FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fast paketen är ju inte problemet, där tycker jag posten ger rätt bra priser. Problemet är ju de förbannade breven!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra priser på paket? 104,- för ett litet paket som väger högst 3 KG + 50,- om det är postförskott...är det billigt?? Har du företagsavtal och gör jobbet själv via packsoft och betalar per volym kan priset för ett 10KG paket omräknat i volym (om det är skrymmande) hamna på priset för ett 70KG paket!!. Det är ta mig fan inget annat än ocker från ett monopolföretag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
det är billigare att skicka från rek från hongkong än vad kostar att skicka rek inrikes i sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Brev är dock inte förhandlingsbart, då som jag förstått det posten fortfarande har monopol på brev inom Sverige. Billigare skicka brev från Tyskland till Sverige (fler exempel finns) med rätt avtal än att skicka samma brev inom Sverige.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Paket och tilläggstjänsten är dyrt hos posten, inte brev. Att skicka ett brev kostar 5kr, om det så skulle kosta 3,5kr så hade det väl inte spelat någon större roll? Det är ju på paket och tilläggstjänster priserna behöver ner på och det tror jag vi alla är enade om..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Palmik: Du kan väl skicka via citymail i vissa städer eller det kanske bara är företag som kan skicka med dem. Jag tror det lär dröja innan vi får nått brevföretag som täcker hela sverige, ingen vill leverera till norrland om de inte får nått stöd då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet är att Schenker och DHL inte kommer att ha utlämningsställen nog för att få allt att fungera smärtfritt. Som distanshandlare så är mina kunder personer bosatta i glesbyggd och små städer. Tvingas kunden åka 2 mil för att lösa ut sitt postförskott så kommer man få en hel del arga mail och samtal.
Jag avskyr Postens höga priser. Samtidigt så känns problemet olösligt. De höga priserna orsakas av ett glesbebyggt och avlångt Sverige. Det är klart att det blir dyrt att skicka ett paket, när en lastbil med ett fåtal försändelser tvingas köra tvärs genom Sverige för att leverera dessa mitt ute på vischan. Samtidigt så är det Sveriges glesbygd som skapar förutsättningar för en blomstrande e-handel. I stora delar av landet slipper vi konkurrera med fysiska butiker, eftersom utbudet på dessa är så litet. Jag tror tyvärr inte att det kommer att bli billigare att skicka paket och brev med tiden. Snarare tvärtom. I takt med att drivmedelspriserna skjuter i höjden så kommer det att bli dyrare. Det bor helt enkelt inga människor i det här enorma landet och därför blir allting så förbaskat dyrt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag får nog säga att jag är nöjd med Posten som det är. Vi har fått in offerter från både DHL och Schenker som var riktigt låga. Det var så man fick ståpäls först när man sprättade upp de kuverten.
Vi berättade dock för det lokala postkontoret i byn vi verkar i att vi nog skulle byta till DHL då de hade gett os en suverän offert. Dagen efter ringde en säljare från Posten och efter ett möte med honom fick vi en riktigt bra offert även från dem. Vi valde dock bort DHL & Schenker då vi vill att det ska vara så kundvänligt som möjligt också. Gällande DHL så kommer dem att hamna mitt emellan Posten och Schenker i antalet utlämningsställen. Möjligtvis så byter vi leverantör om något eller några år när vi har fått se hur det fungerar för andra med DHL's nya tjänst. I dagsläget nöjer vi oss med Posten, som visserligen är dyrare men med bättre service gentemot mottagarna. Jag kan också föreslå er som använder eller funderar på att börja använda Pacsoft att införskaffa er en termoskrivare (Zebra). Då blir kostnaden både för Pacsofts etiketter billigare att köpa in och sen går det ju inte åt något bläck eller laserpatron. Numera skickar vi alltså alla försändelser som postpaket med Posten. Inget går som brevpost längre. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|