Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad att importer från USA?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-23, 12:35 #11
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
För ett par år sedan var jag sjukt sugen på att köpa paintballgrejjer från USA. Halva priset var det då.. Kan vara värt att kolla upp.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 13:47 #12
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Ipod - 2700
Tull (6%) - 162
Frakt - 150

Totalt - 3012
Moms - 753

Totalpris: 3765
Sparat jämfört med att köpa i Sverige - 230 kronor

För de 230 kronorna skall du annonsera på Blocket (20 kronor) samt skicka varan till köparen (50 kronor). Förtjänsten blir ca 160 kronor, så du får sälja många ipods för att göra vinst...

Reserverar mig för att inte ha helt exakta siffror i min beräkning, men det är nog i rätt riktning.

Sedan vill nog många köpa av en butik i sverige eftersom man då har lättare med garati och sånt. Skall du kunna ha riktigt bra priser så får du smuggla varorna till sverige, och det skulle inte jag vilja hålla på med i större skala...
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 14:40 #13
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Man ska nog vara ganska försiktigt med att importera kända märken. Tror inte det är särskilt uppskattat från Apple om man importerar iPods. Har för mig att de är väldigt kinkiga vad gäller sånt.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 17:29 #14
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by ztream@Sep 23 2007, 11:46
Det är inte så lätt som man kan tro att importera från USA och bli rik.

1. Frakten är väldigt hög vilket kräver stora volymer. USPS funkar men de billigaste fraktalternativen är inte ens spårbara och fortfarande dyra om vi snackar tyngre saker.
2. Moms och tull tillkommer samt administrationsavgifter för hemtagningen vilket gör det ännu dyrare.
Vart har du fått de här ifrån?

Om du betalar frakt med UPS eller FedEx så betalar du detta i dollar, och inte i svenska kronor.

Fraktar du ett paket från usa på tex 7 kg och paketet har storlek 30 x 30 x 30cm
så kostar det ca 220 dollar eller 1364 kronor.

7 kilo är mycket om man räknar vad ipodspelare, kameror, färgpatroner, minneskort mm väger. Frakten blir ju ennu billigare per enhet om man optimerar paketet till innehållet vilket ja ju inte gjorde ovan.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 17:37 #15
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Jag bor här i USA och vill tillägga att alla priser som ni ser här är exkl. moms. Alltså om du köper en iPod för $299 så är detta exkl moms. I Sverige så anges priser till slutkonsumenten alltid inkl. moms, men så är det alltså inte här.
Så lägg till ca. 6-10%, beroende på vilken stat det handlar om (sök på "sales tax" om ni vill ha en lista över alla stater).

Ska också tilläggas att man som slutkonsument inte behöver betala sales tax om man köper en vara via internet och butiken man handlar från inte har en butik i den state där man själv bor. Om jag t.ex. bor i Kalifornien och beställer en TV från en butik som inte finns fysiskt i Kalifornien så slipper jag alltså betala momsen helt. Givetvis så är "nackdelen" med sånt att man får betala för frakt att skicka varan runt i USA.

Så ta med detta i beräkningen om du tänkt ha en kompis här som handlar åt dig och skickar över prylarna som privatperson.
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 17:51 #16
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by ToBad@Sep 23 2007, 17:29

Om du betalar frakt med UPS eller FedEx så betalar du detta i dollar, och inte i svenska kronor.

Fraktar du ett paket från usa på tex 7 kg och paketet har storlek 30 x 30 x 30cm

7 kilo är mycket om man räknar vad ipodspelare, kameror, färgpatroner, minneskort mm väger. Frakten blir ju ennu billigare per enhet om man optimerar paketet till innehållet vilket ja ju inte gjorde ovan.
Hur många Ipods får du in i ett paket på 30x30x30cm om de är i sin förpackning med stötskyddande emballage? Dessutom förutsätter detta att du beställer stora kvantiteter från samma leverantör.

Och för det tredje är 1364:- ganska mycket för 7kg?

Jag har privatimporterat från usa i 10 år så jag baserar det jag säger på den erfarenheten.

Det som lönar sig är att svartimportera, men det är inte lagligt. Speciellt inte om du bedriver en affärsverksamhet. En annan sak som lönar sig är att importera saker som inte finns i Sverige eftersom att man inte behöver konkurrera lika mycket med priset då.

Det senare är däremot en bra idé tror jag. Man ska nog försöka undvika att hamna i prisfällan där man måste pressa priserna hela tiden för att kunna överleva.

Fast får man fram en bra kalkyl så är det väl bara att köra så det ryker?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 22:19 #17
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ToBad
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Det är inte så lätt som man kan tro att importera från USA och bli rik.

1. Frakten är väldigt hög vilket kräver stora volymer. USPS funkar men de billigaste fraktalternativen är inte ens spårbara och fortfarande dyra om vi snackar tyngre saker.
2. Moms och tull tillkommer samt administrationsavgifter för hemtagningen vilket gör det ännu dyrare.

$220 för 7kg 30x30x30 stämmer inte alls.

Jag bor i USA och förfogar över ett FedEx konto och när jag kollar i vår FedEx shipmanager så kostar det $111.47 (726.42 kr med dagens växel kurs)
Se nedan:

WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-23, 22:23 #18
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by ToBad@Sep 21 2007, 16:00
Vilka produkter passar bäst om man vill importera saker från USA och sälja på typ blocket,
och därmed tjäna pengar på den svaga dollarn?

Jag funderade på digitalkameror. Satt och jämförde priser och fann att kameror som kostar
6850 kronor här kostar motsvarande 3417kronor i USA.
En skrivare som kostar ca 16000 kronor här kostar ca 7800 kronor i USA.

Funderade också på märkeskläder problemet är bara att folk tror de är kopior om man säljer billig.

Någon sam har något annat förslag?
Bilar.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 11:20 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ja, FedEx har länge varit billigare en UPS med paket över atlanten.
Vill man komma ennu billigare undan så kan man skicka med vanlig post, vilket inte är att remomendera. Jag vänter fortfarande på en försendelse som jag skickade med deras postsystem 2001.
Oläst 2007-09-24, 11:26 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

WebboT, var bor du i USA om man får fråga?, Bode själv i USA i tre år förut, och har bott där i några 3 månadersperioder av och till efter det.

Av någon anlednig så får FedEx och UPS bilarna mig att längta tillbaka till Los Angelse.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017