FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Medlem
|
Säger bara att dom sidorna fick galen reklam igår..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
Medlem
|
Sen är mitt tips, Fixa servrar utomlands och gör vad fan ni vill....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kortfattat är min tolkning av läget:
* Sajterna har inte det direkta juridiska ansvaret för det som laddas upp. * Användaren som laddar upp har *allt* ansvar för bilderna som laddas upp. * Oavsett vilket land servern står i gäller svensk lag om sidorna vänder sig mot den svenska marknaden. Har man en betallösning som specifikt bara fungerar i Sverige (sms-betalning) kan man inte påstå att man inte vänder sig till den svenska marknaden. * Sajtägarna har ansvar att ta bort material först de informerats om dess "olämplighet". Och då måste de agera "inom rimlig tid". * Bilder är alltid en personuppgift, dock oftast en sk harmlös personuppgift. Ett lättklätt eller helnaket foto är knappast en harmlös personuppgift, så det är klockrent brott mot PuL om personen inte har godkänt det. Mer om lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor finns på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM Observera speciellt denna punkt, som lägger en hel del ansvar på sajtägaren under vissa förutsättningar: 5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla skall den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, om 1. meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna i 16 kap. 5 § brottsbalken om uppvigling, 16 kap. 8 § brottsbalken om hets mot folkgrupp, 16 kap. 10 a § brottsbalken om barnp***ografibrott eller 16 kap. 10 b § brottsbalken om olaga våldsskildring, eller 2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Såg paypal i inslaget, kanske är en av de som snackade med Aschberg =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ok nu kommer ett inlägg till från mig där jag skriver hur mycket jag hatar siteägare som inte tar sitt ansvar
![]() Och då allra helst porrsiter och ägare till såna som även finns här inne som inte tar sitt ansvar, bara att söka på vad jag skrev för några år sen, då var det många som såg upp till såna här typer här inne. När det gäller forum och siter där användarna kan ladda upp bilder, det är inga problem alls att lägga in så att admin måste godkänna bifogade bilder innan dom publiceras. Siteägaren står alltid med det yttersta ansvaret oavsett om medlemmarna lägger upp sånt som är emot reglerna som siteägaren sätter upp, någon nämnde Flashback, självklart är det därför dom då är registrerade i England för om dom var registrerade i Sverige så hade regeln om att siteägaren har det yttersta ansvaret gällt men i England gör det tydligen inte. Dom här siteägarna för knullis, byxmyndig o.s.v är rena kärringar som inte vågar stå för vad dom gör, väldigt tuffa bland likasinnade men när svensson kritiserar så skiter dom på sig och försöker ljuga om att dom minsann inte äger siten eller vågar stå för siten som dom äger, hur patetiskt är inte det ? EDIT: Självklart, vanlig porr och sexhjälmedelsförsäljning, kondomer o.s.v har inget med det jag skrev om att göra, vanliga porrfilmer och vanlig sex är ok för vilken svensson som helst, men barnporr och bilder utan copyright och tillstånd är ett NO NO på nätet och hatas av alla. Dom som står bakom dom siterna är inte mycket värda utan förtjänar att visas på bild så att grannarna och släkten kan pissa på dom :lol: Vem bryr sig att namn och bild visades, ger du dig in i den leken så får du leken tåla också, tro inte att du är anonym. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|