamhet som helst. Det finns "folk" som kommer in överallt om de bara vill. Frågan är varför någon\några valt och jävlas med just proinet och på detta destruktiva sett. De kunde säkert gjort "vettigare" saker om de velat än att ta sig in och radera allt. Eller så var det bara några patetiska wannabe crackers som uttnyttjade det senaste säkerhetshålet som de fått nys på via någon mailinglist. |
|||
![]() |
![]() |
#176 | |||
|
||||
Medlem
|
Hackers/Crackers/Äckel är ena riktiga parasiter i samhället. Samtliga av dessa individer borde skickas till... någonstans långt bort...
|
|||
![]() |
![]() |
#177 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#178 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det blev lite väl mycket häxjakt på slutet (hej polisanmälan, lugn nu) men faktum är att Proinet antagligen hade kunnat lugna ganska många röster med bättre information utåt. Dock hoppas jag att de tar med sig den erfarenheten till kommande dagar då det kan behövas ett stort mått av tålamod med sina kunder och mycket information om något som för dem kan verka enkelt - de återställer ju allt.
Angående den felaktiga backupen så lider jag nog mest med Proinet, jag hoppas att de som gjorde det här åker fast och bestraffas på rätt sätt: får händerna avhuggna och får lyssna på Sha Boom tills de avlider. |
|||
![]() |
![]() |
#179 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag sitter bara skrattar åt att all min data är borta. Givetvis är det tråkigt det som hänt men jag kan inte kräva att Proinet vaktar min data med sina liv, och eftersom jag inte "orkat" ta backup på mina "mindre" viktiga sidor så får jag ta smällen nu.
Skit tråkigt då jag nu tycker det hade varit värt besväret att ta backup en gång i månaden i alla fall. Dock inte säkert att mina databaser är borta då det verkar som jag har använt mysql01 för detta. Får väl ringa och kolla. |
|||
![]() |
![]() |
#180 | |||
|
||||
Medlem
|
wonderful, nu ser det ut att fungera igen!
|
|||
![]() |
Stängt ämne |
|
|